Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fler motionärer i kortare motionslopp


Klas

Recommended Posts

För oss som tröttnat på att harva i 9 mil så vore det kul om det kom fler ”motionärer” på andra tävlingar. Som det är nu får man ju storstryk om man är sämre än typ ”led 2” åkare. Vad skulle göra att du anmälde dig till andra lopp? Behöver föreningar göra mer reklam, eller vill man inte att vi ska köra? Jag tänker både på klassiska och skejtlopp
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det egentligen finns ett stort intresse för kortare lopp bland vuxna motionärer. Men allting som arrangeras på klubbnivå blir närmast sektlikt och svårintaget. Fokuset är stort på ungdomsverksamheten(inget fel i det såklart) men jag tror inte att gemene ensam klubblös vuxen skidåkare känner sig välkommen på något obskyrt 15km lopp där klubbtillhörighet krävs och anmälan via idrottonline. Skulle man mot förmodan ändå intressera sig och kolla en gammal resultatlista och se 4 st H40 som åkte snabbare än snabbast i vuxenklassen och i övrigt var ingen anmäld blir man inte direkt mer lockad.

 

Det seedningsloppen har för sig är att dom är tydliga, lätta att hitta och välkomnande och inte kräver någon klubb och man kan känna sig säker på att det finns fler glada/nervösa led 10-åkare som man kan känna gemenskap med medans man blir varvad av dom hetsiga led 2-kondomdräktsgubbarna.

 

Jag tror stenhårt att föreningarna måste marknadsföra sig/sina lopp till vuxna nybörjare/medelmåttor göra dom roliga och lättillgängliga för vanligt folk oavsett klubbtillhörighet. Det finns ett alldeles för litet fokus på vuxenidrott och i synnerhet vyxen nybörjaridrott ute i dagens idrottssverige. Jag tror att även vuxna vill känns sig som barn och ha ledare och tränare och ett träningsgrupp med likasinnade. Jag själv som började åka skidor sent i livet(25+) kan knappt se varför i hela friden jag ens skulle vara med i en skidklubb mer än för att Vasaloppet kräver det. Det finns ingen klubb i närområdet som erbjuder mig som vuxen någonting annat än rabatt på spårkort. Jag är ändå jävligt glad att vi har alla dessa seedningslopp i Sverige annars hade vuxenskidåkning varit tokdöd.

 

Ber om ursäkt att det blev en lång rant som eventuellt också blev lite Off Topic. Men det var lite ärliga tankar i.af

Link to comment
Share on other sites

Exakt så, finns ju en binge lopp utomlands, men det kräver ju så mkt mer planering och tid. Jag har dock alltid känt mig välkommen av klubbarna, men lite trist att vara typ ensam i motionsklassen och en del undrar vad man gör där eller vad ens unge heter. Liksom det är det enda som förklarar varför man tävlar i 5-30 km lopp
Link to comment
Share on other sites

I de seedningslopp jag deltagit i brukar det finnas kortare distanser. 15-20 km t.ex. Klart de flesta kommer förstås att åka det längre loppet, men det finns i alla fall kortare distanser.

 

Men de lopp ni dissar antar jag mest har fokus på att låta ungdomar tävla. Sen finns det senior klasser också där mycket riktigt en del föräldrar till barnen ställer upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag var med och arrangerade ett lopp i januari. Fokus var så klart ungdomar, men vi hade en seniorklass och marknadsförde den på Facebook och andra kanaler. Över 100 ungdomar, 5-6 seniorer. Det är lite märkligt hur svårt det är att locka seniorer ändå med tanke på hur många motionärer det finns. 

Link to comment
Share on other sites

…Vad skulle göra att du anmälde dig till andra lopp?

Att det är ett lite större jippo med uttalat motionärsperspekiv (självklart finns det plats för elit också). Sponsortält, utlottning av priser, många anmälda, möjlighet att mingla, servering. Fokus på folkhälsa och skidglädje. Gärna i häftig miljö. Vad sägs om ”Åk en mil på Stadion” med startgrupper var femte minut under hela dagen? Snabbvallaservice på plats (av sponsorer för en symbolisk slant, eller helst gratis) skulle kunna locka motionärer. Samt en klass utan tidtagning för dem som vill det.

Tänk Midnattsloppet eller Tjejmilen. Mer folkfest, mindre seedningstabeller.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Danmark och där har vi något som heter "Vestcupen". Det är en serie rullskidlopp, vart och ett runt 15km. Jag tror många paralleller kan dras mellan Vestcupen och det som efterfrågas i den här tråden. Så gott som alla deltagare är motionärer. De enstaka juniorer som är med är som regel barn till äldre deltagare. Men alla är välkomna och ibland kommer det riktigt duktiga åkare eller juniorer utan anknytning till någon annan deltagare. Dem ställer emellertid som regel bara upp någon enstaka gång. Dem är såklart mer än välkomna, men skulle gissa att dem ändå inte känner att dem har tillräckligt mycket gemensamt med övriga för att fortsätta.

Jag är långt ifrån med varje gång av de ca 8-10 lopp som arrangeras varje år, men jag uppskattar att det totalt brukar vara runt 30 deltagare per gång. Det inkluderar både skate och klassiskt och kvinnor och män, alla såklart tävlande i sina respektive klasser. Jag tror det finns flera anledningar att cupen lever vidare:
* Givetvis några eldsjälar som håller i det och ser till att något händer
* De olika deltävlingarna hålls av de olika klubbarna i området (med gemensam tidtagningsutrustning), vilket gör att man får komma ut och testa nya banor
* Symbolisk startavgift (25 DKK per lopp). Inga priser delas ut, men eftersom de flesta är motionärer tror jag inte många bryr sig.
* Korta avstånd. Skulle säga att ingen deltagare har längre än 2 timmar till något lopp (och det blir såklart kortare om man bor mera mitt i).

* Det brukar vara lite samvaro efter loppen (typ någon dryck och macka), även om den aspekten inte varit möjlig att genomföra de sista åren av förklarliga orsaker.
* Cupformatet. Det är, kanske inte helt oväntat, ofta samma åkare som ställer upp från gång till gång. Det gör att man kan jämföra sig. Man vill fortsatt hålla åkare A bakom sig och man vill gärna knapra in på åkare B, som i tidigare lopp alltid lyckas komma in framför en. Jag tror att de flesta deltagarna är intresserade av det här tävlingsmomentet. Inte så att det på något sätt är rivalitet mellan klubbarna, men det är lite kul att man tränar lite på var sitt håll och sedan möts med jämna mellanrum för att se var man står. Det är inte så många rena "turmotionärer". Vad jag kan se är det mest äldre, som varit med länge och vill fortsätta komma, eller lite nyare åkare som är med på deras hemmatävling.
* Man har kommit upp i en någorlunda kritisk massa av åkare med ungefär samma styrka. Det blir lite tendens till klungor här och där och inte bara så att var och en åker i sitt eget vacuum utan att se någon annan.

Det enda skidloppet i Sverige jag deltagit i var ett seedningslopp tidigare i år. Skall jag vara helt ärlig så har jag inget större intresse av att komma tillbaka och ställa upp i något liknande igen (om det inte är så att jag behöver en seedning igen). Och det är även om jag ändå skulle vara på plats när ett lopp kördes:
* Priset var något i stil med 6-700 om jag kommer ihåg det rätt. För i mina ögon i princip samma produkt som Vestcuploppen (skidspåren och lokalerna var där redan etc). Jag har iallafall svårt att se vad det var jag betalade för.
* Jag har ingen relation till övriga deltagare och kommer troligtvis aldrig se dem igen. Så om jag inte utvecklar mig (otroligt mycket) och har en chans att komma bland topp 10-20%, så tänker jag lite "what's the point?". Jag förstår om alla inte delar den tanken, men det är iallafall så jag känner.

Link to comment
Share on other sites

Synpunkter från en Skåning:

 

Det arrangeras nästan aldrig några lopp här nere i Skåne p.g.a. för lite snö, undantaget något DM-lopp vissa år.

Med de förutsättningarna tänker jag att man måste hålla det väldigt enkelt. Man får i så fall med (oftast) kort varsel sätta ihop ett arrangemang där snö finns och med de förutsättningarna, t.ex. går kanske masstart bort eftersom det handlar om korta spårlängder med begränsat antal spår i bredd. Det gäller att få ut info snabbt, ha enkel anmälningsprocedur och att inte deltagarna kan ställa för höga krav på arrangören. Då kan upplägget bli: Inbjudan på klubbens hemsida, Facebooksida eller dyl. Swish eller kontant-betalning på plats. Kanske inte ens nummerlappar, tidtagning, resultatlista utan bara fokus på att man får samlas och åka skidor under tävlingslika förhållanden.

I en drömvärld skulle man under en hyffsat snörik vinter få till ett spår på någon eller t.o.m. några mil för att köra ett "långlopp" med masstart, vätskestationer, resultatlista mm. Tror att det skulle locka fler åkare här i Skåne än 15km med individuell start på en 1500 meters bana.

Jag känner själv att anmälningsavgifterna ofta driver iväg på motionslopp (även andra grenar), 500-1000 kr för att få åka skidor några timmar känns lite dyrt.

Sen tycker jag att det ska vara enkelt att åka ett lopp även om man inte är med i någon klubb, t.ex. när det gäller anmälan mm. Tror att klubbarna får medlemmar så småningom om man kan prova att åka lopp utan att vara med i en klubb. 

Link to comment
Share on other sites

I de seedningslopp jag deltagit i brukar det finnas kortare distanser. 15-20 km t.ex. Klart de flesta kommer förstås att åka det längre loppet, men det finns i alla fall kortare distanser.

 

Men de lopp ni dissar antar jag mest har fokus på att låta ungdomar tävla. Sen finns det senior klasser också där mycket riktigt en del föräldrar till barnen ställer upp.

När de erbjuds kortare distanser så antas det att vi är långsamma åkare som åker den distansen. Upplägget är att vi startar typ 5-10 min efter huvudtävlingen så efter 2 km så står man i en kö och försöker ta sig förbi täckjackklädda skinskidåkare. Jag efterfrågar tävlingar där kortare distanser är huvudattraktionen. I de tävlingar som det är så så ställer typ inga ”motionärer” (läs led 3+) upp
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att intresset är obefintligt bland motionärer för andra lopp än de som är seedningsgrundande till Vasaloppet

eller lopp som faller under kategorin event. Åk en mil vinn en bil är ju en succé men så kan du vinna en bil också. Vad jag vet så är det loppet det enda icke seedningsgrundande lopp som lockar fler än 100 startande. 

Att arrangera en skidtävling är rätt mycket jobb och kräver rätt många funktionärer. Enklare varianter verkar inte vara speciellt tilltalande och då blir det inte så attraktivt för föreningarna att lägga energi och mantimmar på något som endast ett fåtal vill vara med på. 

Link to comment
Share on other sites

Någon gång tidigt -80 tal införde Svenska Skidförbundet krav på tävlingslicens för att delta i skidlopp. Detta tog död på de flesta mindre lopp över kortare distans. Varför betala 700 +medlemsskap i ansluten skidklubb för att åka något enstaka lopp?

Vasaloppet fick till en egen uppgörelse med SSF och räddade därmed Öppet spår mm.

2015 fattade SSF vilken skada de orsakat och införde ”öppna klasser” som inte blev någon succé och där är vi nu.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det egentligen finns ett stort intresse för kortare lopp bland vuxna motionärer. Men allting som arrangeras på klubbnivå blir närmast sektlikt och svårintaget. Fokuset är stort på ungdomsverksamheten(inget fel i det såklart) men jag tror inte att gemene ensam klubblös vuxen skidåkare känner sig välkommen på något obskyrt 15km lopp där klubbtillhörighet krävs och anmälan via idrottonline. Skulle man mot förmodan ändå intressera sig och kolla en gammal resultatlista och se 4 st H40 som åkte snabbare än snabbast i vuxenklassen och i övrigt var ingen anmäld blir man inte direkt mer lockad.

 

Det seedningsloppen har för sig är att dom är tydliga, lätta att hitta och välkomnande och inte kräver någon klubb och man kan känna sig säker på att det finns fler glada/nervösa led 10-åkare som man kan känna gemenskap med medans man blir varvad av dom hetsiga led 2-kondomdräktsgubbarna.

 

Jag tror stenhårt att föreningarna måste marknadsföra sig/sina lopp till vuxna nybörjare/medelmåttor göra dom roliga och lättillgängliga för vanligt folk oavsett klubbtillhörighet. Det finns ett alldeles för litet fokus på vuxenidrott och i synnerhet vyxen nybörjaridrott ute i dagens idrottssverige. Jag tror att även vuxna vill känns sig som barn och ha ledare och tränare och ett träningsgrupp med likasinnade. Jag själv som började åka skidor sent i livet(25+) kan knappt se varför i hela friden jag ens skulle vara med i en skidklubb mer än för att Vasaloppet kräver det. Det finns ingen klubb i närområdet som erbjuder mig som vuxen någonting annat än rabatt på spårkort. Jag är ändå jävligt glad att vi har alla dessa seedningslopp i Sverige annars hade vuxenskidåkning varit tokdöd.

 

Ber om ursäkt att det blev en lång rant som eventuellt också blev lite Off Topic. Men det var lite ärliga tankar i.af

 

Tror precis samma.

Link to comment
Share on other sites

Någon gång tidigt -80 tal införde Svenska Skidförbundet krav på tävlingslicens för att delta i skidlopp. Detta tog död på de flesta mindre lopp över kortare distans. Varför betala 700 +medlemsskap i ansluten skidklubb för att åka något enstaka lopp?

Vasaloppet fick till en egen uppgörelse med SSF och räddade därmed Öppet spår mm.

2015 fattade SSF vilken skada de orsakat och införde ”öppna klasser” som inte blev någon succé och där är vi nu.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Krävs ingen tävlingslicens för att åka lopp i motionsklass och jag tror ingen arrangör nekar dig att starta i H21 i mindre tävlingar även om du inte är klubbansluten.

Öppna klasser har ingenting med licenskrav att göra. Det infördes som alternativ utan resultat och tidtagning till tävlingsklasser i ett försök att bibehålla intresset för att tävla. 

Att det inte blev någon succé håller jag med om men det fyller ett syfte. Framförallt för barn och ungdomar från den arrangerande föreningen.

Link to comment
Share on other sites

Nä, klasserna är nog inte problemet. När jag har kört långlopp har det oftast varit i motionsklass och det är inga problem. ”Vi” får starta med tävlingsklasserna. På kortare tävlingar så tycker jag att arrangörerna gör det bra även där. Antingen är det så att få vet om att dessa tävlingar finns eller så är det precis så att intresset för att tävla för motionärer är i princip bara för att seeda upp sig till VL
Link to comment
Share on other sites

Kolla hur många som deltar i Veteran SM? Där har man ju flera olika klasser, men deltagandet är ganska klent. Och kan svara för mig själv. Är det längre än 20 mil till tävlingen så kommer jag inte att delta. Men det har ju också med kompisar att göra. Jag kan nog skrapa ihop ett gäng från klubben, men hur kul är det att resa en massa mil själv för att delta. (I alla fall om man inte har några ambitioner på placeringar)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...