Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vilka skaterullskidor är bäst för träning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Hej på er vänner!

Sammanfattning av nedanstående: Om du kör skaterullskidor, vad har du, är du nöjd, vad skulle du köpa idag om du köpte nytt?

Efter snart avslutad säsong och Öppet spår klassiskt (vilket väder!) har jag beslutat köra ÖS skate nästa år. Vill därför uppgradera mina 28 år gamla Swedski skaterullisar. Jag har heller inte rört dom på 28 år ;).

Det jag önskar är bra skidkänsla och inte för tröga, men kommer bara att köra träning på dom. Carbon är inte ett måste, utan alu kan funka fint. Kör Swenor fiberglass och Elpex 610 klassiska.

Kommer ihåg att mina gamla Swedski som har rejält nedsänkt stomme (ser identiska ut med nuvarande Elpex Offroad) hade ett ytterst irriterande glidsläpp på bakhjulet så att hälen pressades ut i trycket. Tittat på Marwe, Fischer, Swix och Swenor mest. Men marknaden har ju svämmat över av märken och inga tester finns (?).

Så, vad kör ni andra och vad hade ni köpt om ni valde nytt idag? 

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Marwe 610 med 6/6 hjul. Hade nog köpt samma idag ev Swenor

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Marwe 610 med 6/6 hjul. Hade nog köpt samma idag ev Swenor

Ja, hört mycket gott om Marwe. Många kör 620. Har du testat båda?

Vilka Swenor? Alu, glasfiber, carbon?

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Viktigt att tillägga att jag kör mestadels på cykelväg eller fina till halvfina asfaltvägar, sällan grov asfalt, aldrig oljegrus/grus. Vikt 77kg och mjuk åkstil/teknik.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

Ja, hört mycket gott om Marwe. Många kör 620. Har du testat båda?

Vilka Swenor? Alu, glasfiber, carbon?

Har inte testat 620, men om du inte kör på grov asfalt finns nog inga fördelar med 620. De är tyngre och en del har haft problem med gaffeln, det sista vet jag inte om det bara är nåt måndags ex.
Swenor alu tänker jag på av samma anledning. Du behöver inte demp för dålig asfalt. Jag klurade ev på ”long”, men har aldrig testat

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Kör oftast med ett par Alpina som jag köpte på XXL rea. Funkar alldeles utmärkt för mig som mest kör på bra asfalt. Körde Vasaåket 45 skejt förra året på 1.56 så du får en uppfattning om min färdighetsnivå. Har även ett par carbonrullisar, men märker ingen större skillnad där jag åker. Kör på lättrull (=2:or)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Jag har ett par gamla elpex alustommar (-90 tal) som fick nya PU-hjul från Elpex för några år sen. Vilken skillnad! Inget mer hjulsläpp, bra grepp på våt asfalt.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Jag kör med Elpex F1 Pro (med PU-hjul) och är mycket nöjd med dessa.

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Jag har ett par gamla elpex alustommar (-90 tal) som fick nya PU-hjul från Elpex för några år sen. Vilken skillnad! Inget mer hjulsläpp, bra grepp på våt asfalt.

Jag hade också funderingar på ett hjulbyte på mina gamla stommar. men det blir nästan samma summa som att köpa helt nya skidor, iaf onm man hittar något på lite rea.

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Jag kör med Elpex F1 Pro (med PU-hjul) och är mycket nöjd med dessa.

Vad kul att höra! Skulle gärna köpa Elpex då de svensktillverkade. Är ju också nöjd med mina 610 Team klassiska. men dom är ganska korta. Är det någon som har åsikt om längderna och vad som egentligen funkar bäst för att nöta lite längre sträckor. Jag kör sällan tekniska rullskidbanor, utan mest väg, cykelbana.

Fråga på temat hjul: Jag förstår det som att Marwe har har grymma hjul både grepp och känsla. Kommer Elpex upp i den klassen? Någon som provat båda?

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Kör oftast med ett par Alpina som jag köpte på XXL rea. Funkar alldeles utmärkt för mig som mest kör på bra asfalt. Körde Vasaåket 45 skejt förra året på 1.56 så du får en uppfattning om min färdighetsnivå. Har även ett par carbonrullisar, men märker ingen större skillnad där jag åker. Kör på lättrull (=2:or)

Spännande! Hittar inte ens Alpina rullisar tillgängliga längre. Kommer att köpa ett känst rullskidmärke för tillgänglighet av reservdelar/hjul etc.

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Känns som det alltmer utkristalliserar sig till ett par alustommar. Gillar lätta, prisvärda grejor och nöter sällan längre än 1-2h och på rätt bra underlag så tror inte jag "behöver" carbon/fiber.

Härav ser mina finalister ut som följer:

Elpex F1 Pro

Marwe 610A

Swenor skate

Tankar, kommentarer? Hjulkvalité de tre emellan?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Marwe är ju ett gummiföretag från grunden och det är väl det de är kända för, bra hjul. Sannolikt tror jag inte att det kommer att vara någon jätteskillnad mellan dessa

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg

Jag har 2 par. Båda med PU-hjul.

Elpex F1 pro med 2:or

Marwe 620XC med 7:or

De kompletterar varandra bra men rullmotstånd är en smaksak. Hade jag bara fått behållt ett par av dessa hade jag nog kört mina Elpex med 2:or. På klassiskt viktigare med tröghjul har jag landat i.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Ja, nä tröghjul på skate är inget vidare, 6/6 eller 6/0 skull jag nog köra på Marwe och 2/3 på Swenor. Tycker att det går för fort med 2/2

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Marwe är ju ett gummiföretag från grunden och det är väl det de är kända för, bra hjul. Sannolikt tror jag inte att det kommer att vara någon jätteskillnad mellan dessa

Intressant! det visste jag inte

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Jag har 2 par. Båda med PU-hjul.

Elpex F1 pro med 2:or

Marwe 620XC med 7:or

De kompletterar varandra bra men rullmotstånd är en smaksak. Hade jag bara fått behållt ett par av dessa hade jag nog kört mina Elpex med 2:or. På klassiskt viktigare med tröghjul har jag landat i.

Tack för input. Väger tungt när någon som har eller har testat båda uttalar sig :)

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Ja, nä tröghjul på skate är inget vidare, 6/6 eller 6/0 skull jag nog köra på Marwe och 2/3 på Swenor. Tycker att det går för fort med 2/2

Nej, det verkar inte vara någon hit. men 2/3 på Elpexen alltså. Mer skidlikt?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg
Jag har ett par swenor skate tycker det är en trevlig skida, skulle jag köpt nu hade jag nog satsat på den modellen som heter swenor skate long.

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Jeg har testet det meste. IDT er nok favoritten. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar