Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bojkott


Lejonet

Recommended Posts

Hur deltog ”ryssarna ” i OS? Vad hette de?

Kolla den stavningen och säg mig om du undrade varifrån de kom… och vad de representerade…

 

Kort sagt, de företräder Ryssland. Det vill även jag bojkotta.

Såklart inte alla vill…

Naturligvis företräder åkarna Ryssland, oavsett vilken bostavskombination det står i resultatlistan. Du menar alltså att de per definition bekräftar skuld genom att de tävlar för Ryssland och förtjänar spott och spe?

 

Tänk om det är såhär att de känner stolthet och gärna tävlar för Ryssland men avskyr Putin-regimen och vad den står för?

Link to comment
Share on other sites

Jag menar såhär:

De företräder Ryssland och jag anser att Ryssland ska bojkottas.

Inte bara i längdskidor och inte överallt utom i längdskidor.

 

Du får gärna spotta på dem om du vill, jag tycker nog att det är fel om de inte öppet stödjer kriget mot Ukraina.

Jag vill bara bojkotta.

 

Du vill uppenbarligen inte bojkotta Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

Nu har FIS insett vad man borde gjort för flera dagar sen 

"Sent skall syndaren* vakna." (*FIS) 

 

När de norska arrangörerna meddelade FIS att man helt enkelt avsåg att ställa in tävlingarna i Drammen och det svenska skidförbundet ställde sig bakom beslutet, så valde den ryska truppen att åka hem. 

 

Det är alltså först EFTER det att ryssarna redan lämnat Norge och själva beslutat att avsluta världscupsäsongen som FIS utesluter dem.  :angry: 

Betydelsen av ordet "ickehandlig" har nog aldrig varit tydligare. 

 

https://www.svt.se/sport/langdskidor/internationella-skidforbundet-stoppar-ryska-och-belarusiska-akare

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att kriget är fel, men tycker att frågan tål mer resonemang.

 

På vilket sätt är det rätt att hålla de ryska åkarna ansvariga för kriget? Eller är det någon som hört Bolshunov eller Nepryaeva uttala sitt stöd för kriget eller pro-ryskt i allmänhet? Nä, skulle inte tro det. Att påtvinga dem att göra tvärtom och uttala sig mot Putin och kriget är att förvänta sig för mycket. Naivt att tro att de är sugna på 20 år i Gulag.....

 

Vegard Ulvang för ju ett resonemang som går ut på att eftersom Ukrainiska åkare är förhindrade att tävla då de skall hem och försvara sitt land istället så är det omöjligt att tillåta ryska åkare att tävla.

 

Här gör han ju då direkt kopplingen att ryska åkare bär ett ansvar, vilket jag starkt vänder mig emot! Två fel gör ju inte ett rätt. Genom att åkare från vare sig Ukraina eller Ryssland skulle tävla så skulle det på något sätt vara Even Steven.....?

Absolut ett resonemang som behöver göras. Och sanktioner måste ju vägas. Och inte vara för evig.

 

Och med en uteslutning av ryska idrottare nu ger ju oss en plikt att hjälpa till att bygga upp rysk idrott i framtiden (under en mindre auktoritär regim då). Precis som vi kommer att behöva bygga upp Ukraina sen och förhoppningsvis också Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

Du vill uppenbarligen inte bojkotta Ryssland.

Har jag sagt att jag är emot bojkott? Det jag ifrågasatt är argumenten bakom att utestänga skidåkare från Ryssland.

 

Du kan ju fundera lite själv över hur strikt du står i frågan. Mitt under brinnade krig, och spännande diskussioner på skidforum.se, så köper fortfarande EU gas från Ryssland. Vet ej hur länge det kan upprätthållas men om kranarna stängs så kommer det att märkas på ett påtagligt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Absolut ett resonemang som behöver göras. Och sanktioner måste ju vägas. Och inte vara för evig.

 

Och med en uteslutning av ryska idrottare nu ger ju oss en plikt att hjälpa till att bygga upp rysk idrott i framtiden (under en mindre auktoritär regim då). Precis som vi kommer att behöva bygga upp Ukraina sen och förhoppningsvis också Ryssland.

Bra kommentar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag noterade att Aleksandr Bolsjunov dök upp på scenen under Putins vidrigt patriotiska massmöte häromdagen.
Han var där för att visa sitt stöd för Putin och Rysslands invasionskrig i Ukraina.

Bolsjunov och alla de andra idrottarna på scenen visade med tydlighet att idrott och politik alltid har varit sammankopplat och att ryska idrottare inte bör tillåtas i internationella tävlingar på många, många, många år.

Jag har ofta hejat på Bolsjunov lite i hemlighet. Nu hoppas jag slippa se honom någonsin igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag noterade att Aleksandr Bolsjunov dök upp på scenen under Putins vidrigt patriotiska massmöte häromdagen.

Han var där för att visa sitt stöd för Putin och Rysslands invasionskrig i Ukraina.

 

Bolsjunov och alla de andra idrottarna på scenen visade med tydlighet att idrott och politik alltid har varit sammankopplat och att ryska idrottare inte bör tillåtas i internationella tävlingar på många, många, många år.

 

Jag har ofta hejat på Bolsjunov lite i hemlighet. Nu hoppas jag slippa se honom någonsin igen.

Det kan ju faktiskt vara så att han inte hade något val utan var tvungen att vara där. "Sponsorträff" hade det hetat i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju faktiskt vara så att han inte hade något val utan var tvungen att vara där. "Sponsorträff" hade det hetat i Sverige...

Ja, kanske ska man inte döma individer ohörda, säkert sant att många känt sig tvingade dit. Fanns några artiklar om det i kvällspressen efteråt, hur sanna de nu var…

Men politik och idrott känns bevisat sammanlänkade efter bilderna vi såg.

 

Inte lätt att veta om det är rätt på riktigt men magkänslan säger ju att desto massivare motståndet mot Ryssland upplevs av Putin (han lär ta det personligt) desto tydligare att han gjort en felbedömning i det här kriget.

 

Apropå garderoben… jag kan heja på både norrmän och ryssar… ibland helt enkelt bara imponerande skidåkning som måste beundra

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, anar jag en garderobsbekännelse här? Ännu en ryssvän som Skidforum närt vid sin barm.

 

Precis som signaturen "Knappen" så brukar jag ofta heja på åkare som antingen har en personlighet eller stil jag gillar.

Ryssarnas fullständiga avsaknad av taktiskt tänkande har länge varit en rolig krydda i Världscupen. 

När nu Bolsjunov visat vem han verkligen är och var han står så kommer han aldrig att få mina sympatier igen. 

 

Faktum är att jag aldrig någonsin hejat på Svenska åkare enbart därför att de representerar Sverige. Det finns till och med ett par svenska åkare som jag aldrig någonsin skulle heja på. 

 

Vad gäller ryssarna så har jag alltid varit kluven. :huh: Å ena sidan så är de allra flesta ryssarna med största sannolikhet fuskare.

...men om man tog bort rysk doping från skidsporten så skulle det inte finnas så mycket kvar att tävla om.  :lol: 

 

Link to comment
Share on other sites

 

...men om man tog bort rysk doping från skidsporten så skulle det inte finnas så mycket kvar att tävla om.  :lol: 

 

Jodå, det finns utmaningar kvar! Så länge norrmännen kör med Airomir-turbo så finns anledning att bita ihop och kämpa!

 

Rysk doping är stort, javisst. Fast jag tror inte att längdsporten smutsats ner av ryska åkare på många år. Efterspelet på Sotji 2014 innebar ju skandal för Ryssland där det blev ställt utom tvivel att prover manipulerats av någon med både makt och befogenheter på plats(=ryska staten). Men varför skedde det då? Antingen för att de visste om att ryska aktiva var dopade och behövde byta ut deras prover för att undgå avslöjanden eller så var det för att de inte hade någon aning om huruvida deras aktiva var dopade eller inte men att det var bäst att byta innehållen för säkerhets skull. Jag tror mer på den senare alternativet. Oavsett så slutade det i fadäs för Ryssland och ett antal aktiva blev av med medaljer och/eller avstängda för kommande OS 2018. Detta utan att någon otillåten substans hittats.

 

Ta Legkov, han vann avslutande 5-milen i Sotji. Ingen skräll om du frågar mig och spontat då så tänkte jag att han var väl värd framgången. Han hade de senaste åren varit placerad 3:a eller 4:a i princip varje världscuplopp. Jämnheten själv hela säsongerna. Sen många år så har också Wada bra koll på blodprofil på varje åkare och misstänkta avvikelser gör att de granskas hårdare och förhoppningsvis åker fast förr eller senare.

 

Jämför med Andrus Verpalu och Jaak Mae. Två sköna lirare som sällan och sporadiskt körde världscup men dök upp på mästerskap efter mästerskap och toppresterade. Åtminstone Verpalu hann skörda ganska många medaljer innan han till slut åkte fast, vilket skedde när han mer eller mindre avslutat karriären. Om jag inte misstar mig så har tyvärr hans son fortsatt i sin fars, fuskaren, fotspår och avslöjats med doping även han.

 

Med Bolshunov som med Legkov. Jag tror faktiskt inte han är dopad och det är grunden till att jag kan beundra honom som skidåkare. Men att andra har en annan uppfattning kan jag leva med.

Link to comment
Share on other sites

Man undrar lite hur Majbäck och c/o resonerar kring sitt samarbete med Bolshunov.

Jag har frågat dem på Instagram men inte fått något svar. Lite märkligt att de inte avslutade samarbetet direkt. Tycker också det är lite märkligt att skigo som enda leverantör fortsätter att sälja flour till vanliga motionärer. Ingen motionär behöver flour. Övriga tillverkare har slutat och de verkar klara sig bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Slutsatsen är väl att det går inte att heja på någon skidåkare av någon nationalitet utom möjligen Venezuela.

Alla har skamfläckar på sin nation.

Ta tex Sverige och de mörka sidorna av vår nation:

- Rasbiologiska institutet.
- Förbudet mot kvinnor i Vasaloppet.
- Permittenttrafiken.
- Baltutlämningen.
- Staffan Tappers straffmiss mot Polen.

Link to comment
Share on other sites

Slutsatsen är väl att det går inte att heja på någon skidåkare av någon nationalitet utom möjligen Venezuela.

 

Alla har skamfläckar på sin nation.

 

Ta tex Sverige och de mörka sidorna av vår nation:

 

- Rasbiologiska institutet.

- Förbudet mot kvinnor i Vasaloppet.

- Permittenttrafiken.

- Baltutlämningen.

- Staffan Tappers straffmiss mot Polen.

Jag vet inte riktigt vad det sista angående straffmissen handlar om men det låter allvarligt!

 

Annars så är det väl väldigt viktigt att skilja på stat (maktelit osv) och människor med den nationaliteten. Sen är det ju rimligt att vara arg när någon stödjer ett angreppskrig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...