Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

egen dricka/tilltugg/väska under VL och ÖSS?

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 685 inlägg

En gammal sanning är att du ska vänta med att trycka i dig snabba kolhydrater tills kroppen själv börjar göra energi av kroppsfettet. Det inträffar efter ca 90 min ansträngning. Alltså normal frukost, ägg är bra, ingen sportdryck förrän Mångsbodarna och energikaka tidigast i Evertsberg, kaffe eller gel i Eldris. Det andra alternativet är att köra med snabba kolhydrater hela loppet men då måste man fylla på var 20 -30:e minut hela loppet då kroppen inte ställer om till fettförbränning.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Nu är jag inte någon expert inom detta område och det finns många myter å färre sanningar.

Fettförbränning och kolhydratförbränning sker ju hela tiden det händer inget magiskt vid 90 minuter, det som möjligen händer är att ditt kolhydratslager börjar ta slut om du inte fyller på och det då blir procentuellt mer fett som förbränns och det kräver mer tillgång till syre vilket leder till att man måste sänka åkhastigheten.

Att vänta med koffein till Eldris har nog bara psykologisk effekt, då det anses ta minst 1 timme innan du får full effekt av koffeinet.

Med detta sagt så är vi alla individer och reagerar därefter :-) 

Tjyvsläpp i slakmota

Tjyvsläpp i slakmota

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Det som händer vid 90 minuter är att kroppens lagrade snabba kolhydrater tar slut och de långsamma tar vid. Det hävdar åtminstone flera kostrådgivare med inriktning på idrott.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg
I kroppen finns kolhydrater lagrat som glykogen i muskler och glykogen i levern. Det finns ett tak för hur mycket som går in (per volym lever och muskel).
Därutöver lagras resten av tillgänglig energi som fett (och några sekunders förråd av ATP och ADP).
Delar av kroppen kan bara jobba med kolhydrat (t.ex. hjärnan).

När glykogendepåerna sjunker ransoneras bränslet så vi bränner fett i högre grad och kolhydrat i mindre grad. Fettet kräver mer syre att bränna, fler andetag för samma energiomvandling till rörelse.

Kroppens snabba energi=glykogen=kolhydrat.
Kroppens långsamma energi=fett.

Skillnader mellan individer i näringsupptag, träning, syreupptagningsförmåga och aktuell ansträngningsnivå skiljer sig så mycket att nittio minuter i varje enskilt fall är falskt. Men "sant" som ett retoriskt medelvärde.

Koffeinet är effektivt redan från Smågan (redan från startlinjen) för att få kroppen att pumpa runt syret lite snabbare. Att kicken av koffein blir störst när en är som tröttast (Eldris) tvivlar jag inte på.

wille

wille

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg

Ser du genom åren har de allra allra flesta klarat sig bra med vad som finns på kontrollerna. 

Återigen: de allra flesta som åkt vasaloppet har klarat det med vad som finns på kontrollerna utan att ens tänkt på något annat. (Och de har vallat själva innan start + tagit med en eller två burkar i reserv längs vägen) Numera finns det alla möjliga sätt att spendera en tusenlapp eller mer på specialvallor, vätskelangning, "Energipaket", osv. Tror att de i de flesta fall ger väldigt få minuter per satsad hundralapp.

Helt rätt, tack Anl.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 459 inlägg
Ni som inte fattat det än, lyssna på Ola!

Jag tar detta ut minnet du Google bara drunknar i bantningstips, men minns jag rätt kommer sanningen/myten om förträffligheten att inte tillhöra kolhydrat för att förbättra fettförbränningen från riktiga studier. MEN, även om det finns en liten mätbart förbättrad effekt, är förbättring långt sämre än det ger att stoppa i sig kolhydrater innan och den tidiga delen av loppet.

Jag har själv varit inne på det här spåret så hade det funnits bevisad stor effekt hade jag nog kommit ihåg det. Så har jag fel är det snarare till kolhydraters fördel :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar. Verkar ha gått vansinne i detta. Första förpackningarna i spåret redan innan toppen på backen, och sedan tiotals i spåret strax efter backen. (Jag kom upp till toppen på plats 4500 ungefär). För något år sedan skrev arrangören mycket om hårda tag mot nedskräpning, men det verkar inte blivit något av det? Aldrig sett så mycket skräp längs spåret, och det allra mesta var Enervits småflaskor/påsar med gel. 

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Trots betydligt färre åkta VL måste jag håll med, såg för jävligt ut bitvis. Med klister under dessutom rejält nervöst för vad som skulle fastna under..

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar. Verkar ha gått vansinne i detta. Första förpackningarna i spåret redan innan toppen på backen, och sedan tiotals i spåret strax efter backen. (Jag kom upp till toppen på plats 4500 ungefär). För något år sedan skrev arrangören mycket om hårda tag mot nedskräpning, men det verkar inte blivit något av det? Aldrig sett så mycket skräp längs spåret, och det allra mesta var Enervits småflaskor/påsar med gel. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

Jag noterade att det verkade ha varit massa åkare som känt behov att ta gel redan de första 100 metrarna efter startlinjen. Och spela plockepinn.

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Av mina 20+ åkta VL var det här det klart värsta när det gäller nedskräpning av gelförpackningar.

Håller med. Det var ett ständigt klivande att försöka undvika dessa. Själv tar jag mina gels vid kontrollerna.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 978 inlägg

Håller med. Det var ett ständigt klivande att försöka undvika dessa. Själv tar jag mina gels vid kontrollerna.

Jag tror det behövs fler skräpzoner där man kan kasta skräp. Eller en annan lösning än engångsförpackningar. Ni vet hur det är. Tjocka vantar, stavremmar och kletig gel. Ingen idealisk kombination. Jag försöker klämma fast skräpet i bältet men inte alltid det funkar. Sista gelförpackningen tappade jag i ombytestältet vid påsarna. Jodå, det fanns ett sånt tält. Såg en kändis naken där.

Kanske förbjuda gel och köra tjockare sportdryck plus gel i kontrollerna?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Jag tror det behövs fler skräpzoner där man kan kasta skräp. Eller en annan lösning än engångsförpackningar. Ni vet hur det är. Tjocka vantar, stavremmar och kletig gel. Ingen idealisk kombination. Jag försöker klämma fast skräpet i bältet men inte alltid det funkar. Sista gelförpackningen tappade jag i ombytestältet vid påsarna. Jodå, det fanns ett sånt tält. Såg en kändis naken där.

Kanske förbjuda gel och köra tjockare sportdryck plus gel i kontrollerna?

Eller att man faktiskt följde vad man säger och ger något hundratal åkare tidstillägg för nedskräpning. Skulle nog sprida sig i diverse skidforum och klubbcirklar.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Jag såg bara en skräpzon mellan kontrollerna men hade läst att det skulle vara mellan varje - åkte jag för fort bara?  :huh:

Jag tog gels vid kontrollerna och kastade där, men någon emellan och dessa sparades i byxlinningen (klet) eller de som hade kardborre tillbaka på den. 

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg
En metod mot gelmissbruket skulle vara klädsel kontroll vid inpassering i fållan:
Om du har geler på dräkten skall du visa var du gör av förpackningen. Annars bara att lämna gelerna i närmaste soptunna. Eller lägga på 15 min per fel på startnumret direkt.

Edit: små klistermärken med startnummer på varje gel skulle vara det bästa för att få bort skräpet från spåren.

Och enervit borde ha ansvar att hålla rent under loppet.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 345 inlägg

Eller system med pant? Lägg på en hundring på varje gelförpackning. Fås tillbaka när man pantar den i skräpzoner eller vid mål.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 345 inlägg

Intressant förresten - tråden startades av Mimi och kom sen att handla om geler.

Hur gick det, Mimi? Skulle du försöka med både Öppet spår och Vasaloppet?

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg
Använder man kardborre så är det bara sätta tillbaka gelen när man är klar men när det kommer till själva gelen finns det potential till förbättring.
Flärpen man river av på gelen är lätt att tappa.
Jag använder bara enervit liquid gel med skruvkork och önskar att dom gjorde om dom så att man kan skruva av korken innan loppen utan risk för läckage för att sedan använda sig av samma princip som vissa flaskor (typ ketchup, sirap) där innehållet kommer ut om man klämmer på produkten.

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Använder också likvider. Förra året använde jag vanliga gels och handskarna var som klister redan i mångsbodarna. Detta året klarade jag mig till eldris så det kommer jag fortsätta med. Håller med om att dom sitter bra hårt när man är lite frösen.Fick be en funktionär att lossa på korken i Oxberg. Vågade inte heller förlossa kork vid risk för läckage.

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Intressant förresten - tråden startades av Mimi och kom sen att handla om geler.

Det handlar ju om kost så det är ju inte helt fel. Jag tänkte berätta lite mer om min upplevelse gällande Vasaloppeti nån av de andra trådarna om det var Vasaloppsveckan 2022 eller bara under Vasaloppet 2022. Men kan ju säga att det tog slut i Evertsberg igen.Tyvärr.

Däremot måste jag tacka signatur MC Hammer om råden ändå för jag drack mer både mellan och på kontrollerna och testade gelerna och sportdryck och kände mig trots allt piggare än under ÖS. 

Gällande geler och nedskräpning: har heller aldrig tidigare under mina åkår sett så fruktansvärt mycket skräp i spåren och runtomkring. Fy skäms på de som kastat dem- det är den som slänger som är ansvarig ja. Har man lyckats ta med sig något kan man ta med sig tillbaka.

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Just det förresten jag försökte mig ju både ÖS och Vasaloppet i år. Skulle ju någon gång i framtiden vilja komma mål på något av de 9-mils loppen. Men jag tror jag tar nåt av de kortare loppen nästa år och provar det långa igen om 2 år. (men vem vet- hinner ju ändra sig på vägen)

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg

Just det förresten jag försökte mig ju både ÖS och Vasaloppet i år. Skulle ju någon gång i framtiden vilja komma mål på något av de 9-mils loppen. Men jag tror jag tar nåt av de kortare loppen nästa år och provar det långa igen om 2 år. (men vem vet- hinner ju ändra sig på vägen)

Det låter bra att ha det som långsiktig målsättning, dels klokt att fortsätta lära känna din kropps gränser och komma fram till hur du skall nå målet, dels starkt att inte ge upp utan jobba vidare framåt.

I min andra sport kom jag till insikt om att jag sprang för snabbt och ägnade ett år åt att få ner farten och öka räckvidden. Envishet ger (oftast) resultat.

Lycka till!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar