Åkte igår kväll på Ågesta konstsnöspår. Har bara åkt skejt där tidigare men denna gång skjutsade jag en vän som skulle åka lopp. Eftersom det var tävling var det fler klassiska spår dragna och därför skippade jag skejtskidorna och tog ett träningspass tradd medans loppet pågick.
gammal konstsnö.
Hade varit lite på plussidan klart och fint väder på dagen.
På kvällen 2-3 minusgrader
Snabba spår halv-hårt halv-blankt. Inte isräls. lätt fuktigt i spåren.
Jag hade en violett klister (KX35) sedan tidigare som jag bara täckte med lite Rode violett burk. Funkade bra.
Hon ville åka loppet med sitt enda par vallningsskidor. Hennes pappa (van vallare) hade hjälpt henne fixa bra glidprepp och en grund-burkvallning för fästet nån vecka tidigare men han var inte tillgänglig för att valla just för det aktuella föret denna kväll. Hon la på nån burk hon valt bara genom att kolla temp-angivelsen. Funkade inte alls utan klistergrund. Hon blev tvungen att köra loppet på sina skins som hade mycket sämre glid trots bakflyttad bindning.
Efteråt gick jag igenom den vallning som jag hade haft. Men hon har inget klister och verkade ganska ointresserade av att hålla på med klistervallning öht. Vill klara sej med ett par vallningsskidor och pappans grundbrukprepp.. som hon sedan bara kan komplettera själv med dagsaktuell burk.
Jag tänker som Farbror Barbro: finns inga genvägar. Men jag förstår också den praktiska aspekten ur hennes perspektiv.
Finns det någon burkvalla som hade funkat utan klistergrund i sådana förhållanden ??
Eller borde hon ha tejp på vallningsskidorna??