Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Väder och vallanojja ÖSS & ÖSM 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

Larshans

Larshans

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Vasaloppets vintervecka börjar närma sig och de sömnlösa nätterna gör sitt intåg igen. De sista åren har kanske oron för förkylningar varit större än den för att misslyckas med vallan eller att åka i lössnö?

Väderprognosen ser väl ganska lovande ut? Lite kallare för ÖSS än ÖSM men likväl minusgrader under nätterna och i nuläget ser det inte ut att bli någon nederbörd heller, ursäkta jinxen.

Själv ska jag åka ÖSS och har tänkt valla fäste för första gången sedan 2016, pälsskidorna får vila denna gång. Vad tror vi med rådande väderprognos? Blå extra?

Hoppas på livlig diskussion!

God tur i fäders spår!

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Är inte ngn vallaguru men skulle seriöst fundera på att ha lila under översta lagren av blå eftersom det kommer bli lite varmare ganska snabbt. Såg ett tips om att Skigo WC extra låg nära till hands…

För egen del blir det första gången jag ska testa att staka som en utmaning. Vad gäller glid så har jag en Skigo LDQ 2.0 men ser att tipset so far är på 3.0. Ngn som har tankat om det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 59 inlägg

Är inte ngn vallaguru men skulle seriöst fundera på att ha lila under översta lagren av blå eftersom det kommer bli lite varmare ganska snabbt. Såg ett tips om att Skigo WC extra låg nära till hands…

För egen del blir det första gången jag ska testa att staka som en utmaning. Vad gäller glid så har jag en Skigo LDQ 2.0 men ser att tipset so far är på 3.0. Ngn som har tankat om det?

Jag hade valt 2.0 alla dagar i veckan.

Misstänker att du sett det andra vallatipset på 157XCC där dom rekommenderar 3.0.

Jag tror det beror på att dom inte har 2.0 i lager. Lyssnar man på Vasapodden så rekommenderar dom 3.0 endas när det är riktigt kallt.

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

En ytterligare gissning till varför 3.0 rekommenderas är att den är fluorfri. Kanske vill de följa Vasaloppets linje som väl inte längre erbjuder fluor i deras vallaservice.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Kloka tankar!

Känns lugnare nu. Men konstaterar samtidigt att väderprognosen verkar vara mer stabil inför ÖSS än de senaste gångerna jag åkt. Nu börjar jag att nojja för det också….

Pepeystad

Pepeystad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Vad tror expertisen här om att köra skinskidor på öppet spår måndag? Bra, dåligt eller chansning ?

ribbe

ribbe

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
1) Hur tror ni de 24h med plusgrader och regn/blötsnö som infinner sig nu i Vasaloppsspåret påverkar? Behöver man fundera på omvandlad snö eller "blandas" eventuell omvandlad snö bort vid pistning så att man kan räkna med kallföre vid start?

2) Om kallföre vid start. Går det ens att räkna med fäste hela vägen utan omvallning med aktuell prognos: -5 vid start och +2 vid målgång? Jag funderar på nåt liknande som diskuterats ovan violett med nåt lager blått på så kanske man har fäste iaf till Risberg och stakar resten vid behov. (Stakade i stort sett hela loppet ofrivilligt sist på rodelbanan ÖSM 2020)

Ni hör ju många frågor.

DP_motionären

DP_motionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Vad tror expertisen här om att köra skinskidor på öppet spår måndag? Bra, dåligt eller chansning ?

Om du har ett par br amed hårt spann funkar dte nog fint. Har ett par Madshus Racepro tränings som går som raketer bättre än flera av mina andra fästeskidor. Så har du några du gillar och bra släpp och inåkta med mesta nya pälsen borta ska det gå fint. Nu kommer jag gå utan fäste. Men lycka till.

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Syftar ni på klister med ”lila” ?

Larshans

Larshans

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

1) Hur tror ni de 24h med plusgrader och regn/blötsnö som infinner sig nu i Vasaloppsspåret påverkar? Behöver man fundera på omvandlad snö eller "blandas" eventuell omvandlad snö bort vid pistning så att man kan räkna med kallföre vid start?

2) Om kallföre vid start. Går det ens att räkna med fäste hela vägen utan omvallning med aktuell prognos: -5 vid start och +2 vid målgång? Jag funderar på nåt liknande som diskuterats ovan violett med nåt lager blått på så kanske man har fäste iaf till Risberg och stakar resten vid behov. (Stakade i stort sett hela loppet ofrivilligt sist på rodelbanan ÖSM 2020)

Ni hör ju många frågor.

1. 2016, som var mitt senaste år med fästvalla, hade vi räls och typ -7 i starten dock endast någon plusgrad i Mora. Har för mig att det var omvandlad snö, nästan isigt på sina ställen. Jag åkte med blå extra till Oxberg och fick där hjälp med omvallning, hade nog funkat utan men blev trött.

2 ÖS 2020 var väl på gränsen till klisterföre och isrännor på riktigt?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

Gissar grov kall snö från start men bara enstaka minusgrad(er), och sedan som vanligt helt annat före från Vasslan dvs plusgrader och lösare. Ungefär så här hade jag nog tänkt från mitten av startfältet: ett par lager VR45/motsvarande ovanpå tre lager av nån ganska klistrig nollburk. Och så ta med en riktig plusburk, om jag vill vara säker på att slippa saxa en del upp till Oxberg. Annars hoppas att nollburken duger för att rädda mig de få passager sista 3-4 milen jag faktiskt måste/vill ha fäste. 

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Hur är det med tejp för fäste? Jag har det inte och har inte haft det men fick det som rekommendation idag. Gillar inte klister även om det sägs vara bra. Har hämtat ut skidor som har glid färdigt men inget fäste än. Åker Öppet spår söndag.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Tejp funkar normalt i de flesta fören och håller bra så ska man vara ute länge är det toppen. Tar väl lite på glidet men har man inte vallat högflår så spelar det ingen roll.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 433 inlägg

Hur är det med tejp för fäste? Jag har det inte och har inte haft det men fick det som rekommendation idag. Gillar inte klister även om det sägs vara bra. Har hämtat ut skidor som har glid färdigt men inget fäste än. Åker Öppet spår söndag.

Grundregeln vad gäller typ allt inför ÖS/VL är väl, Ge f-n i att testa nåt nytt:)

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 723 inlägg

Tejp är suveränt. Blir det blankis eller nysnö är det inte kul med tejp, men annars kommer du ha fäste. Lägg lite kortare än du skulle ha gjort med burkvalla. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Larshans

Larshans

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Nu börjar det ändå luta åt pälsskidor. Känns det klokt? Förmodligen krispigt före i starten men efter Vasslan ser det väl ut att kunna bli lite blött i spåren. Svårt att få till fästvalla som håller för hela resan?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 296 inlägg

Nu börjar det ändå luta åt pälsskidor. Känns det klokt? Förmodligen krispigt före i starten men efter Vasslan ser det väl ut att kunna bli lite blött i spåren. Svårt att få till fästvalla som håller för hela resan?

Har du felleski du trivs med så kör!
Nio mil, flera olika underlag, en mängd temperaturer.
Tjära är också en universallösning men spåren är för smala på söndag ...

Goldilocks

Goldilocks

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Tror ni att det är burk som gäller på öppet spår söndag? Såg att det är några plusgrader idag och imorgon, tänkte om snön fryser om så pass att det är klister som gäller? Skulle gärna lägga grunden idag, ska åka långt imorgon och valla möjligheterna är osäkra på plats. Brukar följa swix rekommendationer i vanliga fall.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 063 inlägg

ska då åka enbart burk så är du nog jävligt snabb (men i så fall har du antagligen inget fäste alls)

Ju längre åktid desto mer del av loppet blir klisterföre.

Sedan finns ju taktiken "valla för att ta dej till evertsberg, saxa lundbäck, staka resten". Då kan man också komma undan med burk. 

Om ovanstående är ej applicerbart på dej: lägg klistergrund , avvakta med beslut om vad du ska lägga ovanpå.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 723 inlägg

ska då åka enbart burk så är du nog jävligt snabb (men i så fall har du antagligen inget fäste alls)

Ju längre åktid desto mer del av loppet blir klisterföre.

Sedan finns ju taktiken "valla för att ta dej till evertsberg, saxa lundbäck, staka resten". Då kan man också komma undan med burk. 

Om ovanstående är ej applicerbart på dej: lägg klistergrund , avvakta med beslut om vad du ska lägga ovanpå.

Håller helt med ovanstående talare. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar