Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 45 - Vad gick fel?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Marsun

Marsun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Gjorde mitt andra Vasaloppet 45 sen jag började åka skidor för 4 år sen.

Hankade i mål på 4.03. 

Valde att köra blanka skidor för det känns som jag kan spara benen mer.

Hade dock sämre glid än de flesta runt omkring mig mellan Oxberg-Vasslan-Oxberg vilket jag inte förstår med tanke på att jag rillade rätt bra (+1 - +3 grader hela dagen). Mellan Oxberg-Mora var det svårt att hitta åkare att ta rygg på, utan man bara körde om folk.

Använde följande: 

Fischer RCS plus 202, universal struktur

Skigo grafit i botten

Swix HS8 

2mm skärande rill bak.

Vauhti Pure LDR up som topping

1mm rak tryckande hela skidan

1mm julgran tryckande hela skidan.

Vart tror ni det gick fel?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Några förslag

Temp i luften ger olika påverkan på snön beroende på hur kall den är från början, om sol och vind ligger på, om många åkt där osv. Så det går inte alltid att konvertera rakt av till rätt behandling.

Skidan var för dåligt borstad

Sämre tryck över krön påverkar upplevelsen i glid om det inte är långa backar. Orkade du ligga på?

Vissa skidor går aldrig bra, visss bara i vissa fören oavsett behandling.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Jag ska inte va så , men man spar knappast ben på att staka och jag tror att alldeles förmånga har slutat att fästvalla. När det gäller glidet så tror jag att många kladdar med alldeles förmycket. Sicklat och borstar man inte som en tok så blir det bara en bromskloss. Enda gången man kan rilla bort sig är väl vid nysnö

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg
1 mm rak kan vara lurig. 2 mm förstör sällan nåt på glidet, med det kan 1an göra har jag hört

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Fluorfritt vs fluor

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg
Om man borstat för dåligt så blir glidet kasst, annars skulle jag gissat på eventuellt fel glidzoner på skidorna. Jag själv har ett par rcs plus 207 med uneverisal slip och om det är +1 eller varmare så suger skidorna fast totalt trots att man rillar skidan med rak 2mm hela skidan. Testa när du tränar och åk samma sträcka på tid i olika fören och se är skidorna går bra eller dålig. Valla alltid med samma valla på träning för att ge skidorna samma förutsättningar.

DP_motionären

DP_motionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Gjorde mitt andra Vasaloppet 45 sen jag började åka skidor för 4 år sen.

Hankade i mål på 4.03. 

Valde att köra blanka skidor för det känns som jag kan spara benen mer.

Hade dock sämre glid än de flesta runt omkring mig mellan Oxberg-Vasslan-Oxberg vilket jag inte förstår med tanke på att jag rillade rätt bra (+1 - +3 grader hela dagen). Mellan Oxberg-Mora var det svårt att hitta åkare att ta rygg på, utan man bara körde om folk.

Använde följande: 

Fischer RCS plus 202, universal struktur

Skigo grafit i botten

Swix HS8 

2mm skärande rill bak.

Vauhti Pure LDR up som topping

1mm rak tryckande hela skidan

1mm julgran tryckande hela skidan.

Vart tror ni det gick fel?

Var många rillnignar vilken ordning gjorde du dom kan det vara vassa kanter från skärande som ställt till det? För lång glidzon bak kanske på skidorna. Åkte själv det loppet hade bra glid tills jag lämnat Oxbergsjön ca. Hade 2 mmm hela skidan DP-sprint. Borde nog haft 902 spann den dagen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar