Var du statist, kul! Kan du inte berätta mer?
Jag är ju belagd med munkavle.
Starten var hemsk, backen var kul.
Under Vasaloppsveckan 2020 var det inspelning vid starten på tisdagen och Risbergsbacken på onsdagen. Vi var en skock namnlösa statister som nappat på statisterbjudandet (lönen täckte knappast bilresorna från Mora). Vi hade fått utskick med några manusutdrag som inte stämde med vad vi spelade in. Två statistansvariga föste runt oss och resten av filmteamet umgicks med varandra och sedan interagerade vi i inspelningarna. Vid starten utgjorde vi statister mest fond åt skådespelarna. Kallt var det och absolut förbjudet att byta kläder. Jag hade anmält mig som "motionär" och slapp frysa i kondomdräkt som elitstatisterna. Enda ögonblicken med värme var uppvärmningsscenen och om ni tittar noga när ni ser filmen är jag killen med mörkblå "Andrarums IF"-mössa som lite okoordinerat gympar med.
Roligare var actioninspelningen i Risbergsbacken. En stuntinstruktör sade åt oss att inte falla dramatiskt, bara lägga oss ned på ändan. Det skulle visa sig ödesdigert för mig. Första scenen, en tagning, åkte vi alla utför backen och lade oss lite var stans för att resa oss och staka vidare.
Nästa scen fick vi beskedet "när händelse X hände vid första inspelningen var ni på en plats, nu börjar vi varje tagning av scen två i det ögonblicket". Vid scen två, en femton-tjugo tagningar i olika vinklar fick jag varje gång börja liggandes med ändan i backen. Jag blev blöt och kall om ändan tämligen omgående (men jag fick resa mig och staka på så dagen var ändå bättre än startscenerna).
Två heldagar med gratis lunch, femhundra kronor per dag före skatt, och eget ansvar för transport. Fast om jag vänder på det, timlönen för mina fyra sekunder i filmen är ju ganska bra...