Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Coxa slangbälte

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 146 inlägg

Införskaffade ett sådant för att säkerställa energi och vätsketillgången på träning och lopp. Men det går allt för trögt att dricka/suga ur den. Känns som det går så trögt så man får syrebrist med svimningskänsla :o Finns det nåt sätt att optimera funktionen? 

nattkreatur

nattkreatur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Det funkar inte för mig. Jag bytte till en Silva-slang men behöll bältet, som är väldigt bekvämt.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Tipset är att rycka av munstycket och tryck dit ett från en softflask typ salomon. Funkar perfekt

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Startar igång den här igen då det mesta av diskussionen försvann. 

Sitter och tittar på Coxa alternativt Silva vätskebälten .

Är det någon som har en rekommendaton och gärna även vilken modell (t.ex. Silva har väl 2 med olika volym)

Eller är det något helt annat bälte med slang man ska ha?

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Dom som yttrade sig i tråden verkade rekommendera Salomons bälte. Har också den men har inte provat de andra. Jag är nöjd med den. Det ska gå att fylla i 1,3 lite men då blir det svårt att få in blåsan. Brukar fylla 1,1 liter och det brukar gå bra. Brukar förblanda sportdrycken i flaska först så att man kan skaka om ordentligt. Sen i med lite vatten i blåsan först(häller man i blandningen först kan det kanske bli stopp i slangen), sen i med blandningen och mer vatten. Brukar fylla på varmvatten.

Det finns lite fickor fram där man även kan ha lite gels eller godis.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg
Jag har också Salomons bälte och är väldigt nöjd med det. Fungerar bra. Jag brukar ha slangen mellan underställ och tävlingsdräkt. Är det minusgrader ser jag till att ha varm dryck i bältet så klarar det sig från att frysa + att det värmer lite i början av ett lopp.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Coxas väska är bra men blåsan suger. Saknar bl a märkning att den kan användas för livsmedel och är BPA fri. Munstycket fryser. Omogen produkt så krävs en hel del moddande för att funka. Gå inte på reklamen om deras munstycksficka.

Salomon är bäst, speciellt för race, men man bör ta bort plastdelen från munstycket och sätta sugdelen direkt på slangen för minimal frysrisk. Visma-åkarna gilla coxa väskan för de är sponsrade och det är lätt att ta av och sätta på väskan i farten.

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Coxas väska är bra men blåsan suger. Saknar bl a märkning att den kan användas för livsmedel och är BPA fri. Munstycket fryser. Omogen produkt så krävs en hel del moddande för att funka. Gå inte på reklamen om deras munstycksficka.

Salomon är bäst, speciellt för race, men man bör ta bort plastdelen från munstycket och sätta sugdelen direkt på slangen för minimal frysrisk. Visma-åkarna gilla coxa väskan för de är sponsrade och det är lätt att ta av och sätta på väskan i farten.

Låter som att jag ska släppa Coxa. 

Står nu och väger mellan Silva Race 4x och Salomon

Det som lockar med Silva är att de har sidofickor som man borde kunna ha gel och energi i.

Men Salomon verkar vara mycket mer slimmat

Sen har silva en model 10x som man kan packa 10 liter i. Borde vara perfekt för Birken, om de nu inte kräver ryggsäck för vikten

Någon som har någon erfarenhet av Salomon och Silva race 4x?

(verkar vara blandade rekomendationer på nätet)

https://polder.se/sv.../silva-race-4x/

https://polder.se/sv...ted-belt-black/

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Är Coxas nya blåsa och slang bättre än förra årets? (De bytte ut dem nu i år)

Står även: BPA/BPS/BPF free: Yes

https://coxacarry.co...he-new-version/

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg
Jag tycker Coca är överlägsen för att den sitter så skönt runt midjan. Testade Salomon race men tyckte inte alls den satt skönt. Har haft min i 2 års tid och har använts på ca 170pass, inget har gått sönder och munstycket har bara frusit 1gång.

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Låter som att jag ska släppa Coxa. 

Står nu och väger mellan Silva Race 4x och Salomon
Det som lockar med Silva är att de har sidofickor som man borde kunna ha gel och energi i.
Men Salomon verkar vara mycket mer slimmat

Sen har silva en model 10x som man kan packa 10 liter i. Borde vara perfekt för Birken, om de nu inte kräver ryggsäck för vikten

Någon som har någon erfarenhet av Salomon och Silva race 4x?
(verkar vara blandade rekomendationer på nätet)

https://polder.se/sv.../silva-race-4x/
https://polder.se/sv...ted-belt-black/

Vilken blev det? Väljer själv mellan Silva Race 4X/Silva Free 10x/Coxa WR1. Men jag lurar lite på hur mycket packvolym man behöver. Har inte åkt Vasan ännu, men inbillar mig att det kan vara klokt att ha med ett par extra vantar, en mössa, kanske ett par extra strumpor, ev en vallaburk (även om jag mest stakar i o f s) och lite bars. Och då duger ju inte Coxa-bältet. Där får man ju typ plats med ett tuggummi när blåsan är fylld misstänker jag, eller?

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Hej, det blir Silva Race 4x. De stod och sålde dem i Vasaloppstältet. Dock så åkte jag inte med bältet under Vasaloppet. Har kört något träningspass efteråt och det fungerar bra för mig.

Får plats med en del saker och kommer använda det på Vasaloppet i år.

Beror på hur mycket saker man vill ha med sig och hur länge man är ute. Har åkt alla tidigare år med ett litet midjebältet med några gel och en vallaburk som jag aldrig använt då det räckt med alla kontroller

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar