Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning första backan led3-4 omtag stopp hur gör man best


DP_motionären

Recommended Posts

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.

Du har missat den enorma masskraschen som skedde på högersidan?  :)

Kolla tv-bilderna så ser du rätt tydligt varför högersidan detta år var ett katastrofval. Jag skulle säga att det är omöjligt att på förhand veta vad som går fortast, beror helt på omständigheter, kunde lika gärna skett strul på vänstersidan och då hade den gått långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Var några tyska forskare som gjorde en studie på detta för några år sen (2012) och precis som i många andra flöden "rinner" det bäst i mitten men det kanske inte tar hänsyn till de som smiter förbi längst ut på sidorna och alla "vesslor" som opportunistiskt sick-sackar fram mellan leden.

Länk till tråd och vidare till YouTube-klipp - http://www.skidforum.se/index.php/topic/7619-datorsimulering-av-vasaloppsstarten/

Notera att dungen fanns kvar vid tillfället.

 

EDIT: Tycker man tydligt ser att det är grönare i kanterna på startrakan och sen ska man söka sig till mitten efter vägövergången och hålla sig där hela vägen upp.

Link to comment
Share on other sites

Var några tyska forskare som gjorde en studie på detta för några år sen (2012) och precis som i många andra flöden "rinner" det bäst i mitten men det kanske inte tar hänsyn till de som smiter förbi längst ut på sidorna och alla "vesslor" som opportunistiskt sick-sackar fram mellan leden.

Länk till tråd och vidare till YouTube-klipp - http://www.skidforum.se/index.php/topic/7619-datorsimulering-av-vasaloppsstarten/

Notera att dungen fanns kvar vid tillfället.

 

EDIT: Tycker man tydligt ser att det är grönare i kanterna på startrakan och sen ska man söka sig till mitten efter vägövergången och hålla sig där hela vägen upp.

ikke enig...

"Dungen" = den trädsamling runt ladan som fanns t.o.m. VL2008.

Inför VL2009 högg man ner träden (dvs dungen) och endast ladan var kvar som avdelare under VL-starterna 09-15.

(kanske nåt enstaka träd som sparades.. går väl att kolla på bilder, men iaf ingen dunge)

 

Från och med VL2016 har högersidan om ladan varit stängd

Link to comment
Share on other sites

Veteranerna står väl på högersidan i led 5? En del av dem sinkar högersidan i backen. Vilket borde påverka i alla fall led 5-6-7.

Jag som inte hårdtränar stakning tyckte att lutningen på högerkanten var smärtsam där det var som brantast. Vid allt annat lika skulle jag valt bort högern bara för det.

Startade i led 6.

Link to comment
Share on other sites

Led 3 flöt på rätt så bra ändå. Liiite trögt i början av backen med lite start/stopp där det är som brantast men jag tyckte ändå backen kändes förvånansvärt smidigt avklarad och inte alls så hemsk som jag föreställt mig den (aldrig stakat hela backen förut, bara Vasaåket 90 förra året). Drogs med i en krasch tidigt på startgärdet men var ganska snabb upp och tappade inte mycket på det.

Blir det segt så att man inte får något "flyt" i stakningen försöker jag utnyttja att man drar bak ena benet i stakningen för att aktivera magen mer och inte ta slut på armarna. Fungerade väldigt bra tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Led 3 flöt på rätt så bra ändå. Liiite trögt i början av backen med lite start/stopp där det är som brantast men jag tyckte ändå backen kändes förvånansvärt smidigt avklarad och inte alls så hemsk som jag föreställt mig den (aldrig stakat hela backen förut, bara Vasaåket 90 förra året). Drogs med i en krasch tidigt på startgärdet men var ganska snabb upp och tappade inte mycket på det.

 

Blir det segt så att man inte får något "flyt" i stakningen försöker jag utnyttja att man drar bak ena benet i stakningen för att aktivera magen mer och inte ta slut på armarna. Fungerade väldigt bra tycker jag.

Instämmer att det flöt på bättre än väntat och från led 4 i mitt fall dock rät tlångt fram i 4:an. Höll på fastna i kraschen också men klara mig precis. Gjerdalen knä är fint att använda sig av, han var en av de första som använde det i brant uppförsbacke. Kanske också kallas sword knee

Link to comment
Share on other sites

Instämmer att det flöt på bättre än väntat och från led 4 i mitt fall dock rät tlångt fram i 4:an. Höll på fastna i kraschen också men klara mig precis. Gjerdalen knä är fint att använda sig av, han var en av de första som använde det i brant uppförsbacke. Kanske också kallas sword knee

Svärd-steps kallas det, inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Du har missat den enorma masskraschen som skedde på högersidan?  :)

Kolla tv-bilderna så ser du rätt tydligt varför högersidan detta år var ett katastrofval. Jag skulle säga att det är omöjligt att på förhand veta vad som går fortast, beror helt på omständigheter, kunde lika gärna skett strul på vänstersidan och då hade den gått långsamt.

 

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.

Jag och en kompis startade längst fram i led 3, nästan längst till vänster. typ i samma skidspår men längst fram i led 2 startade en annan kompis.

Vi var ikapp honom mitt i backen typ, en bit innan hyggena börjar. Samma tid i Smågan.

Bra start kan bero på mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag och en kompis startade längst fram i led 3, nästan längst till vänster. typ i samma skidspår men längst fram i led 2 startade en annan kompis.

Vi var ikapp honom mitt i backen typ, en bit innan hyggena börjar. Samma tid i Smågan.

Bra start kan bero på mycket.

Märklig startplats med tanke på nick?

Link to comment
Share on other sites

Man får inte glömma bort åkförmåga, hur mycket man satsar på startgärdet/i backen, om man är duktig eller inte att ta sig fram bland allt folk, när man beaktar "hur bra backe man fick"... Från rad 8 i led två var jag ganska snabbt upp i mitten av led 1 (speciellt i år med kraschen). Slapp man kraschen och sen slinker förbi några innan/under första branten har man tagit ett antal placeringar. Från andra vägövergången hade jag kunnat köra fortare utan problem om jag velat/kunnat. 

Link to comment
Share on other sites

Har ni sett filmen" Ur spår " ? Där är det en led 2 tjej( kallad föbojäntan i filmen) som visar

vart man ska hålla i backen, där det inte är nå folk som hon först säger, rätt komsikt om det skulle vara tomt från led 2 uppe i backen.

 

 

Filmen är fiktion... om du inte hade fattat det =)

 

Men det finns paralleller med verkligheten verkar det som om man följer manlige huvudrollsinnehavarens insta:

 

 

https://www.instagram.com/p/CXNwKUGDHAs/

 

https://www.instagram.com/p/Caf5p2TN7pT/

Link to comment
Share on other sites

Filmen är fiktion... om du inte hade fattat det =)

 

Men det finns paralleller med verkligheten verkar det som om man följer manlige huvudrollsinnehavarens insta:

 

 

https://www.instagram.com/p/CXNwKUGDHAs/

 

https://www.instagram.com/p/Caf5p2TN7pT/

Jo för tusan men är rätt kul och flera andra missar dom gjort i filmen. Men rätt kul att se den rorligt att dom gjorde en sådan film ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tycker filmen är sevärd.

Men som med andra såna sportfilmer ser man att deras åkning absolut inte är Led 2.

 

Tänker på hockeyfilmer där stjärnan (huvudrollsinnehavaren) bara kan åka framåt och är leftare, sen i klippet efter så är han helt plötsligt rightare och skridskovirtuos.

Tänker att det finns säkert fler sportfilmer där jag inte har kunskap att avgöra teknik och så för att se att de är en bit från verkligheten.

Eller tex musikfilmer där vissa inte vet åt vilket håll de ska hålla gitarren, eller när de ska (låtsas) flytta fingrarna.

 

Var inte meningen att vara så negativ, mer fakta :)

Det finns bra filmer också

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...