Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning första backan led3-4 omtag stopp hur gör man best


DP_motionären

Recommended Posts

Vill du ställa ut skidorna i fiskebein så ställ dej några led längre bak. 

Inte så man gör i led 3 enligt min minnesbild. Startade där 19 + 20 men med kick för min del. De runt omkring utan fäste fick hänga på stavarna så gott de kunde. med parallella skidor.

Jag vet inte exakt var gränsen går dvs där folk börjar saxa. Mittenleden nånstans (?)

Link to comment
Share on other sites

Jag har gått utan fäste från led 3 tidigare och kommer göra det också detta år. Likt föregående talare är min bild att det är parallella skidor och hänga på stavarna som är huvudregeln. Såklart ångestframkallande att stå med tryck på prylarna när det hetsas i den direkta omgivningen. Kan vara idé att testa hur det känns att hänga på stavarna i brant backe innan, tänk start/stopp/start/stopp. 

 

Har sett någon nytänkande som hängt på stavarna innanför skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Om det blir stopp så har man skidspetsarna utanför framförvarande löpares skidor dvs litet V. Egentligen större delen av tidiga branta delen kör man på det viset i led 4 (min erfarenhet). Led 3? Har tvärr ingen erfarenhet av det ledet :(.

Så ingen riktigt bred saxning men absolut inte helt parallelt där det tar stopp eller är trångt, smalt V skulle jag säga.

 

Vet faktiskt inte riktigt vilka av de runt mig som kör utan fäste men i stort sett alla i led 4 kör så här i den första branta delen (runt mig och tror det gäller de flesta). Om man vallar fäste så inte vallar man för att kuna stå still på halvvikt... det fungerar väl bara med spikar? Mina fästvallade skidor glider bakåt om jag inte låser med stavarna... en fråga om hur mycket man behöver låsa skulle jag tro?

Så skidorna lär du få ha där det finns plats och armarna får fixa så att du inte glider bakåt... helt onödig effekt som ingår i VL upplevelsen...

 

Och ja, det är brantare på högersidan men den högra sidan om stugan är väl stängd numera?

Så inte så stor skillnad men dock något brantar på höger sidan.

Link to comment
Share on other sites

Någon med ärfarenhet med led 2? Lagom hastighet om man ställer sig i bakre del eller kör dom också typ 110% upp första backen? 

Det är fortfarande bara 50/50 (kanske mindre) om jag kommer til start nästan 7 veckor efter nyckelbensbrottoperasjon. 

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube.com/watch?v=CoPpclyJw5Y

Link to comment
Share on other sites

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube.com/watch?v=CoPpclyJw5Y

Intressant att se hur lång tid det tar innan det kommer någon med fäste. Undrar om de verkligen går fortare för så många att staka. De får åka hur de vill och jag förstår att det kan vara en utmaning att klara Vasan utan fäste med, har ju själv funderat om det skulle gå  :)

 

Sista åkaren hade ju löst problemet iaf. Vänta till alla försvunnit inkl. funktionärerna så kan man skejta upp i lugn och ro.  :D

Link to comment
Share on other sites

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube.com/watch?v=CoPpclyJw5Y

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet  ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet  ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning. 

 

Om inte uppseedning sker efter nummerlappsupphämtning så är det så att, i alla fall förut, Led 1 = börjar på 1000, Led 2 = börjar på 2000, Led 3 = börjar på 3000 (härbörjar de vara +1000pers/led och då blir det lite svårare).

 

Gällande videon skulle jag gissa att andelen stakare i främre leden ökat något sen 2019. Har åkt med fäste från tvåan och brukar då lite provocerande heja på stakarna som kör för sakta för min del =) Men visst är det ganska tuff körning, men lite ryckigt, något kort stopp. Men i år blir jag en trögstakare också. 

Link to comment
Share on other sites

Mer fundering, ska man stå längst till höger eller mitten elelr längst till vänster. Vill minimera folk som kliver på stavar skidor

Den som hade svar på den frågan hade fått Nobelpriset;) När skämt och sido, jag har testat alla tre finns inget svar på det som jag har upplevt de olika valen. 

Link to comment
Share on other sites

1a-gångsåkare här. Hur sammanflätas spåren uppe i första backen? Alltså, antag förenklat att det i starten finns spår "1, 2, ..., 10" (jag vet att det är fler spår, men det är inte poängen). Är det då spår 1-6, 3-8 eller 5-10 som fortsätter upp i första backen? Jag tänker att det väl borde vara en liten fördel att köra i spår som fortsätter upp i backen. Att det tar stopp ändå kan man säkert inte undgå, men det är väl bättre att iallafall inte bli blockerad pga av tvungna spårbyten.

Link to comment
Share on other sites

1a-gångsåkare här. Hur sammanflätas spåren uppe i första backen? Alltså, antag förenklat att det i starten finns spår "1, 2, ..., 10" (jag vet att det är fler spår, men det är inte poängen). Är det då spår 1-6, 3-8 eller 5-10 som fortsätter upp i första backen? Jag tänker att det väl borde vara en liten fördel att köra i spår som fortsätter upp i backen. Att det tar stopp ändå kan man säkert inte undgå, men det är väl bättre att iallafall inte bli blockerad pga av tvungna spårbyten.

Typ 30 spår första km blir saxkaos vid vägövergången och uppför första branten, sedan avsmalnande.

Om du inte ligger i första startgrupperna lär du inte kunna följa ett tänkt spår genom saxkaoset.

Link to comment
Share on other sites

Hypotes på väg...

 

Jag startade mot högersidan. En kompis startade motsvarande mot vänstersidan och vi var lika långt fram i samma led (7). I Smågan var han ca 1000 placeringar före mig, som jag är rätt säker på berodde på bättre flyt i vänstersidan. Jag vet att det sägs att högersidan är brantare i första backen. Jag tänker att när det var så glatt som i år kanske högersidan är mer svårframkomlig och det är större risk att folk tex glider bak och att det blir stopp där?

 

År då det är enklare att få fäste kanske högersidan är att föredra eftersom man får inner i första kurvan. I någon mån kan man sedan styra sida lite enklare i andra kurvan, så innerkurvefördelen om man startar på vänstersidan kanske inte är lika utpräglad där.

 

Som sagt en ren hypotes, men är det någon som drar sig till minnes i vilken sida dem startat och om resultatet isåfall korrelerat med ovanstående? Givetvis är det också superposerat rätt mycket slump (oturliga fall, knäckta stavar osv, som kan förekomma i bägge sidor), så man måste nog titta på flera år för att kunna ana om det finns något samband.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...