Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Cross-country Arena Sälen


  • Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1
Epok

Epok

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 59 inlägg
Vad har ni för erfarenhet/tankar om detta?
Några vidare spår tycks de inte kunna prestera utan känns mer som ytterligare en sak att kunna suga ut pengar av sina besökare.
Numera även p-avgift på plats.
Nästa säsong inför väl SkiStar vägtull 5-14 gånger från Vansbro också, samt en extra snöavgift på boendet.
Besviken på denna girighet

#2
Tjyvsläpp

Tjyvsläpp

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Håller med. P avgift när man inte har nåt alternativ känns som ett sätt att mjölka turisterna på mer pengar. Dock är det väl parkeringsbolaget som lyckats sälja in sig för att få en bit av kakan.
Det finns spår i området som spåras av stugföreningar som har frivillig avgift som är betydligt bättre för längdträning. 100 kr för en dag motsvarar inte vad du får på andra anläggningar, ex v Vasaloppsarenan tar 85 kr inkl dusch i Hemusgården .
Fast Grönklitt tar rekordet efter ägarbytet, 190 kr plus 60 kr P-avgift inkl sunkig dusch för dagturisten.


Skickat från min iPad med Tapatalk

#3
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 848 inlägg

Vad har ni för erfarenhet/tankar om detta?
Några vidare spår tycks de inte kunna prestera utan känns mer som ytterligare en sak att kunna suga ut pengar av sina besökare.
Numera även p-avgift på plats.
Nästa säsong inför väl SkiStar vägtull 5-14 gånger från Vansbro också, samt en extra snöavgift på boendet.
Besviken på denna girighet

Generellt tror jag att bakgrunden till p-avgift hos Skistar var att fler o fler är för lata för att gå 100 meter eller ta en skidbuss. Det har var jag hört varit ökande bekymmer med igenkorkade parkeringar där folk ställt sig kors och tvärs så nära liftarna som möjligt. Det blir ett säkerhetsproblem, och får färre åkare till backen. Att man tar en skidbuss, eller släpper av familjen o sen parkerar en bit bort, ger ett bättre flöde och ger utrymme för yrkestransporter + fri väg för utryckningsfordon.



#4
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 657 inlägg

Vad har ni för erfarenhet/tankar om detta?
Några vidare spår tycks de inte kunna prestera utan känns mer som ytterligare en sak att kunna suga ut pengar av sina besökare.
Numera även p-avgift på plats.
Nästa säsong inför väl SkiStar vägtull 5-14 gånger från Vansbro också, samt en extra snöavgift på boendet.
Besviken på denna girighet

 

När vi var i Lindvallen strax efter nyår förra året så blev jag faktiskt imponerad av spårpreppen på de närmsta slingorna. Nästan i stil med när de satsade på "Gundecentret" på 80-talet. Pistmaskinsbredd med ett prydligt spår i kanten. Sen är det ju inga milslingor de erbjuder utan några olika kuperade varianter av motionsspår som har olika charm. Om det är värt pengarna? Jo, står de för kontinuerlig och rapp preparering så kan jag köpa det. Kläppen har liknande och de hade exemplariska spår förra sportlovet.

 

Idealt hade det varit som i Norge att spårpreppen kommer solidariskt på samfällighetsavgiften men Sverige är inte lika samordnade när det kommer till längdspår i fjällvärlden.


"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
 

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

 

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.


#5
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 880 inlägg

Lite nostalgiskt tittar jag tillbaka mot 60-70-talet då alla naturspår var gratis och någon parkeringsavgift var otänkbart. Men tiderna förändras och man utnyttjar att skidfantasterna inte backar för något för att få bedriva sin kära sport. Vid det senaste veteran-SM i Hällefors skulle man ta ut parkeringsavgift vid skidstugan även för deltagare, i Piteå var det avgift för att få nyttja vallningsboden osv. Det fungerar när det inte finns något alternativ dvs då skidåkaren är satt i en beroendesituation, där det är svårt att avstå. Men om pengarna hamnar i en förenings fickor kan man ju köpa, men att privata aktörer skor sig på skidåkare nödsituation är inte juste.



#6
Epok

Epok

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 59 inlägg
Jag förstår givetvis att de tar betalt, och de spårar ju varenda dag nu.
Men (det finns ett men), en barnfamilj betalar ungefär 30k för en vecka med boende, skidhyra, liftkort och resa. Sedan på kvällen kanske det finns lite lite ork kvar för att åka ngn km på elljusspåret, japp då ska man betala där också.
Sedan finns det ju de som bara åker längdskidor och har mer lr mindre ett läger med att bara samla mil, ja då är det ju givetvis värt varenda krona.
Det borde således va ok man har köpt ett ”vanligt” liftkort för att få åka lite längd också.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar