Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Therese Johaug lägger skidorna på hyllan.


Hoppskate

Recommended Posts

Jag ska erkänna att jag verkligen inte såg detta i kristallkulan.  :o 

...samtidigt förstår jag att det måste vara svårt att hålla motivationen uppe när man är så dominant, vunnit allt och i vissa discipliner inte förlorat ett lopp på 10år. 
Dessutom är konditionsidrott på den här nivån ett dagligt självspäkande som helt enkelt inte är försvarbart i längden. 

Tack för showen Therese.

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj, lugn och fin, här stöttar vi. Man får väl tycka vad man vill, men kan vi inte hålla oss lite civiliserade. Personligen är jag grymt impad av henne, även om läppaffären är rätt konstig med många frågetecken kvar. Men större än Björgen är hon inte enl mig
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att vi sett Therese Johaug för sista gången - hon gör nog som Marit Björgen går över till långlopp, då en åkare av hennes kaliber nog kan förstärka sin plånbok med åtskilliga tusen. Elittiden är så kort, så det är ju synd att inte krama ut allt det går penningmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på långlopp för Johaug. Det är inte i stakningen hon har sin styrka. Däremot skulle det inte förvåna mig om det blir en löparsatsning. Men först barnafödande.

Även jag tänker att det mycket väl kan bli en satsning mot 10 000m på OS i Paris. 

Hon har visat hon har kapaciteten.

 

...men finns motivationen att fortsätta leva ett asketliv i flera år till bara för att prestera i idrottssammanhang?

(jag har aldrig förstått hur man kan välja bort allt som är kul i livet bara för att kunna späka sig längs ett skidspår)  :wacko:

Link to comment
Share on other sites

+1, hon är ju dömd, så antingen var teamet runt henne samt hon själv en idiot med läppsalvan eller så var det för att dölja fusket av anabola preparat.

En usaklig uttalelse fortjener et like usaklig svar. Helt greit at hun er dømt, men hun er dømt for å uaktsomt ha tatt en medisin hun ikke skulle tatt. Hun har aldri vært mistenkt for eller er dømt for noen form for aktsom doping. De som har konspirasjonsteorier utover det bør søke seg til Putin eller Trumps avdeling for nett-troll.

Link to comment
Share on other sites

Skitester: Du har selvsagt rett i at hun ikke er dømt for doping. De som tror det, har misforstått eller lest dårlig journalistikk.

Samtidig er det fullt forståelig at mange sitter med det inntrykket, både i utlandet og i Norge. Sånn er det bare.

 

Vel. Uavhengig av dette fortjener du faktisk kritikk for å kalle noen idiot. Bare ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Vänligen använd inte "i-ordet" eller liknande gentemot andra forummedlemmar. Om du vill ta Johaug i försvar: gör då det genom saklig argumentation.

 

Själv tycker jag att det är oerhört tråkigt med alla skadeglada skidnationalister, oavsett nation.  :( 

 

Det finns goda anledningar att kritisera Norges sk. höghöjdshus och det systematiska användandet av astmamediciner. 

Det finns även anledning att diskutera huruvida det är rimligt att juniorer kan få dispens till att äta tillväxthormoner när många i juniorålder tävlar i seniortävlingar.

Det är även fullt rimligt att misstänkliggöra vissa Norska åkare från 80- och 90-talen vilkas blodvärden fortfarande hålls hemliga. 

Osv, osv, osv. 

 

Men,

att anklaga Therese Johaug för medveten doping är faktiskt osmakligt. Mer än någonting annat är det bittert och oinsatt. 

 

(Med det sagt så tycker även jag att hela historien är så urbota märklig att man inte riktigt kan få rätsida på det hela hur man än vrider och vänder på den.) 

 

Det finns väldigt mycket som skiljer den bagatellartade incident som i månt och mycket förstört en viktig del av Therese Johaugs karriär och det systematiska fuskande som genomsyrar den ryska idrottsrörelsen. 

Therese Johaug är nu en åkare som är dömd för doping trots att hon sannolikt aldrig dopat sig. 

Samtidigt förstår nog de flesta att det allt som oftast inte står rätt till med de ryska åkarna, trots att flertalet aldrig åkt dit. 

Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att hon fuskat medvetet, det är fusk att ha prestationhöjande medel i kroppen och det har hon haft. Hon är dömd.

 

För mig räcker det för att förstöra upplevelsen, det är min åsikt och ni får tycka vad ni vill om mig för att jag har den. Även om jag nog mer skulle beskriva mig som rabiat och inte idiotiskt i just det här fallet. Andra fall tar jag inte ansvar för om idiot passar.

 

Ha en fin dag!

Link to comment
Share on other sites

Skitester: Du har selvsagt rett i at hun ikke er dømt for doping. De som tror det, har misforstått eller lest dårlig journalistikk.

Samtidig er det fullt forståelig at mange sitter med det inntrykket, både i utlandet og i Norge. Sånn er det bare.

 

Vel. Uavhengig av dette fortjener du faktisk kritikk for å kalle noen idiot. Bare ikke gjør det.

Thorrez kalte Johaug en fusker. Da står jeg inne for å kalle han en idiot. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...