Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stakning första backan led3-4 omtag stopp hur gör man best


  • Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#21
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

1a-gångsåkare här. Hur sammanflätas spåren uppe i första backen? Alltså, antag förenklat att det i starten finns spår "1, 2, ..., 10" (jag vet att det är fler spår, men det är inte poängen). Är det då spår 1-6, 3-8 eller 5-10 som fortsätter upp i första backen? Jag tänker att det väl borde vara en liten fördel att köra i spår som fortsätter upp i backen. Att det tar stopp ändå kan man säkert inte undgå, men det är väl bättre att iallafall inte bli blockerad pga av tvungna spårbyten.

Typ 30 spår första km blir saxkaos vid vägövergången och uppför första branten, sedan avsmalnande.

Om du inte ligger i första startgrupperna lär du inte kunna följa ett tänkt spår genom saxkaoset.



#22
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Flöt bättre än väntat i backen från led4, men kände av kraschen i elitled och jäklar vad stavar det gick. Tur man hade stavarna hela omöjligt att ta sig upp annars.



#23
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Flöt bättre än väntat i backen från led4, men kände av kraschen i elitled och jäklar vad stavar det gick. Tur man hade stavarna hela omöjligt att ta sig upp annars.

testade i år med enarmsstakning och det var slitigt.

#24
västkustpojk

västkustpojk

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.



#25
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 32 inlägg

testade i år med enarmsstakning och det var slitigt.

Tråkigt, men starkt imponerade att du fortsatte och fixade det hatten av säger jag.



#26
HenrikH

HenrikH

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.

Du har missat den enorma masskraschen som skedde på högersidan?  :)

Kolla tv-bilderna så ser du rätt tydligt varför högersidan detta år var ett katastrofval. Jag skulle säga att det är omöjligt att på förhand veta vad som går fortast, beror helt på omständigheter, kunde lika gärna skett strul på vänstersidan och då hade den gått långsamt.



#27
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 661 inlägg

Var några tyska forskare som gjorde en studie på detta för några år sen (2012) och precis som i många andra flöden "rinner" det bäst i mitten men det kanske inte tar hänsyn till de som smiter förbi längst ut på sidorna och alla "vesslor" som opportunistiskt sick-sackar fram mellan leden.

Länk till tråd och vidare till YouTube-klipp - http://www.skidforum...saloppsstarten/

Notera att dungen fanns kvar vid tillfället.

 

EDIT: Tycker man tydligt ser att det är grönare i kanterna på startrakan och sen ska man söka sig till mitten efter vägövergången och hålla sig där hela vägen upp.


"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
 

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

 

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.


#28
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Såg den där för många år sedan och kör alltid någorlunda i mitten, går alltid bra tycker jag =) Innerkurvorna är brantare och det kör ihop sig där och från sidorna. Om möjligt kan man lyfta blicken och försöka navigera lite därefter (led 2). 


Sprinter som försöker åka långt

 

VL22: 4.35, <600


#29
MC Hammer

MC Hammer

    Veteran

  • Moderators
  • 2 051 inlägg

Var några tyska forskare som gjorde en studie på detta för några år sen (2012) och precis som i många andra flöden "rinner" det bäst i mitten men det kanske inte tar hänsyn till de som smiter förbi längst ut på sidorna och alla "vesslor" som opportunistiskt sick-sackar fram mellan leden.

Länk till tråd och vidare till YouTube-klipp - http://www.skidforum...saloppsstarten/

Notera att dungen fanns kvar vid tillfället.

 

EDIT: Tycker man tydligt ser att det är grönare i kanterna på startrakan och sen ska man söka sig till mitten efter vägövergången och hålla sig där hela vägen upp.

ikke enig...
"Dungen" = den trädsamling runt ladan som fanns t.o.m. VL2008.
Inför VL2009 högg man ner träden (dvs dungen) och endast ladan var kvar som avdelare under VL-starterna 09-15.
(kanske nåt enstaka träd som sparades.. går väl att kolla på bilder, men iaf ingen dunge)

Från och med VL2016 har högersidan om ladan varit stängd



#30
Ola på Österlen

Ola på Österlen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 292 inlägg
Veteranerna står väl på högersidan i led 5? En del av dem sinkar högersidan i backen. Vilket borde påverka i alla fall led 5-6-7.
Jag som inte hårdtränar stakning tyckte att lutningen på högerkanten var smärtsam där det var som brantast. Vid allt annat lika skulle jag valt bort högern bara för det.
Startade i led 6.

#31
Erikom

Erikom

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Led 3 flöt på rätt så bra ändå. Liiite trögt i början av backen med lite start/stopp där det är som brantast men jag tyckte ändå backen kändes förvånansvärt smidigt avklarad och inte alls så hemsk som jag föreställt mig den (aldrig stakat hela backen förut, bara Vasaåket 90 förra året). Drogs med i en krasch tidigt på startgärdet men var ganska snabb upp och tappade inte mycket på det.

Blir det segt så att man inte får något "flyt" i stakningen försöker jag utnyttja att man drar bak ena benet i stakningen för att aktivera magen mer och inte ta slut på armarna. Fungerade väldigt bra tycker jag.



#32
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Led 3 flöt på rätt så bra ändå. Liiite trögt i början av backen med lite start/stopp där det är som brantast men jag tyckte ändå backen kändes förvånansvärt smidigt avklarad och inte alls så hemsk som jag föreställt mig den (aldrig stakat hela backen förut, bara Vasaåket 90 förra året). Drogs med i en krasch tidigt på startgärdet men var ganska snabb upp och tappade inte mycket på det.

Blir det segt så att man inte får något "flyt" i stakningen försöker jag utnyttja att man drar bak ena benet i stakningen för att aktivera magen mer och inte ta slut på armarna. Fungerade väldigt bra tycker jag.

Instämmer att det flöt på bättre än väntat och från led 4 i mitt fall dock rät tlångt fram i 4:an. Höll på fastna i kraschen också men klara mig precis. Gjerdalen knä är fint att använda sig av, han var en av de första som använde det i brant uppförsbacke. Kanske också kallas sword knee



#33
NLundmark

NLundmark

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 298 inlägg

Instämmer att det flöt på bättre än väntat och från led 4 i mitt fall dock rät tlångt fram i 4:an. Höll på fastna i kraschen också men klara mig precis. Gjerdalen knä är fint att använda sig av, han var en av de första som använde det i brant uppförsbacke. Kanske också kallas sword knee


Svärd-steps kallas det, inget annat.
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

#34
nattkreatur

nattkreatur

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 34 inlägg

+1

 

Svärd-steps kallas det, inget annat.



#35
Håll höger!

Håll höger!

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Du har missat den enorma masskraschen som skedde på högersidan?  :)

Kolla tv-bilderna så ser du rätt tydligt varför högersidan detta år var ett katastrofval. Jag skulle säga att det är omöjligt att på förhand veta vad som går fortast, beror helt på omständigheter, kunde lika gärna skett strul på vänstersidan och då hade den gått långsamt.

 

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.

Jag och en kompis startade längst fram i led 3, nästan längst till vänster. typ i samma skidspår men längst fram i led 2 startade en annan kompis.

Vi var ikapp honom mitt i backen typ, en bit innan hyggena börjar. Samma tid i Smågan.

Bra start kan bero på mycket.



#36
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg

Jag och en kompis startade längst fram i led 3, nästan längst till vänster. typ i samma skidspår men längst fram i led 2 startade en annan kompis.
Vi var ikapp honom mitt i backen typ, en bit innan hyggena börjar. Samma tid i Smågan.
Bra start kan bero på mycket.


Märklig startplats med tanke på nick?

#37
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Man får inte glömma bort åkförmåga, hur mycket man satsar på startgärdet/i backen, om man är duktig eller inte att ta sig fram bland allt folk, när man beaktar "hur bra backe man fick"... Från rad 8 i led två var jag ganska snabbt upp i mitten av led 1 (speciellt i år med kraschen). Slapp man kraschen och sen slinker förbi några innan/under första branten har man tagit ett antal placeringar. Från andra vägövergången hade jag kunnat köra fortare utan problem om jag velat/kunnat. 


Sprinter som försöker åka långt

 

VL22: 4.35, <600


#38
Håll höger!

Håll höger!

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Märklig startplats med tanke på nick?

:) Det är ju alla andra som ska hålla höger B)



#39
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 661 inlägg
Norrman i led 2 som var i händelsernas centrum:
https://www.langrenn...pa-vasastarten/

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
 

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

 

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.


#40
MC Hammer

MC Hammer

    Veteran

  • Moderators
  • 2 051 inlägg

Z

 

Norrman i led 2 som var i händelsernas centrum:
https://www.langrenn...pa-vasastarten/

synd att inte Zapruder var på plats med sin super-8






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar