Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 45 - Vad gick fel?


Marsun

Recommended Posts

Gjorde mitt andra Vasaloppet 45 sen jag började åka skidor för 4 år sen.

Hankade i mål på 4.03. 

 

Valde att köra blanka skidor för det känns som jag kan spara benen mer.

Hade dock sämre glid än de flesta runt omkring mig mellan Oxberg-Vasslan-Oxberg vilket jag inte förstår med tanke på att jag rillade rätt bra (+1 - +3 grader hela dagen). Mellan Oxberg-Mora var det svårt att hitta åkare att ta rygg på, utan man bara körde om folk.

 

Använde följande: 

 

Fischer RCS plus 202, universal struktur

Skigo grafit i botten

Swix HS8 

2mm skärande rill bak.

Vauhti Pure LDR up som topping

1mm rak tryckande hela skidan

1mm julgran tryckande hela skidan.

 

 

Vart tror ni det gick fel?

 

Link to comment
Share on other sites

Några förslag

 

Temp i luften ger olika påverkan på snön beroende på hur kall den är från början, om sol och vind ligger på, om många åkt där osv. Så det går inte alltid att konvertera rakt av till rätt behandling.

 

Skidan var för dåligt borstad

 

Sämre tryck över krön påverkar upplevelsen i glid om det inte är långa backar. Orkade du ligga på?

 

Vissa skidor går aldrig bra, visss bara i vissa fören oavsett behandling.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte va så , men man spar knappast ben på att staka och jag tror att alldeles förmånga har slutat att fästvalla. När det gäller glidet så tror jag att många kladdar med alldeles förmycket. Sicklat och borstar man inte som en tok så blir det bara en bromskloss. Enda gången man kan rilla bort sig är väl vid nysnö
Link to comment
Share on other sites

Om man borstat för dåligt så blir glidet kasst, annars skulle jag gissat på eventuellt fel glidzoner på skidorna. Jag själv har ett par rcs plus 207 med uneverisal slip och om det är +1 eller varmare så suger skidorna fast totalt trots att man rillar skidan med rak 2mm hela skidan. Testa när du tränar och åk samma sträcka på tid i olika fören och se är skidorna går bra eller dålig. Valla alltid med samma valla på träning för att ge skidorna samma förutsättningar.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde mitt andra Vasaloppet 45 sen jag började åka skidor för 4 år sen.

Hankade i mål på 4.03. 

 

Valde att köra blanka skidor för det känns som jag kan spara benen mer.

Hade dock sämre glid än de flesta runt omkring mig mellan Oxberg-Vasslan-Oxberg vilket jag inte förstår med tanke på att jag rillade rätt bra (+1 - +3 grader hela dagen). Mellan Oxberg-Mora var det svårt att hitta åkare att ta rygg på, utan man bara körde om folk.

 

Använde följande: 

 

Fischer RCS plus 202, universal struktur

Skigo grafit i botten

Swix HS8 

2mm skärande rill bak.

Vauhti Pure LDR up som topping

1mm rak tryckande hela skidan

1mm julgran tryckande hela skidan.

 

 

Vart tror ni det gick fel?

Var många rillnignar vilken ordning gjorde du dom kan det vara vassa kanter från skärande som ställt till det? För lång glidzon bak kanske på skidorna. Åkte själv det loppet hade bra glid tills jag lämnat Oxbergsjön ca. Hade 2 mmm hela skidan DP-sprint. Borde nog haft 902 spann den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...