Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sandpapper metoden


Fredrik H

Recommended Posts

Är det inte risk att det drar upp en massa mikrohår, som försämrar glidet ?

 

Jo, men nu har jag testat och märker inget mikrohår. Har dock ännu inte testat skida med dem ännu. Jag börja direkt med p240 längsgående från spetsen bakåt. Sedan fortsatte jag med mässingborste i samma riktning. Nu har jag struktur i belaget som nästan ser ut som stenslipat med rakt mönster. Tidigare var det nästan ingen struktur alls från stålsicklingen, vilket gjorde att skidorna sög sig fast i snön. Ska bli intressant att se hur de funkar i skidsspåret nu.

Link to comment
Share on other sites

Igår körde jag mitt årliga långpass på 36 km skejt. Jag åkte på mina 30 år gamla Elan och mina nyaste Fischer (6 år) och båda var vallade exakt likadant. Grund Toko Multigrade -5-15 och Toko gul på ytan. Ganska grov konstsnö som efterhand blev lite blöt. Mina gamla Elan transparent belag och "naturrillade" gled mycket bättre både i första omgången (1.20) och efter omgången med Fischer (2.47) Hade inte rillat Fischer utan belaget var helt plant. Funderar på om det berodde på belaget eller brist på struktur i Fischer som gav skillnaden.

Anledningen att jag skriver det här är att det inte är givet att ett plant belag glider bättre än ett ojämt belag.

Link to comment
Share on other sites

Igår körde jag mitt årliga långpass på 36 km skejt. Jag åkte på mina 30 år gamla Elan och mina nyaste Fischer (6 år) och båda var vallade exakt likadant. Grund Toko Multigrade -5-15 och Toko gul på ytan. Ganska grov konstsnö som efterhand blev lite blöt. Mina gamla Elan transparent belag och "naturrillade" gled mycket bättre både i första omgången (1.20) och efter omgången med Fischer (2.47) Hade inte rillat Fischer utan belaget var helt plant. Funderar på om det berodde på belaget eller brist på struktur i Fischer som gav skillnaden.

Anledningen att jag skriver det här är att det inte är givet att ett plant belag glider bättre än ett ojämt belag.

Givet tumregeln att struktur betyder mer än vallan, är väl resultatet det förväntade? 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat skidorna och är nöjd med glidet. Och jo, det blev bra rak struktur efter behandlingen. Tidigare hade jag näst intill ingen struktur alls efter att ha sicklat skidorna med en gammal kuzmin original som jag har brynt så många gånger att det inte är någon struktur kvar på den.

Klart du glider bättre än helt utan struktur. Men med sandpapper har du ju ingen riktig kontroll hur strukturen blir. Men bra om det funkar.

 

Som skrivet redan så planslipade man tidigare belaget med hjälp av sandpapper.

Link to comment
Share on other sites

Klart du glider bättre än helt utan struktur. Men med sandpapper har du ju ingen riktig kontroll hur strukturen blir. Men bra om det funkar.

 

Som skrivet redan så planslipade man tidigare belaget med hjälp av sandpapper.

 

Jo det blir rak struktur när man drar med sandpappret i åkriktning. Och dessutom lär ju ”random structure” vara bra enligt vissa, så det behöver ju inte vara perfekt rakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...