Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stakskejt

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Tjyvsläpp

Tjyvsläpp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Kan man skejta är självklart skejt snabbare än stakning. Detta är en icke-fråga, givet motsvarande fören. Ibland kan skatebädden gå desto trögare än de klassiska spåren.

Det är självklart snabbare att skejta så länge personen orkar. Sen hur många ÖS-motionärer som skejtar 9 mil vasaloppsspår snabbare än de stakar det är frågan?
De som gått under 4 timmar är t ex Jörgen Aukland året efter han slutat åka Visma classic. Hellner hade 4:10 samma år……

Skickat från min iPad med Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Jag kan skejta ibland i uppförsbackar (eller glidsaxa) på TRÄNING, när jag tex kör ett långpass stakning och inte vill bränna armarna för mycket för att få bra kvalité på stakningen. Eller under uppvärmningen inför ett stakintervallpass.
På många anläggningar finns nog inte möjlighet att välja ett flackt spår för lugn stakning. Då kan det vara rätt att skejta uppför anser jag. Men aldrig på tävling.
Sen är det såklart viktigt att staka i uppförsbackar också.
Tycker också att det är bra att kunna skejta om man ska vara ute i 120 min men stakarmarna är död efter 90 min. Bättre att skejta än att fara hem

Här på forumet har det många gånger hävdats att det inte går att stoppa utvecklingen. Jag är övertygad att efter ÖS måndag kommer alltfler att anamma denna form av skidåkning, klassiskt på slätmark, skejt i backar. Då tycker jag det är bättre att införa regler för var man får skejta i stället för att diska "tjuvskejtare", speciellt om det blir vanligare att åka på detta sättet.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 556 inlägg

Här på forumet har det många gånger hävdats att det inte går att stoppa utvecklingen. Jag är övertygad att efter ÖS måndag kommer alltfler att anamma denna form av skidåkning, klassiskt på slätmark, skejt i backar. Då tycker jag det är bättre att införa regler för var man får skejta i stället för att diska "tjuvskejtare", speciellt om det blir vanligare att åka på detta sättet.

Det finns redan en stil för detta och kallas fristil. Mer än så behöver man inte reglera.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 044 inlägg

klassiskt på slätmark, skejt i backar. 

..typ omvänt mot hur de åkte i OS 1984. Vill minnas att jag sett lite snuttar på tuben där de diagonalar uppför och skejtar (enben) i lättåkta partier.

Skillnad är väl att då var det top notch världselit som åkte så. 
Nu är det svennebanan som inte ids köra någon av sportens 3 discipliner (skejt/DP/tradd) fullt ut. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar