Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bojkott

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

...men om man tog bort rysk doping från skidsporten så skulle det inte finnas så mycket kvar att tävla om.  :lol: 

Jodå, det finns utmaningar kvar! Så länge norrmännen kör med Airomir-turbo så finns anledning att bita ihop och kämpa!

Rysk doping är stort, javisst. Fast jag tror inte att längdsporten smutsats ner av ryska åkare på många år. Efterspelet på Sotji 2014 innebar ju skandal för Ryssland där det blev ställt utom tvivel att prover manipulerats av någon med både makt och befogenheter på plats(=ryska staten). Men varför skedde det då? Antingen för att de visste om att ryska aktiva var dopade och behövde byta ut deras prover för att undgå avslöjanden eller så var det för att de inte hade någon aning om huruvida deras aktiva var dopade eller inte men att det var bäst att byta innehållen för säkerhets skull. Jag tror mer på den senare alternativet. Oavsett så slutade det i fadäs för Ryssland och ett antal aktiva blev av med medaljer och/eller avstängda för kommande OS 2018. Detta utan att någon otillåten substans hittats.

Ta Legkov, han vann avslutande 5-milen i Sotji. Ingen skräll om du frågar mig och spontat då så tänkte jag att han var väl värd framgången. Han hade de senaste åren varit placerad 3:a eller 4:a i princip varje världscuplopp. Jämnheten själv hela säsongerna. Sen många år så har också Wada bra koll på blodprofil på varje åkare och misstänkta avvikelser gör att de granskas hårdare och förhoppningsvis åker fast förr eller senare.

Jämför med Andrus Verpalu och Jaak Mae. Två sköna lirare som sällan och sporadiskt körde världscup men dök upp på mästerskap efter mästerskap och toppresterade. Åtminstone Verpalu hann skörda ganska många medaljer innan han till slut åkte fast, vilket skedde när han mer eller mindre avslutat karriären. Om jag inte misstar mig så har tyvärr hans son fortsatt i sin fars, fuskaren, fotspår och avslöjats med doping även han.

Med Bolshunov som med Legkov. Jag tror faktiskt inte han är dopad och det är grunden till att jag kan beundra honom som skidåkare. Men att andra har en annan uppfattning kan jag leva med.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg

Man undrar lite hur Majbäck och c/o resonerar kring sitt samarbete med Bolshunov.

Jag har frågat dem på Instagram men inte fått något svar. Lite märkligt att de inte avslutade samarbetet direkt. Tycker också det är lite märkligt att skigo som enda leverantör fortsätter att sälja flour till vanliga motionärer. Ingen motionär behöver flour. Övriga tillverkare har slutat och de verkar klara sig bra ändå.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Slutsatsen är väl att det går inte att heja på någon skidåkare av någon nationalitet utom möjligen Venezuela.

Alla har skamfläckar på sin nation.

Ta tex Sverige och de mörka sidorna av vår nation:

- Rasbiologiska institutet.
- Förbudet mot kvinnor i Vasaloppet.
- Permittenttrafiken.
- Baltutlämningen.
- Staffan Tappers straffmiss mot Polen.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Slutsatsen är väl att det går inte att heja på någon skidåkare av någon nationalitet utom möjligen Venezuela.

Alla har skamfläckar på sin nation.

Ta tex Sverige och de mörka sidorna av vår nation:

- Rasbiologiska institutet.
- Förbudet mot kvinnor i Vasaloppet.
- Permittenttrafiken.
- Baltutlämningen.
- Staffan Tappers straffmiss mot Polen.

Jag vet inte riktigt vad det sista angående straffmissen handlar om men det låter allvarligt!

Annars så är det väl väldigt viktigt att skilja på stat (maktelit osv) och människor med den nationaliteten. Sen är det ju rimligt att vara arg när någon stödjer ett angreppskrig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar