Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp längdskidor - är kort


waleus87

Recommended Posts

Hej!

 

Jag behöver hjälp inför köp av längdskidor. Jag är 156 cm lång och väger 65 kg. Inte stor övervikt, snarare är för kort. Alla vuxna skidor börjar från 172/174, majoritet från 180. Skidor 174 cm är för vikt 40-55 kg, och för min vikt så måste jag ha närmare 190 cm långa skidor. Jag trycker det är jätte svårt med långa skidor, blir klumpig och är nybörjare. Så vill helst ha som längst 175, men hur blir de om jag är för tung? Iom att jag är så kort, kan junior skidor i högre spannet vara alternativ än damskidor? Vad skiljer de åt? Min dotter är lika lång som jag, bara 11 år gammal, så man känner ju sig mer som junior än vuxen nu haha.

 

Om man nu väljer skidor som för lägre vikt, är det i så fall viktigt med hur man vallar (området)? Eller går det ändå ha vallningsfria skidor? Vill helst slippa trixa och fixa, är ingen proffs som sagt utan åker med mina barn främst som sällskap och för motion. Har då lånat skidor och på grund av rädsla för alldeles för långa skidor så har jag t.o.m. åkt på de som är 160-165, alltså väl egentligen för lägre vikt. Gick på längd vid val, men när jag började kolla för att köpa egna så är tydligen vikten det man ska gå på.

 

Tacksam för hjälp från erfarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag behöver hjälp inför köp av längdskidor. Jag är 156 cm lång och väger 65 kg. Inte stor övervikt, snarare är för kort. Alla vuxna skidor börjar från 172/174, majoritet från 180. Skidor 174 cm är för vikt 40-55 kg, och för min vikt så måste jag ha närmare 190 cm långa skidor. Jag trycker det är jätte svårt med långa skidor, blir klumpig och är nybörjare. Så vill helst ha som längst 175, men hur blir de om jag är för tung? Iom att jag är så kort, kan junior skidor i högre spannet vara alternativ än damskidor? Vad skiljer de åt? Min dotter är lika lång som jag, bara 11 år gammal, så man känner ju sig mer som junior än vuxen nu haha.

 

Om man nu väljer skidor som för lägre vikt, är det i så fall viktigt med hur man vallar (området)? Eller går det ändå ha vallningsfria skidor? Vill helst slippa trixa och fixa, är ingen proffs som sagt utan åker med mina barn främst som sällskap och för motion. Har då lånat skidor och på grund av rädsla för alldeles för långa skidor så har jag t.o.m. åkt på de som är 160-165, alltså väl egentligen för lägre vikt. Gick på längd vid val, men när jag började kolla för att köpa egna så är tydligen vikten det man ska gå på.

 

Tacksam för hjälp från erfarna.

 

En skida anpassad för din vikt är viktigare än att längden är helt perfekt.

Den uppgivna vikten som en skida är anpassad för är mer en grov vägledning än fakta så man kan inte alltid lita på den.

 

Mitt tips är att du vänder dig till en kunnig handlare typ polder.se eller skistart.com så kan dom hjälpa dig hitta en skida som passar.

Link to comment
Share on other sites

Det är en klurig kombo det där. Vi har letat, men de riktigt korta skidorna är svåra att få till om man är vuxen och inte galet trådtunn. Vikten/spannet måste vara rätt. Har du bra handlare där du bor så gå dit, alltså riktig skidaffär, inte xxl. Annars funkar det faktiskt bra på nätet typ Skistart (som har funkat utmärkt för mig, men inte för alla tydligen) eller Pölder. Det finns även alt utomlands ex Finland och Tyskland, men tror det är bäst att hålla sig i Sverige
Link to comment
Share on other sites

OM din ambition är mest att åka med barnen, skulle jag antingen

 - köpa vallningsbara i typ 175 så hårda det går att hitta, och så lägga på tejp typ från mitt under hälen och 30-35 cm framåt. Ger det uselt glid, ta bort tejpen två cm bak o tre cm fram och kolla hur det blir då.

 

 - Eller så köper du så hårda vallningsfria (skins) som du kan hitta i rätt längd, och så rakar du pälsen nåra cm fram o bak.

 

(Mitt ex har ett par gamla Atomic Vasa utplockade för 55-60 kg som glider väldigt bra med burkvalla o tejp även för mig, trots att jag väger 90 plus. En bra skida kan vara väldigt förlåtande.)

Link to comment
Share on other sites

Ser at junior speedmax fra Fischer bærer veldig bra på korte lengder. Så hvis du kan finne en ski med høy FA verdi i 172 eller 177 tipper jeg at de bærer 65 kg uten problem. Ungene mine må gå med FA som er mindre enn halve vekta på sine speedmax.

De beste ungene går jo på 3 min pr km på slike ski så ikke noe problem med kvaliteten på juniorski for konkuransebruk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...