Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka


mikjoh

Recommended Posts

Funderar på att köpa en pulsklocka, har hittat en Suunto T6 till väldigt bra pris. (Jag skulle välja en billigare variant om inte priset var bra.) Jag skulle vilja få lite tips om vad man ska tänka på när man skall välj/köpa en pulsklocka. Och speciellt från er som har en Suunto. Vad skall jag välja för märke och typ om jag skall välja något annat? Tacksam för alla svar och ideer.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Fundera istället själv på vad du ska ha klockan till. Det är ju helt avgörande för vad du ska köpa. Jag vet inte vilken nivå du ligger på eller vad du vill med klockan.

Men Suunto T6 verkar grymt fin. Skulle nog kanske välja den före min Polar 625X? Suunto har rätt avancerade funktioner för att mäta träningseffekt som verkar kul.

 

Om du säger vad du vill att klockan ska göra kan jag tipsa bättre

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en m21, m5(tror jag den hette) och 610i och nu har jag en S725x tycker det funkar smidigt, den har det mesta speciellt om man cyklar. enkelt att föra över kurvor till datorn.

 

bäst för pengarna om man inte vill ha höjdmätare/cykeldator är 610i av de jag haft. osäker på om den finns kvar och villken som ersätter 625 kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill att den skall fungera för löpning och orientering, skidor (även rullisar), mountainbike, till viss del enduro, osv. Jag vill ha den som ett stöd till min träning. Jag har tänkt att jag skall köra lite mer seriös träning och inte bara motion när andan faller på. Vem vet, det borde kunna bli ett vasalopp framöver.
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Om du inte är låst vid valet så kan jag rekomendera garmin forerunner 305. Funkar hundra och är inte klumpig som många tror. Priset ca 3000 kr och allt finns i klockan som man behöver.

 

Garmin

Instämmer!

Instämmer nog också eftersom jag just köpt en. Orsaken var just gps-sträckor samt hastigheter på skidor och rullskidor. (Många har rekommenderat den här på forumet, tex jo, men jag stödde mitt val efter en test av 205-an.)

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe......"All you Garmin lovers out there".........Klockan som är svaret på allt ;)

 

Om du har ett erbjudande om en Suunto T6 är det garanterat ett mycket bra köp. Om inte mätning av distans är en viktig parameter är Suunton grymt fin. Många funktioner där träningseffekt är en. Ser bra ut på armen gör den också. Är sträckan en viktig faktor i alla de sporter du räknar upp så är nog Garmin ändå ett klokt val..............

 

 

fan vad det sved att säga det...................

Link to comment
Share on other sites

Håller bara med, fick min Forerunner 305 i fredags och det har blivit som en drog. Tror aldrig att jag har kännt sådant driv att ge mig ut och träna och sedan sitta framför datorn och analysera. Använde min i Söndags på en orienteringstävling och lade sedan ut tracken på nätet till mina kamraters förtjusning, beviset om att jag är klubbens säkraste orienterare raderades ut direkt..

 

Så att någon ( JO? ) hade kunnat lägga in tracken på en inscannad OL-karta, hur gör man det ?

Link to comment
Share on other sites

Som pulsklocka ska du nog välja Suunto eller polar. Har du erbjudande på suunto så kör med den. All andra förslah här ovan handlar om annat än pulsfunktion. De talar om GPS etc. Och det är ju en annan sak.

Jag hade en mindre avancerad polar innan jag köpte min Garmin. När man jämför de båda på pulsmätningen så är Garmin mycket mer exakt och glappar mycket mer sällan än vad den gamla klockan gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar www.blokesstuff.com (England). Köpte en GF 205 där härom veckan. 1680 kr inkl frakt, leveranstid 5 dagar. (Bästa svenska pris 2595 kr enl Pricerunner.)

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset angående blokestuff. Har funderat ett tag på att köpa en GF305 men tyckt att den var lite för dyr. Beställde nu från blokestuff för 151 pund med frakt. Konstigt hur det kan skilja så mycket (ca 1000kr mot lokala sportaffären).

 

Nu får man bara hoppas att denna kan få bort latmasken, för det har inte blivit många timmars träning i sommar :-)

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar www.blokesstuff.com (England). Köpte en GF 205 där härom veckan. 1680 kr inkl frakt' date=' leveranstid 5 dagar. (Bästa svenska pris 2595 kr enl Pricerunner.)[/quote']

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Jepp, fick den 5 dagar efter beställning. Levererades av DHL.

Link to comment
Share on other sites

Så att någon ( JO? ) hade kunnat lägga in tracken på en inscannad OL-karta, hur gör man det ?

Jag använder TrackMaker (gratis) för att läsa datat från klockan. Markera sedan den track eller waipoints som du vill visa. Tryck sedan på "Google Earth knappen" då konverteras ditt data och visas direkt i Google Earth. Givetvis måste du ha GE installerat (gratis). Sedan finns det en funktion för att lägga in egna "image overlays". Välj din inscannade karta. Sedan kan du stretcha och rotera kartan tills den passar till tracken. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Så att någon ( JO? ) hade kunnat lägga in tracken på en inscannad OL-karta' date=' hur gör man det ?[/quote']

Jag använder TrackMaker (gratis) för att läsa datat från klockan. Markera sedan den track eller waipoints som du vill visa. Tryck sedan på "Google Earth knappen" då konverteras ditt data och visas direkt i Google Earth. Givetvis måste du ha GE installerat (gratis). Sedan finns det en funktion för att lägga in egna "image overlays". Välj din inscannade karta. Sedan kan du stretcha och rotera kartan tills den passar till tracken. Lycka till!

Tack, nu ska hem och pröva.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft många Polar klockor, problemet jag haft med Polar:s klockor är störningar så pulsen visat fel, tex under ledningar etc. Nu har jag köpt en Suunto T6 med GPS pood, inte en enda störning, sedan ser jag hastighet sträcka etc.. Mycket nöjd men den var ju inte billig!
Link to comment
Share on other sites

Vart köpte ni era GF 305 någonstans?

Köpte till slut på www.datorbutiken.com' date=' men hade lika gärna kunnat bli från tex dustin.se

 

Tror det var ca 3200 den kostade. Hade kunnat få den för ca 2500 om jag beställt från england/USA men tyckte det var bra att ha säljaren närmare om något börjar krångla med den.[/quote']

Om det bara skiljer några hundralappar brukar jag också resonera så. Men i det här fallet sparar man ju storleksordningen tusen spänn (ca 2100 kr på blokesstuff) på att handla utomlands!

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar www.blokesstuff.com (England). Köpte en GF 205 där härom veckan. 1680 kr inkl frakt' date=' leveranstid 5 dagar. (Bästa svenska pris 2595 kr enl Pricerunner.)[/quote']

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Jepp, fick den 5 dagar efter beställning. Levererades av DHL.

Är det andra uttag på dom som beställs från england?

Link to comment
Share on other sites

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Jepp' date=' fick den 5 dagar efter beställning. Levererades av DHL.[/quote']

Är det andra uttag på dom som beställs från england?

Ja, det är en engelsk stickpropp. Det gör dock inget eftersom man kan ladda i USB-porten. (Alternativ köpa en adapter om man vill).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...