Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Peking 2022


Maria Snö

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mycket intressant längdmoment i NoC i dag. Händer mer där än i längdtävlingarna där vinnarna leder från start till mål. Varför för Nordisk kombination och backhoppning en sådan tynande tillvaro i Sverige? Är det bara jag och Marit Nybelius som är intresserade? Hoppas det kan bli något av Wolfang P:s satsning på NoC damer.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Någon som liksom jag är lite fundersam över den där sista kurvan innan upploppet och att det idag på damernas klassiska 10 km var tillåtet att skejta hela kurvan? Är inte den tillräckligt vid för att det skulle funka med ett klassiskt spår hela vägen genom kurvan? Lite svårt att döma eftersom TV inte visade Niskanen genom hela kurvan, men Johaug såg ju ut att göra den delen mycket snabbare. Avgjordes guldstriden där, med 100 meter skejt....?
Link to comment
Share on other sites

Någon som liksom jag är lite fundersam över den där sista kurvan innan upploppet och att det idag på damernas klassiska 10 km var tillåtet att skejta hela kurvan? Är inte den tillräckligt vid för att det skulle funka med ett klassiskt spår hela vägen genom kurvan? Lite svårt att döma eftersom TV inte visade Niskanen genom hela kurvan, men Johaug såg ju ut att göra den delen mycket snabbare. Avgjordes guldstriden där, med 100 meter skejt....?

+1

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant längdmoment i NoC i dag. Händer mer där än i längdtävlingarna där vinnarna leder från start till mål. Varför för Nordisk kombination och backhoppning en sådan tynande tillvaro i Sverige? Är det bara jag och Marit Nybelius som är intresserade? Hoppas det kan bli något av Wolfang P:s satsning på NoC damer.

 

Det finns väldigt många sporter som man skulle kunna optimera bort från OS-programmet och Nordisk Kombination är nog den allra mest uppenbara kandidaten.  ^_^

Link to comment
Share on other sites

Har svenskorna sämre skidor? Eller är de bara ur form?

Ifall de har sämre skidor blir ju sprinten ännu mer imponerade.

Jag tycker det känns lite konstigt att både Ebba och Frida inte har bättre form, därför tänker jag att skidorna skulle vara lite sämre än andras. Tänker också att finskorna kanske har bäst material av alla. Tyckte de såg ut att ha bra skidor redan i premiären.

Link to comment
Share on other sites

Någon som liksom jag är lite fundersam över den där sista kurvan innan upploppet och att det idag på damernas klassiska 10 km var tillåtet att skejta hela kurvan? Är inte den tillräckligt vid för att det skulle funka med ett klassiskt spår hela vägen genom kurvan? Lite svårt att döma eftersom TV inte visade Niskanen genom hela kurvan, men Johaug såg ju ut att göra den delen mycket snabbare. Avgjordes guldstriden där, med 100 meter skejt....?

 

Ja, lite märkligt blir det ju. Men samtidigt var det lika för alla i och med att man tagit bort spåret helt i kurvan. 

Jag skulle säga att Niskanen förlorade guldet på att ligga kvar i spåret på upploppet (men är man så där trött så kan det vara svårt att köra utanför).

 

De tog inte upp det i sändningen, men jag skulle gissa på att anledningen till att man bara hade ett spår i dag är att åkarna i de klassiska tävlingarna satt i system att "byta spår" så ofta att det ibland blir någon slags "halv-skate". 

Johaug är ju en kompetent åkare på många plan; bla. är hon väldigt duktig på att byta spår och göra "riktningsförändringar". 

Link to comment
Share on other sites

Har svenskorna sämre skidor? Eller är de bara ur form?

Ifall de har sämre skidor blir ju sprinten ännu mer imponerade.

Jag tycker det känns lite konstigt att både Ebba och Frida inte har bättre form, därför tänker jag att skidorna skulle vara lite sämre än andras. Tänker också att finskorna kanske har bäst material av alla. Tyckte de såg ut att ha bra skidor redan i premiären.

Jag tycker att Ebba gör en jättebra tävling i dag. Problemet är bara att det var ett par andra åkare som gjorde ännu bättre lopp. Det är små marginaler. 

 

Jag får för mig att det är det uppenbart ovanligt sega föret som ställer till det för de svenska åkarna. ?

Sedan så var ju i princip samtliga svenska åkare helt utanför sändningen, så det var svårt att se hur skidorna gick. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man säga om underhållningsvärdet på dagens 10km? 
Jag skulle säga att den här typen av intervallstarter är riiiktigt dålig TV-underhållning om man inte hör till de riktiga old-school-nördarna.  :unsure: 

Normalt sett har jag inga problem att heja på åkare från alla möjliga nationer, men det är liksom helt omöjligt att känna någon glädje med Johaug. Det är något med hennes personlighet som liksom är olidligt. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns väldigt många sporter som man skulle kunna optimera bort från OS-programmet och Nordisk Kombination är nog den allra mest uppenbara kandidaten. ^_^

Fråga i Norge, Tyskland, Österrike,Japan och Finland om de är av samma åsikt.

 

Borde inte herrarnas ishockey ligga bättre till, då långt ifrån de bästa är/kan vara med.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sen funderar jag på om svenskorna har tränat på just den typ av terräng som OS erbjuder, långa tunga uppförsbackar i inte så bra före. Norge har ju en topografi som erbjuder detta, varken Sverige eller Finland har den topografin. En annan fundering är om svenskarna missat i höghöjdsuppladdningen, nu när tävlingarna går på hög höjd är det väl OK att ligga samma höjd som OS och träna, högre höjd har ju blivit "godkänd bloddoping" som alla ligger på för att komma fulladdade med röda blodkroppar till mästerskapen.

Nej det ser inte bra ut inför stafetten, en nästan given medalj känns inte lika given längre.

Link to comment
Share on other sites

Min lilla analys

- Att Sveriges "supervallare" Perry Olsson fått stanna hemma pga covid verkar ha påverkat vallningen negativt tyvärr. Framför allt i klassisk stil verkar många svenska skidåkare haft problem med fästet.

- Utöver vallamissar så är det framför allt Frida som verkar ha drabbats av en höghöjdseffekt där hon tar ut sig för hårt och inte lyckas återhämta sig. Tyvärr tror jag hon kan vara körd för resten av OS (se DN:s jämförelse med Per Elofsson i OS 2002). Hon behöver nog mer erfarenhet av tävlingar på hög höjd och mer kunskap om vad hennes kropp klarar av. Hoppas jag har fel.

- Ebba har förhoppningsvis tvärtom en uppåtgående form (om man får gissa på det efter två tävlingar), precis som i Tour de Ski där hon brukar behöva några genomkörare på hög höjd innan hon är som bäst. Tror det kan bli bra i tremilen för henne.

 

Mitt tips, plocka bort Frida från stafetten, kör med Ribom-Kalla-Andersson-Sundling och hoppas på mer flyt med vallan.

 

https://www.dn.se/sport/johan-esk-frida-karlssons-small-ger-mig-vibbar-av-per-elofsson/

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man säga om underhållningsvärdet på dagens 10km? 

Jag skulle säga att den här typen av intervallstarter är riiiktigt dålig TV-underhållning om man inte hör till de riktiga old-school-nördarna.  :unsure: 

 

Normalt sett har jag inga problem att heja på åkare från alla möjliga nationer, men det är liksom helt omöjligt att känna någon glädje med Johaug. Det är något med hennes personlighet som liksom är olidligt.

 

Jag gillar intervallstarter, tycker det är spännande på ett annat sätt än masstarterna. Sen så hade denna TV-produktion mer att önska.

 

Avseende Johaug så förstår jag vad du menar, men det är ju en prestationsidrott, inte en tävling i vem som är lättast att tycka om. Tycker det hon gör är grymt imponerande. Men i just denna tävling tyckte jag mest synd om Niskanen, tyckte hon var värd guldet. Hade ju också varit häftigt med syskonguld två dagar i rad, för Ivo får väl revansch på Bolschunov i morgon?

Link to comment
Share on other sites

Sen funderar jag på om svenskorna har tränat på just den typ av terräng som OS erbjuder, långa tunga uppförsbackar i inte så bra före. Norge har ju en topografi som erbjuder detta, varken Sverige eller Finland har den topografin. En annan fundering är om svenskarna missat i höghöjdsuppladdningen, nu när tävlingarna går på hög höjd är det väl OK att ligga samma höjd som OS och träna, högre höjd har ju blivit "godkänd bloddoping" som alla ligger på för att komma fulladdade med röda blodkroppar till mästerskapen.

Nej det ser inte bra ut inför stafetten, en nästan given medalj känns inte lika given längre.

Du kan nog vara helt lugn på att dom har tränat i långa tunga uppförsbackar hela livet. Såväl Sundsvall som Sollefteå och Östersund är ju rätt kuperade fortfarande.

 

Höghöjd kan du nog ha rätt i att det är knepigt, ofta svårare ju yngre du är.

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man säga om underhållningsvärdet på dagens 10km? 

Jag skulle säga att den här typen av intervallstarter är riiiktigt dålig TV-underhållning om man inte hör till de riktiga old-school-nördarna.  :unsure: 

 

Normalt sett har jag inga problem att heja på åkare från alla möjliga nationer, men det är liksom helt omöjligt att känna någon glädje med Johaug. Det är något med hennes personlighet som liksom är olidligt. 

Du får väl lära känna Therese!

Link to comment
Share on other sites

Någon som liksom jag är lite fundersam över den där sista kurvan innan upploppet och att det idag på damernas klassiska 10 km var tillåtet att skejta hela kurvan? Är inte den tillräckligt vid för att det skulle funka med ett klassiskt spår hela vägen genom kurvan? Lite svårt att döma eftersom TV inte visade Niskanen genom hela kurvan, men Johaug såg ju ut att göra den delen mycket snabbare. Avgjordes guldstriden där, med 100 meter skejt....?

När man drar spår så om det är spår i kurvor så ska dom utan problem gå att åka i med maximal hastighet som man kan ha i kurvan, Det här är dom rätt duktiga på att följa med marginal i internationella lopp så det inte ska vara oklart var man får trampa runt. Därav att det ser ut som att det egentligen skulle gå att ha ett spår.

Link to comment
Share on other sites

Frida verkar inte riktigt vara i slag, kan det vara något i kroppen (inte covid antar jag pga alla tester)?

Det ser inte enbart ut att vara vallamissar.

 

Men fortfarande platsar hon i stafettlaget, att hon inte tar guld gör ju inte att hon helt faller ut ur laget.

 

Therese har jag alltid gillat, mer när hon var underdog och alltid fick pisk av Marit (som jag också gillade, mycket träningsprodukt där).

 

Men en sak med detta OS som jag inte riktigt uppfattat innan är ju Nils van der Poel... jag är mycket nyfiken på hur hans träningsupplägg ser ut och ska försöka få tag på boken? om han släpper det som bok efter OS.

Är detta något att tänka på för motionärer? Eller enbart elitskidåkare?

 

Just Marit och Therese tränar väl väldigt mycket?

Och som man säger i Lagom Kondition podden så "träning ger resultat", visserligen i en annan kontext (små volymer hos de som tränar lagom) men ändå låter det lite som Nils tankar?

Konstigt bara att han tränar fel sporter som uppladdning inför skridsko?

Kan man lära sig av detta i skidåkning?

Är det just att öka träningsmängden som är en väg framåt och då kanske som alternativträning? För det är ju ändå överbelastningsskador som är den stora faran med träning.

Eller som det ofta sägs "den som tränar mest gör bäst resultat".

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man säga om underhållningsvärdet på dagens 10km? 

Jag skulle säga att den här typen av intervallstarter är riiiktigt dålig TV-underhållning om man inte hör till de riktiga old-school-nördarna.  :unsure: 

 

Normalt sett har jag inga problem att heja på åkare från alla möjliga nationer, men det är liksom helt omöjligt att känna någon glädje med Johaug. Det är något med hennes personlighet som liksom är olidligt.

 

Håller med. Inte minsta antydan till engagemang, spänning eller känslosvall i min ölmage under loppet. Världscupen är död! Länge leve ski classics!

Link to comment
Share on other sites

Titta på loppet från 15 km klassiskt idag och har även tittat igenom medier efteråt. Varför nämns överhuvudtaget inte Jens Burmans åttondeplats?? Bästa loppet han gjort på ett bra tag och med tanke på hans uppladdning en otroligt bra prestation. Och dessutom ökar det ju förhoppningarna om femmilen som ju är det lopp han har störst chans i. Måste säga att Discoverys insats lämnar mycket övrigt att önska. Dessutom missade kommentatorerna helt att Halvarsson var tia efter 1,7 km. De hävdade tvärtom att han låg sämst till av svenskarna. Nä, underkänt.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...