Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppen 2023


MC Hammer

Recommended Posts

Även 2023 är ett jubileumsår eftersom det då är 100 år sedan Margit Nordin åkte. Hur tänker ni angående ert eget deltagande, vad ni ska satsa på etc etc. ??

För egen del är det väl en avvägning mellan njutåkning skejt och deltagande i ÖSM (som ju inte utesluter att man också turist-åker VL om man får ihop det med sportlovslogistiken), och att satsa på att kanske förbättra mitt PB (placering) i VL som nog skulle förutsätta att jag behöver träna på att staka utan fäste.  

Link to comment
Share on other sites

Planen är en satsning mot topp tusen. Mycket ska klaffa men kom 1176 i år med visserligen mycket träning men har planerat helt på känsla. Så ska försöka fokus ett mer strukturerat uppgång så borde det gå utan att öka mängden.

Hur mycket träning?

Själv räknar jag träning i olika kategorier och tror väl att allt räknas men skidträning (rullskidor, Skierg och snöskidor) viktigast.

Jag spenderade ca 110 timmar förra året på skidträning och knappt hundra på annat och det gav placering runt 2600. Mycket nöjd och tror det blir ett år till. VL då alltså.

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså efter att ha sett kraschen vid start siktar jag på tidig utläggning i Elitledet.

elelr så väntar jag på seedningstabellen som borde komme i eftermiddag.

 

Men jo ja det blir nog ett VL 2023. kanske även en Nattvasa, men pratas även om en StafettVasa med jobbet.

Så det kan bli lite av allt möjligt.

 

Men kommer hålla igång kroppen och köra rullskidor och gummibandsstyrka samt backlöpning.

Kuzminsicklat men fästet är nog lite osäkert ännu.  

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket träning?

Själv räknar jag träning i olika kategorier och tror väl att allt räknas men skidträning (rullskidor, Skierg och snöskidor) viktigast.

Jag spenderade ca 110 timmar förra året på skidträning och knappt hundra på annat och det gav placering runt 2600. Mycket nöjd och tror det blir ett år till. VL då alltså.

Jag har kört 250, 360, 410 timmar de senare tre åren. Då räknar jag skidor/rullskidor/SkiErg/löpning/simning inte gym eller cykling. Och jag räknar bara "moving time".

 

Kör mycket korta eller överlånga pass och över 300 träningsdagar senare året. Blev precis under 100 mil på snö innan Vasan denna vinter.

 

När jag låg runt 150 timmar var jag stabil i led fem, så skulle gissa att du har lite bättre grundnivå än jag. Min talang ligger mest i är jag både gillar och tål att träna mycket.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande inget race i år, bara njutåkning i Trysil, Hemsedal, Borås, Skidgaraget (not) men lurar på Skarverennet för att hålla en fortsatt laid back inställning. Får klura på var jag ska lägga ribban för skidåkning 2023. Först är det NYC Marathon i november.

Link to comment
Share on other sites

Gissar att rubriken är fel och ska vara VL 2023 och tiderna ser onekligen lite skumma ut efter led 3. Räknar de med att man i led 8 tappar mer är 1,5h jämfört med ÖS?

Ah. Nu hade jag otur när jag tänkte. Seedning på VL går ju efter sista gubben/gumman som passerat, typ 7000 osv. ÖS seedas väl som ”övriga” lopp.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är väldigt generösa tider men ex. herrplacering 10 000 är på 12.01. Av de som gick imål endast ca 50 herrar och 50 damer som missar led 9 (eller högre). Det var ju "bara" 13 000 startande och så verkar det som att ca 1000 bröt/mötte repet.

 

Med denna metod att seeda påverkas ju gränserna av antalet herrar som startar respektive går i mål (och startar) och hur bra/dåliga de är. Nu krävdes det i princip att gå i mål för led 9, vissa år måste man slå 1500 pers?

Detta till skillnas från seedningslopp där jag antar att man främst kollar på elitåkarna och drar elit/led-1 gränser sedan standardintervallen med viss modifikation för lopp och åktid... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...