Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS i Peking 2022


Maria Snö

Recommended Posts

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

 

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Tack, precis min poäng! Stak eller bensprattel har mindre betydelse än inramningen. Speciellt som diagonal nuförtiden betyder kläbo-jogg uppför backarna.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

 

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Men nog skulle jag byta ut det skitiga och barriga konstsnöspåret mot OS-banorna fast jag vill inte ha den förbenade kylan. Men där skulle man inte se ut som en relikt från forntiden om man diagonalade uppför backarna.

Link to comment
Share on other sites

Satt i bilen och lyssnade på Radiosporten när de refererade sprintstafetterna idag, Vilka jönsar! Felsägningar precis hela tiden på i stort sett allt för både dam och herr. Tyskan som spurtade hem guldet fick genomgående heta något annat än sitt rätta namn under loppet och det var inte hennes lagkamrats namn de använde. Då och då så lämnade de över till en reporter ute på banan som inte var bättre han. Erik Valnäs åkning: "Kläbo ser stark ut när han passerar här....". Känner man inte igen Kläbo när han passerar på några meter så kanske man valt fel jobb?

Ingen av de tre inblandade korrigerade varandras felsägningar. Hade någon av dem hävt ur sig att - "Nu går Krösa-Maja starkt i täten!" - så hade antagligen det också fått passera... suck!

Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa kommentarerna på svenska.yle.fi. De menade bl a att OS-banorna, i kontrast mot många WC-banor m fl, har långa men inte jättebranta backar som gynnar duktiga diagonalåkare som Niskanen.

Intressant i sista backen på herrarnas lopp. Kläbo diagonalade hela backen upp, han hade säkert testat att det gick snabbare än "Kläbospring" Sen såg jag att Terentiev försökte staka i slutet på backen och förlorade direkt ett par m. "Bolsjunovfällaren" Mäki fick sin revansch på ryssarna utan ojusta metoder, så deras silvermedalj var välförtjänt. Svenskarnas insatser var helt ok och Poroma gjorde på nytt en fin insats trots ovanan vid sprint.

Link to comment
Share on other sites

Tyskan som spurtade hem guldet fick genomgående heta något annat än sitt rätta namn under loppet och det var inte hennes lagkamrats namn de använde.

En förmildrande omständighet är väl att det var en annan tyska som var anmäld på den sträckan istället för V Carl, vilket faktiskt Discovery informerade om  :o

Link to comment
Share on other sites

En förmildrande omständighet är väl att det var en annan tyska som var anmäld på den sträckan istället för V Carl, vilket faktiskt Discovery informerade om  :o

Mjaa, fast det borde de ha hunnit snappat upp. Dessutom, om nu nissarna på Radiosporten sett några världscuplopp de sista åren, så borde de känt igen Victoria Carl. Hon syns och är inte så lätt att förväxla med någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant i sista backen på herrarnas lopp. Kläbo diagonalade hela backen upp, han hade säkert testat att det gick snabbare än "Kläbospring" Sen såg jag att Terentiev försökte staka i slutet på backen och förlorade direkt ett par m. "Bolsjunovfällaren" Mäki fick sin revansch på ryssarna utan ojusta metoder, så deras silvermedalj var välförtjänt. Svenskarnas insatser var helt ok och Poroma gjorde på nytt en fin insats trots ovanan vid sprint.

 

Backarna verkar ha en perfekt lutning för "riktig" diagonalåkning, är det för brant så blir det Kläbospring, är det för flackt stakas det. Sen har väl föret en rejäl inverkan, det har gått trögt..

Link to comment
Share on other sites

Hur många mer än Burman själv tror att han skulle fått bättre placering om det varit full distans idag? Längdherrarna är duktiga på hitta på ursäkter varför det inte gick enligt planen. Skillnaden hade väl varit att ryssarna hängt av båda norrmännen och defilerat sista milen. Skidbytet var inte heller smartaste taktiken.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur många mer än Burman själv tror att han skulle fått bättre placering om det varit full distans idag? Längdherrarna är duktiga på hitta på ursäkter varför det inte gick enligt planen. Skillnaden hade väl varit att ryssarna hängt av båda norrmännen och defilerat sista milen. Skidbytet var inte heller smartaste taktiken.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag tror att det hade förändrat resultaten med 2 mil till, kanske inte supermycket men det är fler som orkar 3 mil i tävlingsfart än vad det är som pallar 5 mil. Sen tror jag flera av de som normalt är bra 5-milare som Jens, Musgrave mfl kanske fick en mental smäll när de fick veta att loppet kortats, det var ju inte de de satsat på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det hade förändrat resultaten med 2 mil till, kanske inte supermycket men det är fler som orkar 3 mil i tävlingsfart än vad det är som pallar 5 mil. Sen tror jag flera av de som normalt är bra 5-milare som Jens, Musgrave mfl kanske fick en mental smäll när de fick veta att loppet kortats, det var ju inte de de satsat på.

Jens var 8:a på 15 och 16:e på 30, talar inte för att han skulle åka bättre på en 5mil. Däremot om det varit klassiskt kanske han presterar bättre. Wille har överraskat positivt på alla lopp han åkt, sambon har en del att lära av honom.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det hade förändrat resultaten med 2 mil till, kanske inte supermycket men det är fler som orkar 3 mil i tävlingsfart än vad det är som pallar 5 mil. Sen tror jag flera av de som normalt är bra 5-milare som Jens, Musgrave mfl kanske fick en mental smäll när de fick veta att loppet kortats, det var ju inte de de satsat på.

Håller med. Sen tror jag också att med två extra mil hade det inte varit något snack om att byta skidor. Med bättre glid hade förmodligen Burman och Poromaa orkat längre. Även om det iofs var många som inte bytte.

Link to comment
Share on other sites

Om vi aldrig sett några omkastningar sista milen hade era argument haft något att vila mot.

Å andra sidan: Om vi sett omkastningar sista milen blir era argument att en 3-mil går lika bra rena fjanterierna.

På damernas lopp visade det sig ju vara skillnaden mellan ett klart brons och en åttondeplats på sån liten skillnad i distans som 29 och 30 km...

Link to comment
Share on other sites

Man blir fundersam på hur svenska ledarteamet jobbar med coachingen. Niskanen hade råkoll på att hon körde för brons medans Jonna var förvånad fyra!

Sedan dissar Byström Majas och Fridas insatser på stafetten när alla såg att de inte hade glid som matchade de andra topplagen.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...