Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bojkott


Lejonet

Recommended Posts

Helt rätt. Bojkotta allt i Ryssland. Vi får däremot vara försiktiga att hänga ut enskilda ryska idrottare. Tror att de flesta människor i Ryssland tycker lika illa om situationen som vi.

Jo det bästa vore ju om det kunde vara möjligt för individerna att tävla vidare, vi får väl se hur det blir. Vi kunde ju erbjuda dom "idrotts"asyl och medborgarskap och tävla för Sverige istället, det skulle ju i alla fall vara ett slag mot Putins personliga idrottsintresse.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att bojkott är helt rätt i lägen där en skurkstat annars får möjlighet att sola sig i ett stort arrangemang som OS eller fotbolls-vm. Det är en form av greenwashing som inte idrottsrörelsen skall bidra med.

 

Samtidigt så kommer ju ett liv efter en kris och där tror jag ändå att idrott förenar. En liten sport som längdskidåkning får ju ingen praktisk bojkott-effekt för en skurkstat och kanske gör mer skada än nytta på sikt? Känns som att vi i dessa tider alltid måste ta ställning i allehanda frågar - från stort till smått - identitetspolitik och att bygga sitt varumärke är viktigt.

Krig är ju förstås ingen liten fråga och få är väl de som sympatiserar med Ryssland. Känner bara att idrottare inte skall behöva ta ställning i statsfrågor eftersom man kommer ifrån det som borde vara idrottens kärna.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att bojkott är helt rätt i lägen där en skurkstat annars får möjlighet att sola sig i ett stort arrangemang som OS eller fotbolls-vm. Det är en form av greenwashing som inte idrottsrörelsen skall bidra med.

 

Samtidigt så kommer ju ett liv efter en kris och där tror jag ändå att idrott förenar. En liten sport som längdskidåkning får ju ingen praktisk bojkott-effekt för en skurkstat och kanske gör mer skada än nytta på sikt? Känns som att vi i dessa tider alltid måste ta ställning i allehanda frågar - från stort till smått - identitetspolitik och att bygga sitt varumärke är viktigt.

 

Krig är ju förstås ingen liten fråga och få är väl de som sympatiserar med Ryssland. Känner bara att idrottare inte skall behöva ta ställning i statsfrågor eftersom man kommer ifrån det som borde vara idrottens kärna.

Men när även Calle H går ut och säger ifrån blir jag lite stolt som skidåkare faktiskt. Även om jag utgår från att dom allra flesta skidåkare är mot offensiva krig.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. Bojkotta allt i Ryssland. Vi får däremot vara försiktiga att hänga ut enskilda ryska idrottare. Tror att de flesta människor i Ryssland tycker lika illa om situationen som vi.

 

Jag tror Bolsjunov är en fin människa eftersom han är olympisk mästare i skidåkning, så honom fortsätter vi heja på. 

Link to comment
Share on other sites

Alla har vi säkert sett bilderna på Jelena Välbe iklädd sina patriotiska/idiotiska Putin-tröjor? Det säger en hel del om den ryska ledningen.  :wacko:  :wacko: 

Att de ryska skidåkarna fortfarande VILL tävla och representera Ryssland går bara att tolka på två sätt:
1. De har inga som helst betänkligheter när det kommer till att representera Ryssland mitt under brinnande krig. Genom att inte ta ställning så tar de ställning.
2. Det är så klart alldeles livsfarligt att som rysk skidåkare ha någon annan politisk åsikt än den officiella. De ryska åkarna riskerar mer än bara sina skidkarriärer om de tar ställning.

Just av denna anledning borde FIS göra livet enklare för de ryska åkarna och utestänga dem från alla kvarvarande tävlingar denna och möjligtvis även nästa säsong.

De som på något vis tycker att det är synd om ryska idrottare som inte får vara med och leka kanske ska fundera över hur det är att vara en ukrainsk idrottare.

Link to comment
Share on other sites

Alla har vi säkert sett bilderna på Jelena Välbe iklädd sina patriotiska/idiotiska Putin-tröjor? Det säger en hel del om den ryska ledningen.  :wacko:  :wacko: 

 

Att de ryska skidåkarna fortfarande VILL tävla och representera Ryssland går bara att tolka på två sätt:

1. De har inga som helst betänkligheter när det kommer till att representera Ryssland mitt under brinnande krig. Genom att inte ta ställning så tar de ställning.

2. Det är så klart alldeles livsfarligt att som rysk skidåkare ha någon annan politisk åsikt än den officiella. De ryska åkarna riskerar mer än bara sina skidkarriärer om de tar ställning.

 

Just av denna anledning borde FIS göra livet enklare för de ryska åkarna och utestänga dem från alla kvarvarande tävlingar denna och möjligtvis även nästa säsong.

 

De som på något vis tycker att det är synd om ryska idrottare som inte får vara med och leka kanske ska fundera över hur det är att vara en ukrainsk idrottare.

Fast det här med att ryssar är bad guys i dessa dagar är ju ingen revolutionerande åsikt - eller hur? Eller alla dessa som lägger in en gul/blå flagga i sin Facebook-bild för att visa sitt deltagande - tjenare....är det allt de kan bidra med så kanske det kan kvitta? Alltså, vilken vettig människa sympatiserar INTE med Ukraina?! Men att det måste statueras med rena självklarheter är bara ett fånigt och ängsligt beteende.

 

Hur har ovanstående harang bäring på frågan om ryska skidåkare skall bojkottas eller inte, frågar vän av ordning? Jo, jag börjar känna att det är lika ängsligt bland idrottsförbunden. Hellre ställa sig i fårskocken och bräka bland alla andra syltryggar än att fundera på riktigt över frågan och argumentera för sin uppfattning.

 

Som jag varit inne på i ett tidigare inlägg, så kan jag tycka att fotbolls-VM hör till storpolitiken. Trist för de utövarna förstås att bojkottas men med alla pengar stjärnorna tjänar i proffsklubbarna så har jag svårt att tycka synd om dem. De är välbetalda proffs och får hantera en bojkott som ett proffs!

 

Men längdskidåkning??? Där tycker jag verkligen inte att det är rätt med bojkott och det har inte med att göra att jag skulle vara en Putin-vän utan för att jag tycker riktigt synd om utövarna i en liten sport som drabbas. Jag är en stor beundrare av de ryska skidåkarna och tycker att världscupen tappar för mycket utan dem. Och till vilken nytta - inte ett dugg på den storpolitiska arenan! Det skulle vara för de förbundsdirektörer som sover lite bättre. Det är alltid lite varmare i fårskocken än utanför.... 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är en stor beundrare av de ryska skidåkarna och tycker att världscupen tappar för mycket utan dem. Och till vilken nytta - inte ett dugg på den storpolitiska arenan! Det skulle vara för de förbundsdirektörer som sover lite bättre. Det är alltid lite varmare i fårskocken än utanför.... 

Om vi för tillfället hoppar över att diskutera det "beundransvärda" i några av de Ryska åkarnas plötsliga men inte helt oväntade "formtoppning" under OS...  :huh:  :lol:

 

Även jag tycker att de Ryska åkarna bidrar till att göra världscupen mera intressant att följa. Dessutom intressanta personligheter i spåret. 

MEN, man behöver nog vara ovanligt perspektivlös för att ens antyda att en skidtävlings underhållningsvärde har någon som helst betydelse i dessa sammanhang. 

 

Självklart ska inga ryska idrottare tävla på den internationella arenan så länge denna invasion pågår. Och som jag försökte få fram i min tidigare harang så handlar ett sådant uteslutande lika mycket om att på alla fronter ta avstånd från våldet som att skydda ryska idrottare från att tvingas representera en regim som de kanske egentligen inte står bakom. 

 

Link to comment
Share on other sites

Poängen med att stänga ute de ryska och vitryska åkarna är ju framförallt två som jag ser det.

1. Det känns märkligt om ukrainarna åker hem för att försvara sitt land medan de som representerar de länder som angripit dom kan fortsätta som inget hänt.

2. Att stänga ute förbunden som representerar länderna även om det drabbar åkare som är oskyldiga till "operationen" (som tycks vara den ryska eufemismen för krig) görs också för att skapa uppmärksamhet i ryssland och för att påverka den inhemska opinionen och kanske få ytterligare några att ifrågasätta den statskontrollerade propagandan.

 

Men med det sagt så kan jag tycka att det går väl långt när man avkräver enskilda ryssar (tex inom kulturen) att tydligt ta avstånd från Putin. Oavsett vad man tycker om den mannen så får vi inte inskränka åsiktsfriheten. Vi är ju trots allt inte Sovjet (än).

Link to comment
Share on other sites

Poängen med att stänga ute de ryska och vitryska åkarna är ju framförallt två som jag ser det.

1. Det känns märkligt om ukrainarna åker hem för att försvara sitt land medan de som representerar de länder som angripit dom kan fortsätta som inget hänt.

2. Att stänga ute förbunden som representerar länderna även om det drabbar åkare som är oskyldiga till "operationen" (som tycks vara den ryska eufemismen för krig) görs också för att skapa uppmärksamhet i ryssland och för att påverka den inhemska opinionen och kanske få ytterligare några att ifrågasätta den statskontrollerade propagandan.

 

Men med det sagt så kan jag tycka att det går väl långt när man avkräver enskilda ryssar (tex inom kulturen) att tydligt ta avstånd från Putin. Oavsett vad man tycker om den mannen så får vi inte inskränka åsiktsfriheten. Vi är ju trots allt inte Sovjet (än).

Tja.. ryssarna lyckades ju bara ta vår östra rikshalva förra gången

Link to comment
Share on other sites

Var har du befunnit dig de senaste åren? Eller rättare sagt, du har väl inte följt världscupen så bra väl?

Du har helt rätt. Jag har absolut ingen som helst koll på skidor.  :lol: Jag hänger mest här eftersom att det är så dött på Flashback numera.  :D 

 

Men du som har bättre koll kanske kan få mig att förstå en sak?

Under de senaste olympiska spelen så var inte Ryssland med.  :huh: 

I stället åkte de omkring med en konstig ROC-flagga. Varför då? Inte berodde väl även det på sk. "rysk formtoppning" eller? vad var grejen liksom? 

Link to comment
Share on other sites

Fast det här med att ryssar är bad guys i dessa dagar är ju ingen revolutionerande åsikt - eller hur? Eller alla dessa som lägger in en gul/blå flagga i sin Facebook-bild för att visa sitt deltagande - tjenare....är det allt de kan bidra med så kanske det kan kvitta? Alltså, vilken vettig människa sympatiserar INTE med Ukraina?! Men att det måste statueras med rena självklarheter är bara ett fånigt och ängsligt beteende.

 

Hur har ovanstående harang bäring på frågan om ryska skidåkare skall bojkottas eller inte, frågar vän av ordning? Jo, jag börjar känna att det är lika ängsligt bland idrottsförbunden. Hellre ställa sig i fårskocken och bräka bland alla andra syltryggar än att fundera på riktigt över frågan och argumentera för sin uppfattning.

 

Som jag varit inne på i ett tidigare inlägg, så kan jag tycka att fotbolls-VM hör till storpolitiken. Trist för de utövarna förstås att bojkottas men med alla pengar stjärnorna tjänar i proffsklubbarna så har jag svårt att tycka synd om dem. De är välbetalda proffs och får hantera en bojkott som ett proffs!

 

Men längdskidåkning??? Där tycker jag verkligen inte att det är rätt med bojkott och det har inte med att göra att jag skulle vara en Putin-vän utan för att jag tycker riktigt synd om utövarna i en liten sport som drabbas. Jag är en stor beundrare av de ryska skidåkarna och tycker att världscupen tappar för mycket utan dem. Och till vilken nytta - inte ett dugg på den storpolitiska arenan! Det skulle vara för de förbundsdirektörer som sover lite bättre. Det är alltid lite varmare i fårskocken än utanför.... 

 

Nä självklart så borde dom ryska idrottarna få politisk asyl och bli erbjudna ett nytt medborgarskap i icke krigförande länder. Men som Ulvang sa är dom flesta ryska landslagsåkarna anställda i armen så det är väl kanske tveksamt att ens släppa in dom.

 

Link to comment
Share on other sites

Fast det här med att ryssar är bad guys i dessa dagar är ju ingen revolutionerande åsikt - eller hur? Eller alla dessa som lägger in en gul/blå flagga i sin Facebook-bild för att visa sitt deltagande - tjenare....är det allt de kan bidra med så kanske det kan kvitta? Alltså, vilken vettig människa sympatiserar INTE med Ukraina?! Men att det måste statueras med rena självklarheter är bara ett fånigt och ängsligt beteende.

 

Hur har ovanstående harang bäring på frågan om ryska skidåkare skall bojkottas eller inte, frågar vän av ordning? Jo, jag börjar känna att det är lika ängsligt bland idrottsförbunden. Hellre ställa sig i fårskocken och bräka bland alla andra syltryggar än att fundera på riktigt över frågan och argumentera för sin uppfattning.

 

Som jag varit inne på i ett tidigare inlägg, så kan jag tycka att fotbolls-VM hör till storpolitiken. Trist för de utövarna förstås att bojkottas men med alla pengar stjärnorna tjänar i proffsklubbarna så har jag svårt att tycka synd om dem. De är välbetalda proffs och får hantera en bojkott som ett proffs!

 

Men längdskidåkning??? Där tycker jag verkligen inte att det är rätt med bojkott och det har inte med att göra att jag skulle vara en Putin-vän utan för att jag tycker riktigt synd om utövarna i en liten sport som drabbas. Jag är en stor beundrare av de ryska skidåkarna och tycker att världscupen tappar för mycket utan dem. Och till vilken nytta - inte ett dugg på den storpolitiska arenan! Det skulle vara för de förbundsdirektörer som sover lite bättre. Det är alltid lite varmare i fårskocken än utanför.... 

 

Lukoil har nog råd att betala dom ryska åkarna en lite slant ändå, i alla fall så länge Ryssland får sälja olja.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det skulle vara rätt att stänga av de ryska utövarna. Jag tror att de själva sitter i en sits där de inte kan göra egna uttalanden eller ta ståndpunkt då det kan få ödestigna konsekvenser för de själva och deras familjer. Jag kan tänka mig att det är i allfall några av åkarna(om inte alla) som tycker det känns konstigt att "måsta" tävla vidare under rådande situation.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ju inte att längdskidor är tillräckligt med påverkanskraft för att ens korta ner Rysslands krig mot Ukraina. Men lite imponerad av större delen av världens engagemang att ändå försöka påverka.

Alltid någon som tycker tvärtom såklart antingen från någon anledning som kan låta rimlig eller så rent ljug som från ryskt officiellt håll.

 

Jag är med på bojkott, anledning är att jag tycker kriget är fel. Färdig med resonemang.

Skulle säkert fungera på fler konflikter men få är så här brutala i vårt närområde.

 

Ryssofob? Kanske, när jag gjorde lumpen siktade man mot öster om man inte trodde fienden gjorde en kringgående manöver .

 

Säkert också så att ryssar inte vågar protestera öppet heller så vi kan ju hjälpa dem med att slippa representera ett anfallande nation i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Jo men sen försökte dom ju ta tillbaka den och det gick ju inte så bra...

Du menar när en nation käftar emot när ryssarna försöker underkuva dem. Och som har enormt mycket mer motiverad befolkning och soldater efter som de kämpar för sitt fosterlands existens. Hmmmm tycker att jag känner igen det scenariot..

Link to comment
Share on other sites

Jag är med på bojkott, anledning är att jag tycker kriget är fel. Färdig med resonemang.

 

Jag tycker också att kriget är fel, men tycker att frågan tål mer resonemang.

 

På vilket sätt är det rätt att hålla de ryska åkarna ansvariga för kriget? Eller är det någon som hört Bolshunov eller Nepryaeva uttala sitt stöd för kriget eller pro-ryskt i allmänhet? Nä, skulle inte tro det. Att påtvinga dem att göra tvärtom och uttala sig mot Putin och kriget är att förvänta sig för mycket. Naivt att tro att de är sugna på 20 år i Gulag.....

 

Vegard Ulvang för ju ett resonemang som går ut på att eftersom Ukrainiska åkare är förhindrade att tävla då de skall hem och försvara sitt land istället så är det omöjligt att tillåta ryska åkare att tävla.

 

Här gör han ju då direkt kopplingen att ryska åkare bär ett ansvar, vilket jag starkt vänder mig emot! Två fel gör ju inte ett rätt. Genom att åkare från vare sig Ukraina eller Ryssland skulle tävla så skulle det på något sätt vara Even Steven.....?

Link to comment
Share on other sites

 

Att påtvinga dem att göra tvärtom och uttala sig mot Putin och kriget är att förvänta sig för mycket. Naivt att tro att de är sugna på 20 år i Gulag.....

 

 

Det är väl just för detta som man borde stänga ute Ryssland! De ryska åkarna vågar nog inte ta ställning själva även om det skulle vilja.

Är väl bara att se på intervjun med den ryske nordkomb-åkaren och hans svar dagen efter https://www.svt.se/sport/kriget-i-ukraina-xxx-xxx/rasar-efter-barkovs-intervju-jag-blev-chockad

Link to comment
Share on other sites

?? Nu är jag inte med - behöver du hjälp med stavningen?

Hur deltog ”ryssarna ” i OS? Vad hette de?

Kolla den stavningen och säg mig om du undrade varifrån de kom… och vad de representerade…

 

Kort sagt, de företräder Ryssland. Det vill även jag bojkotta.

Såklart inte alla vill…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...