Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Struktur och vikt på åkaren

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Har börjat att fundera angående struktur på skidan och rill.

Man pratar ju bara om temperatur och vilken typ av snö som det är när man ska välja struktur och rill men borde inte vikten på åkaren också spela roll?

Är själv en tung nystakare som har väldigt lätt att hänga med när det är hårda fina spår, men så fort det blir mjukt så har har jag ingen chans att hänga med.

Är det så för alla tunga åkare, att man inte har en chans vid lite mjukare underlag?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Jag har samma upplevelse men tror mycket hänger på att man inte får ut samma effekt/kg i stavarna eftersom man trycker igenom snön mer än små bebisar gör. Skidorna spelar säkert roll också.

megas

megas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
För att få samma bärighet när det är löst borde ju en tyngre åkare ha större glidzoner än en lättare. Upplever samma sak att man som tung förlorar väldigt mycket på att det blir löst

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Vi spagettisar måste väl få nån fördel när vi fajtas mot belgian blue stakmonster:)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Det kan säkert vara så att skidorna spelar in, vissa spann klarar det nog bättre. Tror dock det är mer än så, där vissa faktorer påverkar andra positivt och andra negativt. Som nämnt kan förstås tyngre stakåkare drabbas något mer av dåligt stavfäste, men det handlar också om vilken teknik man använder och om man kan anpassa den (stavisättning, frekvens). Vissa är bättre (rent fysiologiskt) att hantera mjukare förhållande (stavtagen blir inte lika rappa) medans vissa blomstrar i snabbföre (åkare som är bättre i hög rörelsehastighet och snabbare på utveckla kraft). 

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

NSL22: 12.45

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Det kan säkert vara så att skidorna spelar in, vissa spann klarar det nog bättre. Tror dock det är mer än så, där vissa faktorer påverkar andra positivt och andra negativt. Som nämnt kan förstås tyngre stakåkare drabbas något mer av dåligt stavfäste, men det handlar också om vilken teknik man använder och om man kan anpassa den (stavisättning, frekvens). Vissa är bättre (rent fysiologiskt) att hantera mjukare förhållande (stavtagen blir inte lika rappa) medans vissa blomstrar i snabbföre (åkare som är bättre i hög rörelsehastighet och snabbare på utveckla kraft).

Vore konstigt om inte 50% högre vikt på samma yta påverkar glid. Högre tryck, mer deformation

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Vore konstigt om inte 50% högre vikt på samma yta påverkar glid. Högre tryck, mer deformation

Ja... Jag håller med (?). 

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Var lite det jag tänkte på vid frågan. Högre tryck, ska man då ha en annan struktur på skidan?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Var lite det jag tänkte på vid frågan. Högre tryck, ska man då ha en annan struktur på skidan?

Lite så tänker man ju i.a.f. med att ha "mer" struktur/rill bakom hälen där det är högre tryck, så ibland kanske det är så. 

DP_motionären

DP_motionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Jag ska göra lite seriösa glidtest från min synvinkel i alla fall, både utför, stakglid och uppför.
För att reda ut liter mer kring detta som jag funderat på ett tag.
Behöver en till testpilot som väger 88-95 kg och befinner sig 4 mils radie från Lugnet.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Körde ett Skiergpass och tittade på årets Vasalopp. Där nämnde Magnar Dalen från Ragde att dom lätta åkarna i teamet åkte på finare struktur. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar