Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

OS i Peking 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

nattkreatur

nattkreatur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Vad betyder skimo tror ni?

Ski mountaineering/skidalpinism

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Jag tycker ändå det är lite komiskt att Pischler framhäver hur hårt han tränar pga ett 6h pass på cykel,med matpaus halvvägs.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg
Skriver han något om hur man får råd att göra en sån satsning? Undrar vem som sponsrar honom. Gick han direkt från armén till en 100%satsning mot OS?

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Skriver han något om hur man får råd att göra en sån satsning? Undrar vem som sponsrar honom. Gick han direkt från armén till en 100%satsning mot OS?

SOK bland annat.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Han var duktig redan innan armén. Att SOK eller någon annan satsar på honom är inte så underligt.
VM guld som junior 2014&2015, deltog i OS 2018 utan medalj där om jag fattat rätt men där sätter han sedan sin plan i verket.
Som fungerade som vi sett.

Hur det fungerar för andra vet vi inte, inte många tål den mängden träning och antagligen har han någon slags talang utöver det normala.
Men att det är den som tål mest&bäst träning som vinner är ju inte nytt.
Gäller ju bara att komma på ett nytt koncept för att slå de andra.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Det är väl lite som jag har för mig Gunde sa: Om man tränar som alla andra som blir man lika bra som alla andra, för att bli bättre måste man träna mer/annorlunda...

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg
Talang är vad jag förstår lite svårdefinierat. Jag vet en studie om gitarr där de hävdade att det handlade bara om hur mycket tid man la ner på instrumentet, hur snabb och duktig man blev. Efter att ha spelat i ca 20 år vet jag inte om jag håller med.
När jag tänker på Nils och talang tänker jag att han har rätt kropp, rätt skalle vilka jag anser vara talang.
Sen är det i mitt tycke också en talang att tåla den träningen utan att bli sjuk.
Den talangen saknar jag tyvärr

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg

Absolut olika slags talang... jag brukar räkna in det i två delar och båda är fysiska.

Första är grenspecifik talang t ex kortfibriga muskler för sprint eller balans eller "bollsinne" osv.

Andra är förmågan till återhämtning eller helt enkelt hur mycket träning man tål.

Om det sedan finns mental talang att orka med tung träning eller motgångar så bortser jag från den, den är allt för enkel att räkna hem för de flesta som "vill". Åtminstone ser jag inte den delen som den stora utmaningen.

Nils pratar om att ligga nära sin limit, att ligga nära utan att passera är ju en huvudtes i manuskriptet. Där 5:2 och tillfälliga vilodagar är receptet på återhämtning tillsammans med god känsla för kroppen (mäter mycket).

Så Nils säger sig delvis ha lite av ett recept på den där andra talangen...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 900 inlägg

På söndag är det jizerska 50. Ska bli mycket spännande! Hoppas det krockar med OS. Skidåkning som på den gamla goda tiden..

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Slingrande spår i snöiga skogar, vackert att se. Det är så jag och andra fossil ser skidåkningens hjärta och själ, en upplevelse både för åkare och tittare

Jämför med OS där man åker på en jättebred helt slät platå, runt runt runt. Jovisst ser man alla åkarna mycket mer, väldigt tv-fierat. Men ljusår från någon koppling till din egna skidtur i skogen hemmavid.

Absolut, men vi stockholmare som snurrar varv efter varv på ett konstsnöspår på en golfbana känner oss som hemma! :-)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Tack, precis min poäng! Stak eller bensprattel har mindre betydelse än inramningen. Speciellt som diagonal nuförtiden betyder kläbo-jogg uppför backarna.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Tack, precis min poäng! Stak eller bensprattel har mindre betydelse än inramningen. Speciellt som diagonal nuförtiden betyder kläbo-jogg uppför backarna.

Man fick ju lust att åka till tjeckiska bergen!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Men nog skulle jag byta ut det skitiga och barriga konstsnöspåret mot OS-banorna fast jag vill inte ha den förbenade kylan. Men där skulle man inte se ut som en relikt från forntiden om man diagonalade uppför backarna.

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Intressant att läsa kommentarerna på svenska.yle.fi. De menade bl a att OS-banorna, i kontrast mot många WC-banor m fl, har långa men inte jättebranta backar som gynnar duktiga diagonalåkare som Niskanen.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Mycket oväntade vinnare i damernas sprintstafett. Trodde snarare att det var Nepreayeva som skulle bli farlig på sistasträckan men Carl måste ha gjort sitt livs lopp i kubik.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Satt i bilen och lyssnade på Radiosporten när de refererade sprintstafetterna idag, Vilka jönsar! Felsägningar precis hela tiden på i stort sett allt för både dam och herr. Tyskan som spurtade hem guldet fick genomgående heta något annat än sitt rätta namn under loppet och det var inte hennes lagkamrats namn de använde. Då och då så lämnade de över till en reporter ute på banan som inte var bättre han. Erik Valnäs åkning: "Kläbo ser stark ut när han passerar här....". Känner man inte igen Kläbo när han passerar på några meter så kanske man valt fel jobb?

Ingen av de tre inblandade korrigerade varandras felsägningar. Hade någon av dem hävt ur sig att - "Nu går Krösa-Maja starkt i täten!" - så hade antagligen det också fått passera... suck!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Intressant att läsa kommentarerna på svenska.yle.fi. De menade bl a att OS-banorna, i kontrast mot många WC-banor m fl, har långa men inte jättebranta backar som gynnar duktiga diagonalåkare som Niskanen.

Intressant i sista backen på herrarnas lopp. Kläbo diagonalade hela backen upp, han hade säkert testat att det gick snabbare än "Kläbospring" Sen såg jag att Terentiev försökte staka i slutet på backen och förlorade direkt ett par m. "Bolsjunovfällaren" Mäki fick sin revansch på ryssarna utan ojusta metoder, så deras silvermedalj var välförtjänt. Svenskarnas insatser var helt ok och Poroma gjorde på nytt en fin insats trots ovanan vid sprint.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Tyskan som spurtade hem guldet fick genomgående heta något annat än sitt rätta namn under loppet och det var inte hennes lagkamrats namn de använde.

En förmildrande omständighet är väl att det var en annan tyska som var anmäld på den sträckan istället för V Carl, vilket faktiskt Discovery informerade om  :o

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

En förmildrande omständighet är väl att det var en annan tyska som var anmäld på den sträckan istället för V Carl, vilket faktiskt Discovery informerade om  :o

Mjaa, fast det borde de ha hunnit snappat upp. Dessutom, om nu nissarna på Radiosporten sett några världscuplopp de sista åren, så borde de känt igen Victoria Carl. Hon syns och är inte så lätt att förväxla med någon annan.

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Intressant i sista backen på herrarnas lopp. Kläbo diagonalade hela backen upp, han hade säkert testat att det gick snabbare än "Kläbospring" Sen såg jag att Terentiev försökte staka i slutet på backen och förlorade direkt ett par m. "Bolsjunovfällaren" Mäki fick sin revansch på ryssarna utan ojusta metoder, så deras silvermedalj var välförtjänt. Svenskarnas insatser var helt ok och Poroma gjorde på nytt en fin insats trots ovanan vid sprint.

Backarna verkar ha en perfekt lutning för "riktig" diagonalåkning, är det för brant så blir det Kläbospring, är det för flackt stakas det. Sen har väl föret en rejäl inverkan, det har gått trögt..

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar