Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Peking 2022


Maria Snö

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Frida verkar inte riktigt vara i slag, kan det vara något i kroppen (inte covid antar jag pga alla tester)?

Det ser inte enbart ut att vara vallamissar.

 

Men fortfarande platsar hon i stafettlaget, att hon inte tar guld gör ju inte att hon helt faller ut ur laget.

 

Therese har jag alltid gillat, mer när hon var underdog och alltid fick pisk av Marit (som jag också gillade, mycket träningsprodukt där).

 

Men en sak med detta OS som jag inte riktigt uppfattat innan är ju Nils van der Poel... jag är mycket nyfiken på hur hans träningsupplägg ser ut och ska försöka få tag på boken? om han släpper det som bok efter OS.

Är detta något att tänka på för motionärer? Eller enbart elitskidåkare?

 

Just Marit och Therese tränar väl väldigt mycket?

Och som man säger i Lagom Kondition podden så "träning ger resultat", visserligen i en annan kontext (små volymer hos de som tränar lagom) men ändå låter det lite som Nils tankar?

Konstigt bara att han tränar fel sporter som uppladdning inför skridsko?

Kan man lära sig av detta i skidåkning?

Är det just att öka träningsmängden som är en väg framåt och då kanske som alternativträning? För det är ju ändå överbelastningsskador som är den stora faran med träning.

Eller som det ofta sägs "den som tränar mest gör bäst resultat".

VdP ställer verkligen till det för tränare. Vare sig Sverige eller NL tror på hans träningsupplägg, hans teknik kritiseras i NL. De konstaterar dock ”killen vinner i of”:)

För oss motionärer tror jag att hans variation är något (om något) att ta efter. Förvånande att hans kropp håller, låter som om det behövs höfoperation dock.

Summa summarum, glöm att ha hans träningsbok som nåt att ha som mål om man är motionär

Link to comment
Share on other sites

FISappen med mellantider fungerade inte en bit in i loppet. Då kan det vara svårt att kommentera annat det producenten visar i rutan.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Absolut så blir det svårare då. Fast de kommenterar ju på TV-bilderna och där framgick tydligt Halvarssons tid och placering. Och det var dessutom redan efter 1,7 km.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Sveriges storhetstid i traditionell skidåkning på herrsidan är över med undantag av William Poroma. Det är väl få som satsar på traditionell skidåkning utan de flesta kör stakning nuförtiden. Det går att gå från trad till långlopp, men tvärtom är det värre speciellt om mästerskapen går på ställen där det krävs en enorm motor.

 

Backar vi bandet funderar på vilken skidåkare som skulle passat för terräng o före i Peking, då väljer jag Sven-Åke Lundbäck lite som dagens Therese Johaug, enorm motor och ett snabbt och energiskt steg som passar i "frigolitföre"

Link to comment
Share on other sites

Jag har för länge sen gett upp hoppet om svenska längdproduktioner. Tur att Eurosport finns som visar livesport i och hela tävlingen stället för studion och långa reklamblock.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nu tittade jag också utan reklam. Synd att kommentatorerna är så sopiga. Speciellt i intervallstart har de noll koll (kommentatorn). Experten verkar ha skrivit ett manus innan om respektive åkare men kan inte ta snabba analyser.

 

Vacchi+Forsberg hade varit bättre för de gör ett riktigt bra jobb.

Link to comment
Share on other sites

VdP ställer verkligen till det för tränare. Vare sig Sverige eller NL tror på hans träningsupplägg, hans teknik kritiseras i NL. De konstaterar dock ”killen vinner i of” :)

För oss motionärer tror jag att hans variation är något (om något) att ta efter. Förvånande att hans kropp håller, låter som om det behövs höfoperation dock.

Summa summarum, glöm att ha hans träningsbok som nåt att ha som mål om man är motionär

Jo det är ju så jag tänker att man kan lära sig något. Om hur han tänkt för att hålla för sin träningsvolym.

Åtminstone jag har en utmaning med att hålla för min träningsvolym, så mycket lägre än de flesta elitmotionärers men ändå en utmaning jag vill ta. Att ha just hans volym eller resultat som maål... nja det var ju sådär 35-40 år sedan jag drömde om det...

Så ska bli intressant att läsa :) Någon som hunnit? Många har ju laddat ner redan...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst hela, men gillar definitivt hans koncept att träna upp kroppen så att den tål hårdare träning. När du gjort det träna på det du vill bli bra på.

 

Jag har en känsla att många fokuserar för mycket på mätbara saker, intervaller ökar vo2-max så man tränar det och får "resultat". Inte fel i sig, men tror det blir lite ensidigt fokus. Särskilt hos motionärer som lärt sig att mellanmjölk är livsfarligt trots att just mellanmjölk är deras Vasa-tempo.

 

Sen ska man komma ihåg att cykling och löpning i mycket högre grad tränar samma muskler som används i skridsko, så att kopiera rakt av till skidor är vanskligt.

 

Men väldigt kul att han är så transparent, hade varit skitkul att läsa motsvarande från nån riktigt duktig skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket kvar att läsa. Eventuellt inte så nydanande som jag trodde men mycket intressant och stimulerande för egen träning :).

Jag har inte hunnit så långt så mycket kvar att läsa innan jag försöker dra mina slutsatser för min egen träning.

 

Det mest fascinerande är hur lite grenspecifik träning han redovisar.

Dessutom att han egentligen säger att han har korta arbetsveckor (under 40 timmar) med lediga helger förutom under tävlingssäsong och strax innan (borde bli mer än halva året?).

Detta med så långa träningsfria perioder (helgen) trodde jag nog inte att elitidrottare sysslade med (max en vilodag) men jag har ju inte stenkoll på alitidrottares träningsredovisning...

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket kvar att läsa. Eventuellt inte så nydanande som jag trodde men mycket intressant och stimulerande för egen träning :).

Jag har inte hunnit så långt så mycket kvar att läsa innan jag försöker dra mina slutsatser för min egen träning.

 

Det mest fascinerande är hur lite grenspecifik träning han redovisar.

Dessutom att han egentligen säger att han har korta arbetsveckor (under 40 timmar) med lediga helger förutom under tävlingssäsong och strax innan (borde bli mer än halva året?).

Detta med så långa träningsfria perioder (helgen) trodde jag nog inte att elitidrottare sysslade med (max en vilodag) men jag har ju inte stenkoll på alitidrottares träningsredovisning...

Har för mig att Per Elofsson körde samma upplägg på sin tid, dvs träning 5 dagar och vila 2.

Link to comment
Share on other sites

Färdig… imponerande många timmar och tomma dagar i träningsdagbok.

Vad betyder skimo tror ni?

 

Jag uppfattar det som uppbyggnadsperiod följt av tröskelträning innan tävlingsperiod.

Lite subdelar med A1 träning i tävlingsperioden för att inte tappa volym.

Överträning och tapering som toppningsmetod.

Inte helt kontroversiellt kanske men mängden och kontinuitet är imponerande.

 

Klart inspirerande även på motionärsnivå. Öka volymen efter tävlingssäsongen genom att minska slitaget av tuffa pass, gör hellre passen roligare än vila för att få motivation.

Fungerar för mig om jag bara får till tiden till träningen…

Link to comment
Share on other sites

Han var duktig redan innan armén. Att SOK eller någon annan satsar på honom är inte så underligt.

VM guld som junior 2014&2015, deltog i OS 2018 utan medalj där om jag fattat rätt men där sätter han sedan sin plan i verket.

Som fungerade som vi sett.

 

Hur det fungerar för andra vet vi inte, inte många tål den mängden träning och antagligen har han någon slags talang utöver det normala.

Men att det är den som tål mest&bäst träning som vinner är ju inte nytt.

Gäller ju bara att komma på ett nytt koncept för att slå de andra.

Link to comment
Share on other sites

Talang är vad jag förstår lite svårdefinierat. Jag vet en studie om gitarr där de hävdade att det handlade bara om hur mycket tid man la ner på instrumentet, hur snabb och duktig man blev. Efter att ha spelat i ca 20 år vet jag inte om jag håller med.

När jag tänker på Nils och talang tänker jag att han har rätt kropp, rätt skalle vilka jag anser vara talang.

Sen är det i mitt tycke också en talang att tåla den träningen utan att bli sjuk.

Den talangen saknar jag tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Absolut olika slags talang... jag brukar räkna in det i två delar och båda är fysiska.

Första är grenspecifik talang t ex kortfibriga muskler för sprint eller balans eller "bollsinne" osv.

Andra är förmågan till återhämtning eller helt enkelt hur mycket träning man tål.

 

Om det sedan finns mental talang att orka med tung träning eller motgångar så bortser jag från den, den är allt för enkel att räkna hem för de flesta som "vill". Åtminstone ser jag inte den delen som den stora utmaningen.

 

Nils pratar om att ligga nära sin limit, att ligga nära utan att passera är ju en huvudtes i manuskriptet. Där 5:2 och tillfälliga vilodagar är receptet på återhämtning tillsammans med god känsla för kroppen (mäter mycket).

Så Nils säger sig delvis ha lite av ett recept på den där andra talangen...

Link to comment
Share on other sites

På söndag är det jizerska 50. Ska bli mycket spännande! Hoppas det krockar med OS. Skidåkning som på den gamla goda tiden..

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

 

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Link to comment
Share on other sites

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

 

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Absolut, men vi stockholmare som snurrar varv efter varv på ett konstsnöspår på en golfbana känner oss som hemma! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...