Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppen


Maria Snö

Recommended Posts

En ny tråd om loppen i Engelbrektsveckan, eftersom den förra försvann i kraschen.

Nån som ska åka nåt av loppen? Själv ska jag köra för första gången.

Berätta allt om hur det funkar i Norberg! Parkering, mat, ombyte, banan....

Det där står i PM'et. och förklaras nog bäst där :) Det positiva är att det har öppnat upp duscharna.

 

Ska åka 60 och funderar mest om det finns några branta uppförsbackar..

Link to comment
Share on other sites

Det där står i PM'et. och förklaras nog bäst där :) Det positiva är att det har öppnat upp duscharna. 

 

Ska åka 60 och funderar mest om det finns några branta uppförsbackar..

I det närmaste inga backar, den knappa mängden natursnö gör att höjden i nordväst inte nyttjas alls, höjden i sydväst är man bara och nosar på vid foten (en liten slinga på sidan).

Engelbrektsloppet kommer aldrig vara mer flackt än i år vill jag påstå.

Link to comment
Share on other sites

Det där står i PM'et. och förklaras nog bäst där :)..

Yes, PM har jag lusläst.

Matserveringen, hur dyrt och gott (eller inte) är det? Olika rätter att välja på? Eller finns det nåt bättre ställe att äta på? (Åker alltså 30 km på lördag.)

Omklädning, brukar det finnas bastu?

Banan, nån som kan gissa hur trång den är? Herrarna startar bara en kvart efter damerna så det kommer att bli tjyvtjockt och svårt att byta spår om det är trångt och bara två spår.

Vad ska man inte missa när man är i Norberg?

Link to comment
Share on other sites

Yes, PM har jag lusläst.

Matserveringen, hur dyrt och gott (eller inte) är det? Olika rätter att välja på? Eller finns det nåt bättre ställe att äta på? (Åker alltså 30 km på lördag.)

Omklädning, brukar det finnas bastu?

Banan, nån som kan gissa hur trång den är? Herrarna startar bara en kvart efter damerna så det kommer att bli tjyvtjockt och svårt att byta spår om det är trångt och bara två spår.

Vad ska man inte missa när man är i Norberg?

Ät en pizza efter loppet, dom är helt okej i Norberg.

 

Det kan bli lite trångt men rätt bra plats på spåret i år.

 

Du ska inte missa Engelbrektsloppen! Annars är det rätt fin löpning runt Klackberg på sommaren, fin rullskidåkning/cykel. .

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Engelbrektsloppet 60 för första gången. Ser ut att bli nån enstaka plusgrad, lätt snöfall och de på konstsnö.. några vallatips?

Förmodligen rätt hårda spår i botten. Vallning som går i både nysnö/grov snö om man ligger långt fram annars körs nog nysnön bort. Funkar säkert med klister längre bak om man vill ha fäste på en nästan helplatt bana.

Link to comment
Share on other sites

I det närmaste inga backar, den knappa mängden natursnö gör att höjden i nordväst inte nyttjas alls, höjden i sydväst är man bara och nosar på vid foten (en liten slinga på sidan).

Engelbrektsloppet kommer aldrig vara mer flackt än i år vill jag påstå.

Det var faktiskt ännu flackare för några år sedan (och jävligt trångt) på en kortare bana, men som du skriver är det väldigt platt i år.

Link to comment
Share on other sites

Nu har de uppdaterat seedningstabellerna med tabell från Engelbrektsloppet, hur gick det för er? Dock saknas en rad med info från Engelbreksloppet 45... Har det blivit något tokigt där?

45 är inte seedningsgrundande. Svar baserat på information från Engelbrektsloppets hemsida.

Link to comment
Share on other sites

45 är inte seedningsgrundande. Svar baserat på information från Engelbrektsloppets hemsida.

 

Det står på deras hemsida att loppet ÄR seedningsgrundande:

https://www.engelbrektsloppet.se/engelbrektsloppet-45

 

Och tabellen är nu uppdaterad:

Engelbrektsloppet 45 Oskar Lövgren, Strängnäs 2.07.42

 

2:15 för led 2

- - 2.15 2.25 2.35 2.45 2.55 3.10 3.25 3.40

Link to comment
Share on other sites

Det står på deras hemsida att loppet ÄR seedningsgrundande:

https://www.engelbrektsloppet.se/engelbrektsloppet-45

 

Och tabellen är nu uppdaterad:

Engelbrektsloppet 45 Oskar Lövgren, Strängnäs 2.07.42

 

2:15 för led 2

- - 2.15 2.25 2.35 2.45 2.55 3.10 3.25 3.40

Ja det gjorde det ju ser jag nu men det var inte uppradat på samma sätt. På 45an står det längre ner, inte under "höjdpunkterna" som på 60an.  :o

Link to comment
Share on other sites

Väldigt hård seedning (nästan som vanligt när det gäller Engelbrekt). Jag åkte 45:an och alla som åkte upplevde nog samma sak, ok spår på första varvet, sen var det usla spår på långa sträckor varv 2&3. Kom på i slutet av varv 2 att det var bäst att ligga mellan spåren, eller långt vä när man inte hade mötande åkare. Sen fick man köa över bron med enkelspår, tot 6 ggr. Svårt att åka fort i dom förhållandena. Trodde nog att mina dryga 2.36 skulle vara ganska klart inom led4. Känns som om seedningen är gjord i tron att det var 40 km. Så nu skippar jag Vasan.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Väldigt hård seedning (nästan som vanligt när det gäller Engelbrekt). Jag åkte 45:an och alla som åkte upplevde nog samma sak, ok spår på första varvet, sen var det usla spår på långa sträckor varv 2&3. Kom på i slutet av varv 2 att det var bäst att ligga mellan spåren, eller långt vä när man inte hade mötande åkare. Sen fick man köa över bron med enkelspår, tot 6 ggr. Svårt att åka fort i dom förhållandena. Trodde nog att mina dryga 2.36 skulle vara ganska klart inom led4. Känns som om seedningen är gjord i tron att det var 40 km. Så nu skippar jag Vasan.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Du har chansen att skippa vasan nästa helg också, efter Bessemerloppet om dom skulle seeda lika dåligt då..
Link to comment
Share on other sites

Du har chansen att skippa vasan nästa helg också, efter Bessemerloppet om dom skulle seeda lika dåligt då..

:-):-) Så sugen är jag inte på Vasan. Men Engelbrekt kommer jag välja bort som seedningslopp. Man skulle kört Lindmansloppet istället, samma längd och ca samma kupering, men 13 min snällare seedning. Jag drog nitlotten vid val av lopp.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

:-):-) Så sugen är jag inte på Vasan. Men Engelbrekt kommer jag välja bort som seedningslopp. Man skulle kört Lindmansloppet istället, samma längd och ca samma kupering, men 13 min snällare seedning. Jag drog nitlotten vid val av lopp.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

 

Verkar va en led 2 åkare som va först i mål på 2.07 vilket är en rimlig led 2 tid på den distansen och sedan är det 10 min/led.

 

Hade elitåkare varit med hade dom vunnit på ca. 1.54.

 

I Lindmansloppet var det elitledsåkare med vinnartid på 2.03 så det går inte att jämföra dom loppen

Link to comment
Share on other sites

:-):-) Så sugen är jag inte på Vasan. Men Engelbrekt kommer jag välja bort som seedningslopp. Man skulle kört Lindmansloppet istället, samma längd och ca samma kupering, men 13 min snällare seedning. Jag drog nitlotten vid val av lopp.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

 

Körde både Lindmansloppet och Engelbrektsloppet 45. Lindmansloppet var helt klart bättre för seedning, inte lika mycket folk, gick mycket fortare första 3-4 varven när spåren var bra och generellt bättre löpare än vid Engelbrektsloppet där det var väldigt blandat med tanke på att Kristinaloppet och 30 km gick samtidigt. 

 

Däremot tyckte jag att Lindsmansloppet hade tuffare banprofil än Engelbreksloppet 45. 

Link to comment
Share on other sites

Körde både Lindmansloppet och Engelbrektsloppet 45. Lindmansloppet var helt klart bättre för seedning, inte lika mycket folk, gick mycket fortare första 3-4 varven när spåren var bra och generellt bättre löpare än vid Engelbrektsloppet där det var väldigt blandat med tanke på att Kristinaloppet och 30 km gick samtidigt.

 

Däremot tyckte jag att Lindsmansloppet hade tuffare banprofil än Engelbreksloppet 45.

Får man fråga vilken tid du fick i resp lopp eller vilket/-a led du blev seedat till? Jag har för mig att Lindman skulle ha 25 hm/varv, dvs 275 hm totalt. Stämmer det? Ca 225 hm på Eng.45. Alldeles för mkt långsamma åkare i Eng.45 + de andra klasserna för min smak.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Visst är seedning tuffare i år än normalt?

Jag tycker mig se minst ett led tuffare än vanligt i många lopp.

Min och många andras analys är ju att detta beror på fulla startled i VL.

 

Jag tycker snarare att det är åt andra hållet. På de lopp jag åkt (stråken och Nybro) har det varit ganska snäll seedning. Tror knappast att Vasaloppet tänker att det är fullt i leden. Utan de vill att så många som möjligt ska få en bra upplevelse. I slutändan brukar den seedning en fått stämma bra med placering i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte också Nybro nu i söndags och jag upplevde seedningen tuffare än förra gången (2019, nu med elitledssegrare till skillnad mot sist) samma med förra sommarens Nybrorull. Som tur är så är jag kvar i mitt startled från 2020 resultat.

Jag tippar på att startleden är större längre fram i år. Någon som är bra på att ta fram siffror kan säkert kolla detta.

Själv seedar jag mig ett till två startled sämre de sista 12 månaderna med ungefär samma träningsresultat som tidigare.

Kan ju bero på sämre förmåga såklart men jag gissade mer på att flera års resultat som seedningsgrundande gav tuffare konkurrens i startleden.

Seedningsarbetet kan vi ju bara gissa om så från min sida ren spekulation :).

 

Vi får väl se hur det går i mars :)

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga vilken tid du fick i resp lopp eller vilket/-a led du blev seedat till? Jag har för mig att Lindman skulle ha 25 hm/varv, dvs 275 hm totalt. Stämmer det? Ca 225 hm på Eng.45. Alldeles för mkt långsamma åkare i Eng.45 + de andra klasserna för min smak.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

 

Absolut, är inget proffs på något vis. Är en relativt ny skidåkare och ska göra mitt första VL detta året.

 

Lindmansloppet 45 km: 2:57 (Led 5 med 1 minuts marginal)

Engelbreksloppet 45 km (Men var 43 km enligt min klocka): 2:52 (Led 6). 

 

Kollade lite på min garmin/strava och antalet höjdmeter för respektive lopp.

 

Lindmansloppet 45: 880 hm (Flera andra på strava hade liknande höjdmeter på sina aktiviteter)

Engelbreksloppet 45: 400 hm

 

Det var ett stort startfält till Engelbrektsloppet och fick stå still flertalet gånger pga kö. Var nog inte heller lika motiverad att ta ut mig när jag redan löst startplats i led 5 vilket var mitt mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...