Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsnojja 2022


Knappen

Recommended Posts

Det är inte helt enkelt, när man lägger in skidorna går det att räkna spår. En timma senare när x antal hundra personer har trampat runt ser allt annorlunda ut. Dessutom så snöar det ju alltid på vasaloppet oxå så skidorna blir lite lagom nedsnöade.

 

Ett annat bra tips för den som inte åkt är att packa alla ombyteskläderna i plastpåsar innan dom läggs i väskan. Det har hänt mer än en gång att man hittat sin väska i en vattenpöl. Ingen skön upplevelse att ta på sig blöta kläder efter den varma duschen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ännu ett tips bland saker att inte göra....
 

Jag och en arbetskamrat skulle åka Vasaloppet för många år sedan. Han var vältränad och hurtig men lite ovan med skidor och skidlopp. Vi promenerade till startplatsen och det första vi gjorde var att lämna väskan vid lastbilarna. Arbetskamraten skickade upp sin väska på ett flak där de stuvades ihop med fart. Omedelbart därefter så insåg han att han fortfarande hade kängor på fötterna och pjäxorna låg kvar i väskan som nu snabbt började begravas av andra väskor på flaket.......med ett vrål for han upp på flaket och dök ner i väskhögen och lyckades få fram sin väska. Puh!

Link to comment
Share on other sites

Försökte mig på en sammanställning för ett par år sedan och då var spannen per led ungefär så här (perioden 2020-2017 om jag lyckades tolka data fr deras hemsida korrekt):

 

Elit: 238-274 st

1: 416-428

2: 608-765

3: 969-1164

4: 1139-1409

 

Inte så stor skillnad mellan åren men generellt sett var det ngt färre per led 2020 än föregående år

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Rätt normalt (förutom att elit verkar blivit fler senaste åren?) vet att det ibland har varit kring 1300-1350 startande inkl. led 2. Sett över 1000 pers i Led 3. Brukar fyllas på lite sista veckan... 

Det börjar bli fullt i startleden där framme. Ni som åkt tidigare, är det så här det brukar se ut?

 

Elit      323

Led 1  349

Led 2  565

Led 3  962

Link to comment
Share on other sites

Bra tips om hur man ska tänka vid starten!

Skulle säga att det beror mycket på om man står i led långt fram eller bak.

Längre bak: häng inte på stavarna i backen när det står stilla, håll helst upp dom och lita på att fästet biter bra när man saxar.

Längre fram: håll koll vad som händer några åkare fram och håll koll på åkare runt så ingen byter spår rätt över skidorna eller stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett tips bland saker att inte göra....

 

Jag och en arbetskamrat skulle åka Vasaloppet för många år sedan. Han var vältränad och hurtig men lite ovan med skidor och skidlopp. Vi promenerade till startplatsen och det första vi gjorde var att lämna väskan vid lastbilarna. Arbetskamraten skickade upp sin väska på ett flak där de stuvades ihop med fart. Omedelbart därefter så insåg han att han fortfarande hade kängor på fötterna och pjäxorna låg kvar i väskan som nu snabbt började begravas av andra väskor på flaket.......med ett vrål for han upp på flaket och dök ner i väskhögen och lyckades få fram sin väska. Puh!

Annars är det väldigt bra tips att ha rejäla vinterkängor och vänta tills kort innan start med att byta för det är MÅÅÅÅÅNGA som fått tillbringa dagen på plåsterhuset istället för i vasaloppsspåret efter att de trillat med skidpjäxor på fötterna på parkeringen. 

 

Lägg pjäxorna i överdragspåsen dvs den du lämnar allra sist när du är inne i startfållan, så undviker man misstaget Magnus skriver om.

Link to comment
Share on other sites

Snö på lördagen och kallt på natten med uppehåll och lätt vind på söndagen.

Låter ju bra?

 

Jinx eller ej så har jag svårt att se bättre förhållanden för oss som gillar fästvallning och inte är bra på hastighetsåkning i rodelbanor…

 

Jag håller tummarna och packar ner burkvallor.

Link to comment
Share on other sites

Röda toppluvan i sann Mora-Nissenanda

Vita reklammössan från Falu rödfärg som jag vann startplats från

Svarta AXA SC mössan som är mer raceig och de jag kör för som klubb.

 

ALLA DESSA VAL

 

:o  :o Neej - Du få verkligen alla andras nojjor att verka så världsliga. Det är bara att gå upp en timme tidigare på söndag och gå ut och provgå mössorna för att hitta rätt känsla.  ;)  :D  :D

Link to comment
Share on other sites

Snö på lördagen och kallt på natten med uppehåll och lätt vind på söndagen.

Låter ju bra?

 

Jinx eller ej så har jag svårt att se bättre förhållanden för oss som gillar fästvallning och inte är bra på hastighetsåkning i rodelbanor…

 

Jag håller tummarna och packar ner burkvallor.

Fasta spår men med trög drivsnö som sand inblåsande på myrarna ...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...