I vinter har jag på spåret sett flera åkare, som stakat på slätan och skejtat i backarna, men med klassisk utrustning. Jag funderat på varför de inte stakar i uppförsbackarna, då det inte är tillåtet att skejta i klassiska lopp. Jag åkte ihop med en åkare i fredags och frågade varför han gjorde så. Han svarade att han tänkte åka Öppet Spår måndag och skulle staka utom i backarna, där han skulle skejta, "då jag inte orkar staka uppför backarna"
Efter det har jag funderat på om man borde införa en ny klass, stakskejt, där det var tillåtet att skejta i backar, där spåren var borttagna. Utrustningen skulle vara för klassisk åkning med maxlängd på stavarna och minimilängd på skidorna tex 195 cm alt en minimilängd kopplad till skidåkarens längd. Skejt skulle endast vara tillåten i markerade backar utan spår, på övriga delar av bana skulle skejt vara förbjuden.
Alternativt skulle man på långlopp kunna införa "skejtzoner" i vissa backar på samma sätt som man har "diagonalzoner" i traditionell skidåkning.