Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

våg av stålsickling

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

asfaltsbarn

asfaltsbarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Hej på er!

Jag tillhör kategorin som enbart stålsicklar och har så gjort i många år. Nu har jag dock stött på ett "problem" som jag inte haft förut. Jag har fått som en liten bula eller våg på ena skidan. Det är en liten förhöjning på ett ställe i fästzonen. Den försvinner inte när jag sicklar. Hur gör jag för att få bort den?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Stenslip för att jämna till eller bandslipmaskin med fint papper.
Edit. I fästzonen? Spela roland. Ingen bryr sig.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
I fästzonen kan du ju sätta maskeringstejp framför och bakom bulan och slipa ned för hand tills du är nöjd.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Jag har en slipkloss (R-grind) som jag numera använder. Med den (eller annan likvärdig slip) kan du först jämna ut skidan. Själv använder jag den ibland för att inte slita för mycket på sickeln.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Ganska kul hur man kan tolka en trådrubrik. "våg av stålsickling" trodde jag anspelade på att en stor mängd skidåkare gått över till stålsickling av någon anledning. :rolleyes:

asfaltsbarn

asfaltsbarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Jag har en slipkloss (R-grind) som jag numera använder. Med den (eller annan likvärdig slip) kan du först jämna ut skidan. Själv använder jag den ibland för att inte slita för mycket på sickeln.

Vad är det för slipkloss? Har du någon länk? :D

Och det går bra att ta bort vågen med den?

asfaltsbarn

asfaltsbarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

I fästzonen kan du ju sätta maskeringstejp framför och bakom bulan och slipa ned för hand tills du är nöjd.

Får testa det :)

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Skimateria R-grind heter slipklossen. Om den går att fixa vågiga belag törs jag inte svara på med säkerhet. Men stålsickeln har ju en tendens att följa vågorna. Mina första stålsicklade skidor blev vågiga men de är numera pensionerade p.g.a. de tappat spannet. Jag har huvudsakligen använt r-grind när det var länge sedan jag sicklat och det är för att slipa bort den hårda yta jag tycker man får när man glidvallar med värme.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Skimateria R-grind heter slipklossen. Om den går att fixa vågiga belag törs jag inte svara på med säkerhet. Men stålsickeln har ju en tendens att följa vågorna. Mina första stålsicklade skidor blev vågiga men de är numera pensionerade p.g.a. de tappat spannet. Jag har huvudsakligen använt r-grind när det var länge sedan jag sicklat och det är för att slipa bort den hårda yta jag tycker man får när man glidvallar med värme.

Säkert bra men man betalar ju extra för att det står Skimateria på den. Motsvarande hittas på bygghandel till betydligt lägre priser, t ex denna: https://www.matek.se...e-rod-grit-200/

Edit: Men om det är bara i fästzonen kan du lika gärna använda vanligt sandpapper med slipkloss. Diamant behövs bara om man tänker stålsickla efteråt för att undvika att slippartiklar blir kvar i belaget och gör sickeln ovass.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Men det är risk att det går hål på bulan, om det är luft i den och den går att trycka ner med fingret. Jag har en liten bula på ett par skejtskidor, men vågar inte slipa på den så det går hål, tror den har uppkommit av för mycket värme. Även längs bak är det räfflor i belaget, som uppkommit vid uppvärmning. Sista gången jag skulle stenslipa dem, ville sliparen inte ta sig an dem, då det fanns för lite belag kvar att slipa i.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 739 inlägg

Säkert bra men man betalar ju extra för att det står Skimateria på den. Motsvarande hittas på bygghandel till betydligt lägre priser, t ex denna: https://www.matek.se...e-rod-grit-200/

Edit: Men om det är bara i fästzonen kan du lika gärna använda vanligt sandpapper med slipkloss. Diamant behövs bara om man tänker stålsickla efteråt för att undvika att slippartiklar blir kvar i belaget och gör sickeln ovass.

Suveränt. Ska införskaffas :) Tack

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 737 inlägg

Har du fått en "våg" i belaget, måste du vinkla sickeln (tänk snöplog), för att den inte ska följa vågen.  Men var lite försiktig, lättare att sickeln hugger fast när belaget är ojämt och sickeln vinklad. 

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 219 inlägg
Precis, ordentlig vinkel, såväl sidled och att sickeln är ordentligt "nedvinklad" / släpar, och mkt lätt tryck. Låt det ta måååånga drag få bort vågen ha inte bråttom. Lätt bli ivrig o vilja få bort vågen snabbt, slutar ofta i katastrof.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar