Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

egen dricka/tilltugg/väska under VL och ÖSS?


Mimi

Recommended Posts

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar. Verkar ha gått vansinne i detta. Första förpackningarna i spåret redan innan toppen på backen, och sedan tiotals i spåret strax efter backen. (Jag kom upp till toppen på plats 4500 ungefär). För något år sedan skrev arrangören mycket om hårda tag mot nedskräpning, men det verkar inte blivit något av det? Aldrig sett så mycket skräp längs spåret, och det allra mesta var Enervits småflaskor/påsar med gel. 

Link to comment
Share on other sites

Trots betydligt färre åkta VL måste jag håll med, såg för jävligt ut bitvis. Med klister under dessutom rejält nervöst för vad som skulle fastna under..

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar. Verkar ha gått vansinne i detta. Första förpackningarna i spåret redan innan toppen på backen, och sedan tiotals i spåret strax efter backen. (Jag kom upp till toppen på plats 4500 ungefär). För något år sedan skrev arrangören mycket om hårda tag mot nedskräpning, men det verkar inte blivit något av det? Aldrig sett så mycket skräp längs spåret, och det allra mesta var Enervits småflaskor/påsar med gel. 

Link to comment
Share on other sites

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar. Verkar ha gått vansinne i detta. Första förpackningarna i spåret redan innan toppen på backen, och sedan tiotals i spåret strax efter backen. (Jag kom upp till toppen på plats 4500 ungefär). För något år sedan skrev arrangören mycket om hårda tag mot nedskräpning, men det verkar inte blivit något av det? Aldrig sett så mycket skräp längs spåret, och det allra mesta var Enervits småflaskor/påsar med gel. 

Jag noterade att det verkade ha varit massa åkare som känt behov att ta gel redan de första 100 metrarna efter startlinjen. Och spela plockepinn.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Det var ett ständigt klivande att försöka undvika dessa. Själv tar jag mina gels vid kontrollerna.

Jag tror det behövs fler skräpzoner där man kan kasta skräp. Eller en annan lösning än engångsförpackningar. Ni vet hur det är. Tjocka vantar, stavremmar och kletig gel. Ingen idealisk kombination. Jag försöker klämma fast skräpet i bältet men inte alltid det funkar. Sista gelförpackningen tappade jag i ombytestältet vid påsarna. Jodå, det fanns ett sånt tält. Såg en kändis naken där.

 

Kanske förbjuda gel och köra tjockare sportdryck plus gel i kontrollerna?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det behövs fler skräpzoner där man kan kasta skräp. Eller en annan lösning än engångsförpackningar. Ni vet hur det är. Tjocka vantar, stavremmar och kletig gel. Ingen idealisk kombination. Jag försöker klämma fast skräpet i bältet men inte alltid det funkar. Sista gelförpackningen tappade jag i ombytestältet vid påsarna. Jodå, det fanns ett sånt tält. Såg en kändis naken där.

 

Kanske förbjuda gel och köra tjockare sportdryck plus gel i kontrollerna?

Eller att man faktiskt följde vad man säger och ger något hundratal åkare tidstillägg för nedskräpning. Skulle nog sprida sig i diverse skidforum och klubbcirklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg bara en skräpzon mellan kontrollerna men hade läst att det skulle vara mellan varje - åkte jag för fort bara?  :huh:

Jag tog gels vid kontrollerna och kastade där, men någon emellan och dessa sparades i byxlinningen (klet) eller de som hade kardborre tillbaka på den. 

Link to comment
Share on other sites

En metod mot gelmissbruket skulle vara klädsel kontroll vid inpassering i fållan:

Om du har geler på dräkten skall du visa var du gör av förpackningen. Annars bara att lämna gelerna i närmaste soptunna. Eller lägga på 15 min per fel på startnumret direkt.

 

Edit: små klistermärken med startnummer på varje gel skulle vara det bästa för att få bort skräpet från spåren.

 

Och enervit borde ha ansvar att hålla rent under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Använder man kardborre så är det bara sätta tillbaka gelen när man är klar men när det kommer till själva gelen finns det potential till förbättring.

Flärpen man river av på gelen är lätt att tappa.

Jag använder bara enervit liquid gel med skruvkork och önskar att dom gjorde om dom så att man kan skruva av korken innan loppen utan risk för läckage för att sedan använda sig av samma princip som vissa flaskor (typ ketchup, sirap) där innehållet kommer ut om man klämmer på produkten.

Link to comment
Share on other sites

Använder också likvider. Förra året använde jag vanliga gels och handskarna var som klister redan i mångsbodarna. Detta året klarade jag mig till eldris så det kommer jag fortsätta med. Håller med om att dom sitter bra hårt när man är lite frösen.Fick be en funktionär att lossa på korken i Oxberg. Vågade inte heller förlossa kork vid risk för läckage.

Link to comment
Share on other sites

Intressant förresten - tråden startades av Mimi och kom sen att handla om geler.

Hur gick det, Mimi? Skulle du försöka med både Öppet spår och Vasaloppet?

Det handlar ju om kost så det är ju inte helt fel. Jag tänkte berätta lite mer om min upplevelse gällande Vasaloppeti nån av de andra trådarna om det var Vasaloppsveckan 2022 eller bara under Vasaloppet 2022. Men kan ju säga att det tog slut i Evertsberg igen.Tyvärr.

Däremot måste jag tacka signatur MC Hammer om råden ändå för jag drack mer både mellan och på kontrollerna och testade gelerna och sportdryck och kände mig trots allt piggare än under ÖS. 

Gällande geler och nedskräpning: har heller aldrig tidigare under mina åkår sett så fruktansvärt mycket skräp i spåren och runtomkring. Fy skäms på de som kastat dem- det är den som slänger som är ansvarig ja. Har man lyckats ta med sig något kan man ta med sig tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Intressant förresten - tråden startades av Mimi och kom sen att handla om geler.

Hur gick det, Mimi? Skulle du försöka med både Öppet spår och Vasaloppet?

Just det förresten jag försökte mig ju både ÖS och Vasaloppet i år. Skulle ju någon gång i framtiden vilja komma mål på något av de 9-mils loppen. Men jag tror jag tar nåt av de kortare loppen nästa år och provar det långa igen om 2 år. (men vem vet- hinner ju ändra sig på vägen)

Link to comment
Share on other sites

Just det förresten jag försökte mig ju både ÖS och Vasaloppet i år. Skulle ju någon gång i framtiden vilja komma mål på något av de 9-mils loppen. Men jag tror jag tar nåt av de kortare loppen nästa år och provar det långa igen om 2 år. (men vem vet- hinner ju ändra sig på vägen)

Det låter bra att ha det som långsiktig målsättning, dels klokt att fortsätta lära känna din kropps gränser och komma fram till hur du skall nå målet, dels starkt att inte ge upp utan jobba vidare framåt.

 

I min andra sport kom jag till insikt om att jag sprang för snabbt och ägnade ett år åt att få ner farten och öka räckvidden. Envishet ger (oftast) resultat.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra att ha det som långsiktig målsättning, dels klokt att fortsätta lära känna din kropps gränser och komma fram till hur du skall nå målet, dels starkt att inte ge upp utan jobba vidare framåt.

 

I min andra sport kom jag till insikt om att jag sprang för snabbt och ägnade ett år åt att få ner farten och öka räckvidden. Envishet ger (oftast) resultat.

 

Lycka till!

Tack. Jo jag är ganska envis men det har ju inte gett det resultat jag vill hittills men jag har tänkt om lite. Precis som du skriver en mer långsiktig målsättning. Ska fundera lite kring det. Trots allt så måste jag ju säga att jag var ganska lat tidigare, möjligtvis promenader och cykling i vardagstempo så jag har ju trots allt fått en bättre grundkondition efter jag börja träna gruppträning på gym bland annat. Kanske blir nån ändring i träningsupplägget under året som kommer. 

Och jag tycker fortfarande skidåkning är roligt. Ska inte ställa undan dem riktigt än.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...