Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppen


Maria Snö

Recommended Posts

Jag åkte också Nybro nu i söndags och jag upplevde seedningen tuffare än förra gången (2019, nu med elitledssegrare till skillnad mot sist) samma med förra sommarens Nybrorull. Som tur är så är jag kvar i mitt startled från 2020 resultat.

Jag tippar på att startleden är större längre fram i år. Någon som är bra på att ta fram siffror kan säkert kolla detta.

Själv seedar jag mig ett till två startled sämre de sista 12 månaderna med ungefär samma träningsresultat som tidigare.

Kan ju bero på sämre förmåga såklart men jag gissade mer på att flera års resultat som seedningsgrundande gav tuffare konkurrens i startleden.

Seedningsarbetet kan vi ju bara gissa om så från min sida ren spekulation :).

 

Vi får väl se hur det går i mars :)

 

Jag har jagat led 2 de senaste åren och ofta varit precis på gränsen men i år har jag varit ganska nära led 1 två gånger. Har tränat ganska lika som innan förutom att jag nästan helt slutat med löpning och nu lägger nästan all tid på stakning eller skierg. Har kanske blivit lite bättre av detta men ändå inte så stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, är inget proffs på något vis. Är en relativt ny skidåkare och ska göra mitt första VL detta året.

 

Lindmansloppet 45 km: 2:57 (Led 5 med 1 minuts marginal)

Engelbreksloppet 45 km (Men var 43 km enligt min klocka): 2:52 (Led 6).

 

Kollade lite på min garmin/strava och antalet höjdmeter för respektive lopp.

 

Lindmansloppet 45: 880 hm (Flera andra på strava hade liknande höjdmeter på sina aktiviteter)

Engelbreksloppet 45: 400 hm

 

Det var ett stort startfält till Engelbrektsloppet och fick stå still flertalet gånger pga kö. Var nog inte heller lika motiverad att ta ut mig när jag redan löst startplats i led 5 vilket var mitt mål.

Tusen tack för svar!

Jag glömde min klocka i bilen, så jag har ingen egen data om E45.

Det visar att båda arrangörerna är dåliga på att ange korrekt antal höjdmeter. Lindman ska ha snällare seedning, men 13 min skillnad är kanske lite mkt. E45 ligger 3-4 min fel enligt mig. Jag har åkt 5 VL, varav de 2 senaste från led3(2019 senast). Samt ca 15 seedningslopp, aldrig har jag varit med om att snittfart under 3:30 min/km inte räcker till led4.

Men Engelbrekt har, av nån anledning, ofta haft tuff seedning. I år extra tuff.

 

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...