Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsnojja 2022


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Till nästa gång får du byta till en riktig skidklubb så blir valet av mössa kanske lättare :)

Ähhh näää skulle ändå säkert ha Röda Moranissemössan rätt ofta.

 

Frågan om valla.. Tubklistergrund lägger jag ju hellst hemma torsdag kväll innan jag åker upp. eller så blir det Klisterspray och burkar. Vallade åt en Tjevasalöperska med klisterspray och burkar vilket var kanon. nu blir jag lite osäker om det blir bra

Link to comment
Share on other sites

Tänkte knalla in i vallaskrubben snart. Vad är snöläget sälen till mora - är det natursnö hela vägen? Finkornigt-grovkornigt? 

Pratade precis med kompisen som skateade i gårdagens ÖS.

Strävt i början och fuktigt i slutet.

Han provade staka i spåren men det gick långsammare än bredvid, dock hade han bara 500 före sig varav de flesta skateade. 

Vi kom överlag fram till fäste: kallföre och omvallning när behov uppstår. Borde vara hårt och fint om nu inte allt blir helt sönderkört, fram till Risberg-Evertsberg, sedan kan det börja mjukna.

Link to comment
Share on other sites

Bidrar med lite logistiknojja…kommer med bil till Mora från Rättvikshållet. Brukar det vara långa köer in till Mora under natten samt till parkering? Hur mycket extra tid behöver man ta i beräkning jämfört med Googles reseplanerare? (För att hinna i god tid till bussarna)?

oj, ingen aning, men skulle spontant lägga på en stund. blir ju inte kul att börja stressa runt där

Link to comment
Share on other sites

Logistiknojja även hos mig…

Jag läser att nummerlapp delas ut som förra året utomhus. Betyder detta att tältet inte finns i år heller?

Jag behöver handla lite småsaker…

Stadium har tält både i sälen och i Mora i Mora ligger det vid upploppet i år. Nummerlappar hämtas i i tältet som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, nu är jag lugnare på den biten… jag tänkte på Sälen och starten.

Mora blir först på söndag på eftermiddagen, där det mest blir duschproblem att lösa. Men efter loppet är det mer fysiskt jobbigt men inte så stressigt .

Det är separat ingång till nummerlapparna i år (på kortsidan som vanligt) till Stadium går en in på långsidan (den sida som är ut mot vägen.)

Link to comment
Share on other sites

Lager 157 rekommenderade i sista podden "Tjejvasan" LDQ 3.0 både parafin och pulver (fluorfritt vilket Britta hade på tjejvasan) om det inte blev snöfall. Men tittar man på vallatips på 157XCC så har dom HF LDQ 2.0 istället.

 

Någon som kan deras 3 st parafinder LDQ 1.0, 2.0, 3.0 ? det står inte så mycket på burkarna.

Tex står det på 3.0 att den klarar alla snötyper +2 till - 20 

Link to comment
Share on other sites

Tackar, nu är jag lugnare på den biten… jag tänkte på Sälen och starten.

Mora blir först på söndag på eftermiddagen, där det mest blir duschproblem att lösa. Men efter loppet är det mer fysiskt jobbigt men inte så stressigt .

Kan bistå med tips.

Dock ingår inte bastu, och skidförvaring i entrén finns.

Jeg räknar med att det kommer vara knöfullt och köigt men siktar på tvagning innan tågresan hem

 

Hej,

Det går bra att hyra en duschning i vårt gym för 150:- inkl. handduk,

behöver ej bokas.

Med vänlig hälsning

 

Mora Hotell & Spa

Link to comment
Share on other sites

Lager 157 rekommenderade i sista podden "Tjejvasan" LDQ 3.0 både parafin och pulver (fluorfritt vilket Britta hade på tjejvasan) om det inte blev snöfall. Men tittar man på vallatips på 157XCC så har dom HF LDQ 2.0 istället.

 

Någon som kan deras 3 st parafinder LDQ 1.0, 2.0, 3.0 ? det står inte så mycket på burkarna.

Tex står det på 3.0 att den klarar alla snötyper +2 till - 20 

 

Kolla på Skigo´s hemsida, där finns beskrivningarna.

 

Blir det inga förändringar kommer jag att köra på Grafit i botten, LDQ 2.0 och N21 pulver, 2mnm rak rill bakre halvan. Har kört på den kombinationen många gånger och aldrig blivit besviken. Det kan nog bli lite blött där solen ligger på så en medelgrov grunslip (blå/gul) är nog bäst.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på Skigo´s hemsida, där finns beskrivningarna.

 

Blir det inga förändringar kommer jag att köra på Grafit i botten, LDQ 2.0 och N21 pulver, 2mnm rak rill bakre halvan. Har kört på den kombinationen många gånger och aldrig blivit besviken. Det kan nog bli lite blött där solen ligger på så en medelgrov grunslip (blå/gul) är nog bäst.

Vad tror du om att köra på varmskidor (Redline 3.0) och enbart originalslip? Gör en 2mm rak rill på toppen underverk även om slipning i botten är grov? Annars så kommer jag att valla enligt recept från Lager 157 och gå med fäste.

 

Har ett annat skidpar egentligen som första val och som är Universal men skall känna på båda alternativen först. Är sugen på att testa Redline 3.0 men kanske är det fel dag för dem?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du om att köra på varmskidor (Redline 3.0) och enbart originalslip? Gör en 2mm rak rill på toppen underverk även om slipning i botten är grov? Annars så kommer jag att valla enligt recept från Lager 157 och gå med fäste.

 

Har ett annat skidpar egentligen som första val och som är Universal men skall känna på båda alternativen först. Är sugen på att testa Redline 3.0 men kanske är det fel dag för dem?

Grov slip plus 2mm rill låter som gammal snö i riktigt soligt plaskblötföre. Medium/varmskidor, kall/mediumslip plus 2mm rill bak för att slippa suget efter evertsberg hade jag valt med dagens prognos. Plus stora trugor. Orillade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...