Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

offroad eller vanliga skate rullskidor


Emangustav

Recommended Posts

Hej!

 

Jag står inför att köpa mina första rullskidor och tänker satsa på skate.

 

Bor i Göteborg och har tillgång till både asfalt men också mycket fina breda hårda motionsspår i skogen. Tänker att det borde vara grymt fint att åka skate där.

 

Det känns dock som att det är få som åker offroad och vet inte om jag missar något här, att det är asfalt som gäller endast.

 

Söker lite vägledning vad som är roligast att satsa på samt tips på utrustning/skidor.

Kikar bland annat på Jenex. Gillar att det finns broms.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag står inför att köpa mina första rullskidor och tänker satsa på skate.

 

Bor i Göteborg och har tillgång till både asfalt men också mycket fina breda motionsspår med packat grus / nästan helt plant. Tänker att det borde vara grymt fint att åka skate där.

 

Det känns dock som att det är få som åker offroad och vet inte om jag missar något här, att det är asfalt som gäller endast.

 

Söker lite vägledning vad som är roligast att satsa på samt tips på utrustning/skidor.

Kikar bland annat på Jenex. Gillar att det finns broms.

 

Mvh

Det bli väl Offroad-skate med såna skidor, det är väldigt klumpigt och liknar inte alls vanlig skate. Så satsa på asfalt om det ska ha någon likhet med snö-skate. Angående träningseffekt vet jag inte. Nästan ingen tävlingsåkare som kör offroad.

Link to comment
Share on other sites

Skejt på grus kommer inte att funka, däremot klassiskt. Bra ffa för stakning även om det sliter på spetsplasten.

För skejt verkar det vara Swenor och Marwe som är ”de stora”, men här är det rätt mycket tycke och smak. Jag trivs med Marwe 610, gummigreppet brukar framhållas till M fördel

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips!

Grus var nog lite fel ord. Mer hårda breda motionsspår i skogen

För att det ska funka måste du gå på grövre hjul än vanliga skaterullskidor och då blir det som Lejonet sa väldigt klumpigt. Köp ett par vanliga skaterullskidor (typ Elpex, Marwe, Swenor ) och håll dig till asfalt är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...