Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppsnojja 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Bra lista!

Lägger till att om det är kallt är det väldigt bra att ha på sig en gammal tröja över tävlingsdressen o nummerlappen vid start. Det kan bli duktigt kallt i tävlingskläder de sista tio minuterna innan start, och står du i sista leden tar det en stund innan det börjar bli åka av. Vad som efter behov, gammal collegetröja, hoodie, ylletröja. Senast när du kommit fram till första backen o blivit lite varm/packad in bland 10000 andra i en ångande massa, kan du kränga av dig tröjan och lämpa i närmaste skräpuppsamlingsplats. Att ha flera tjocka lager uppför backen är självmål. Du kommer att vara genomblöt av svett innan toppen, och eftersom du är svettblöt kommer du att frysa senare.

(Alla VL-starter är antingen med föraning om blidväder och mjuka spår som är sönderkörda långt innan du kommer dit, eller snorkalla med 15-25 minus och bitande vind, aldrig mittemellan),

Vill lägga till att man ska småfrysa i starten om man är rätt klädd. Annars är man för varmt klädd

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Vi bor i närheten så kommer kunna åka hem efter att vi lämnat grejerna för ev lite sömn eller en lugn och ostressad frukost.

Oj, det där låter riskabelt! Har ni väl kommit till startområdet så gör ni klokt i att inte åka därifrån. All logistik kan ta väääldigt lång tid och dumt att skapa ett schema med onödigt många pusselbitar. Nä, bättre att satsa på en stressfrukost utan mys innan och vara på plats 1,5 till 2,0 timmar före start och stanna där sen.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Ett tips är att för guds skull notera var du lägger skidorna. För några år sedan (2018?) var det en stackare som sprang fram och tillbaka med stresspåslag. Starten gick, många åkte runt det skidparet tills ngn vart irriterad och kastade dem över avspärrningen. Till råga på allt fastnade personen i bakgrunden på en av Preems ”Gundefilmer” springandes i bakgrunden. Finns säkert kvar på FB. Puuuugh

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 514 inlägg

Man hittar skidorna enkelt genom att räkna spåren från ingång eller från en klädbinge eller liknande, Det ser helt annorlunda ut när man kommer tillbaka än när man lämnar skidorna. Pyramid var länge sedan och det där med att binda plastpåse eller färgad bindel  i skidorna fungerar sådär. Enklare att räkna.

Jag tror jag hört om de som letat skidor i fel startled också... kommer man sent så är det ingen kontroll vid inpassering så håll koll på ditt startled också... annars räcker det inte att räkna spår...

Nojjan kommer nu tillbaka omvädret förmin del... Mora på nästa tisdag 7 plus enligt SMHI!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 848 inlägg

Ett tips är att för guds skull notera var du lägger skidorna. För några år sedan (2018?) var det en stackare som sprang fram och tillbaka med stresspåslag. Starten gick, många åkte runt det skidparet tills ngn vart irriterad och kastade dem över avspärrningen. Till råga på allt fastnade personen i bakgrunden på en av Preems ”Gundefilmer” springandes i bakgrunden. Finns säkert kvar på FB. Puuuugh

En gång för länge sedan tog jag en av lastbilarna (för väsktransport) som sikte ör var jag ställde mina skidor. När jag kom tillbaka för att hitta dem hade lastbilen åkt. Tokstress men hittade dem 2 minuter innan start.  Räkna spår o ta sikte på fast föremål som träd eller annat som inte försvinner

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg

Det är inte helt enkelt, när man lägger in skidorna går det att räkna spår. En timma senare när x antal hundra personer har trampat runt ser allt annorlunda ut. Dessutom så snöar det ju alltid på vasaloppet oxå så skidorna blir lite lagom nedsnöade.

Ett annat bra tips för den som inte åkt är att packa alla ombyteskläderna i plastpåsar innan dom läggs i väskan. Det har hänt mer än en gång att man hittat sin väska i en vattenpöl. Ingen skön upplevelse att ta på sig blöta kläder efter den varma duschen.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Ännu ett tips bland saker att inte göra....

Jag och en arbetskamrat skulle åka Vasaloppet för många år sedan. Han var vältränad och hurtig men lite ovan med skidor och skidlopp. Vi promenerade till startplatsen och det första vi gjorde var att lämna väskan vid lastbilarna. Arbetskamraten skickade upp sin väska på ett flak där de stuvades ihop med fart. Omedelbart därefter så insåg han att han fortfarande hade kängor på fötterna och pjäxorna låg kvar i väskan som nu snabbt började begravas av andra väskor på flaket.......med ett vrål for han upp på flaket och dök ner i väskhögen och lyckades få fram sin väska. Puh!

daniel25

daniel25

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Det börjar bli fullt i startleden där framme. Ni som åkt tidigare, är det så här det brukar se ut?

Elit      323

Led 1  349

Led 2  565

Led 3  962

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Försökte mig på en sammanställning för ett par år sedan och då var spannen per led ungefär så här (perioden 2020-2017 om jag lyckades tolka data fr deras hemsida korrekt):

Elit: 238-274 st
1: 416-428
2: 608-765
3: 969-1164
4: 1139-1409

Inte så stor skillnad mellan åren men generellt sett var det ngt färre per led 2020 än föregående år

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Men kanslerers så för 2020 att det fylldes på mot slutet också för gjorde sammanställningen innan loppet

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Rätt normalt (förutom att elit verkar blivit fler senaste åren?) vet att det ibland har varit kring 1300-1350 startande inkl. led 2. Sett över 1000 pers i Led 3. Brukar fyllas på lite sista veckan... 

Det börjar bli fullt i startleden där framme. Ni som åkt tidigare, är det så här det brukar se ut?

Elit      323

Led 1  349

Led 2  565

Led 3  962

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

Ander5B

Ander5B

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Bra tips om hur man ska tänka vid starten!

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Bra tips om hur man ska tänka vid starten!

Skulle säga att det beror mycket på om man står i led långt fram eller bak.
Längre bak: häng inte på stavarna i backen när det står stilla, håll helst upp dom och lita på att fästet biter bra när man saxar.
Längre fram: håll koll vad som händer några åkare fram och håll koll på åkare runt så ingen byter spår rätt över skidorna eller stavarna.

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 044 inlägg

Ännu ett tips bland saker att inte göra....

Jag och en arbetskamrat skulle åka Vasaloppet för många år sedan. Han var vältränad och hurtig men lite ovan med skidor och skidlopp. Vi promenerade till startplatsen och det första vi gjorde var att lämna väskan vid lastbilarna. Arbetskamraten skickade upp sin väska på ett flak där de stuvades ihop med fart. Omedelbart därefter så insåg han att han fortfarande hade kängor på fötterna och pjäxorna låg kvar i väskan som nu snabbt började begravas av andra väskor på flaket.......med ett vrål for han upp på flaket och dök ner i väskhögen och lyckades få fram sin väska. Puh!

Annars är det väldigt bra tips att ha rejäla vinterkängor och vänta tills kort innan start med att byta för det är MÅÅÅÅÅNGA som fått tillbringa dagen på plåsterhuset istället för i vasaloppsspåret efter att de trillat med skidpjäxor på fötterna på parkeringen. 

Lägg pjäxorna i överdragspåsen dvs den du lämnar allra sist när du är inne i startfållan, så undviker man misstaget Magnus skriver om.

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Dags att låsa prognosen, just nu -4, sol och lätt medvind på VL!

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 347 inlägg
Själv hoppas jag på snö eller plusgrader, åker bättre om det går tungt :)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Dags att låsa prognosen, just nu -4, sol och lätt medvind på VL!

Nu ska det kräksnöa lördag och vasaloppsöndag.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 514 inlägg
Inte på YR… men prognosen en vecka bort är såklart osäker än. Håller med om att kyla och snö passar mig bra också. Lätt diagonal åkare helt enkelt.

Hoppas också på utebliven blåst, inte kul förra året med spåren fulla med barr och skräp

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Nu ska det kräksnöa lördag och vasaloppsöndag.

Yes, sorry för jinx. Vänder snabbt, hinner nog ändrats två och tre gånger innan också!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Yes, sorry för jinx. Vänder snabbt, hinner nog ändrats två och tre gånger innan också!

Nu jinxade du igen. My god!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar