Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Nordenskiöldsloppet 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Jag vet inte hur snön är där uppe nu men verkar inte vara jättemycket (snödjup)? Nu plusgrader på dagarna och några minus på nätterna. I helgen både snö men kanske mer regn, i alla fall närmare fjällen (kvikkjokk). 

Klarts 14-dagars prognos visar nu en kall natt inför loppet och som varmast 0 grader (Randijaur). I Jokkmokk visas risk för lite snöfall, minusgrader. Lär hinna ändras!

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Enligt SMHI ser det ut att vara åtm 70-80 cm överallt däruppe, så det är nog inga problem med snön.

eiriksson

eiriksson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Ni som åkt tidigare hur har ni vallat och hur har skidorna gått? (glid). Tänker om det skiftar mycket så att man ev kommer in i delar med mer torr snö osv?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Jag köpte vallatjänsten och fick omvallat längs vägen. Skönt slippa ägna sig åt det längs vägen, och kunna trycka i sig käk medan någon annan putsar skidorna.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg
Banan är lång med väldigt lite kladd i spåret (2019). Mina skidor har aldrig haft så fina belag som vid målgången. Jag tror i ärlighetens namn inte att jag "vallade rätt" utan att precis all valla var bortsliten.

En hård/slitstark valla oavsett temperatur om vallan skall sitta loppet igenom.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 459 inlägg
Om ni går med fäste, tänk på att det kan vara läge att valla om med kallare burk för att inte tappa i glid. Jag tappade väldigt mycket 2018 när temperaturen kröp ner till minus tjugo och min blå valla började bli för varm. Skulle stannat och lagt grön ovanpå men det var jag för trött för att inse.

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg

Åkte förra året. Isiga, snabba spår bort och slaskigt och sugande hem (då hade jag ändå rillat rejält grovt). Ingen jätteskillnad på snö sjö kontra höjd tycker jag då, men det kan säkert vara väldigt annorlunda år till år. Det hade nog inte snöat på ett tag inför förra årets lopp. Var rätt skräpigt i spåren så det jag ångrar mycket, var att jag inte använde valla väck-servetterna och borste som jag hade i drop bagsen. Tror det hade gjort en hel del för glidet.

Mackan85

Mackan85

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Ser ut som det drar in ett snöfall från fredagen. Minusgrader hela dagen. Kan bli tuffa 22 mil detta år..

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Fortfarande lite osäkra prognoser men just nu visar det ju bara väldigt lite/ingen snö på fredag? Ingen snö och blåföre på lördag, är väl fint? (YR, SMHI). Men klart.se ser jag visar lite mer snö på fredag, men fint på lördag.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Inte helt oväntat justerad bansträckning pga vattenansamlingar på sjöarna, främst vid vändpunkten.

Någon som har en aning om det blir det någon signifikant förändring i ban-höjdprofilen iom ändringen vid Granudden? Verkar väl vara rätt flackt i den riktningen man åker t.o.r. 

davst946

davst946

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Inte helt oväntat justerad bansträckning pga vattenansamlingar på sjöarna, främst vid vändpunkten.

Någon som har en aning om det blir det någon signifikant förändring i ban-höjdprofilen iom ändringen vid Granudden? Verkar väl vara rätt flackt i den riktningen man åker t.o.r. 

Det ser ut att bli samma bansträckning som 2019. Det är ca 50 höjdmeter från "T-korsningen" ner till Granudden. Vad jag kommer ihåg var det inga branta backar.

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Det finns detaljerade kartor på västra och östra delen nu:

https://www.nordensk...vve-version.png

Lär bli fler höjdmeter då man lämnar sjöarna vid Granudden. Men har vi tur så blir det lite mindre vind

Mackan85

Mackan85

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Vad innebär det här? Ingen åkning på sjön alla längre och massa extra höjdmeter? Hur är "den andra" banan som går i skogen?

Sent from my SM-G986B using Tapatalk

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg

Vad innebär det här? Ingen åkning på sjön alla längre och massa extra höjdmeter? Hur är "den andra" banan som går i skogen?

Det blir 2019-banan. Den är bra (jag har inte skidat ordinarie sträckning). Jag ser gärna att det inte blir tio mil motvind som sedan mojnar efter en halvmil i andra riktningen...

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Försökte mäta upp från Granudden till Njavve

Bifogad tummbild(er)

• received_292706059669391.jpeg

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 978 inlägg

Ganska barska och fostrande backar! Påminner om min gamle far. Hur många höjdmeter totalt?

Mackan85

Mackan85

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Härliga 15 sekundmeter i vindbyarna enligt prognos!

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Försökte mäta upp från Granudden till Njavve

Ser ut som tidigare banprofilen fast i lite högre upplösning. Men nuvarande sträcka har vi 39 km melkan Njavve/Granudden. Att beakta kan ju vara att sträckan mellan Tjåmotis och granudden blire lite längre, 19 km. 

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Finns en höjdprofil ute nu:

https://www.nordensk...t.se/om-loppet/

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Finns en höjdprofil ute nu:

https://www.nordensk...t.se/om-loppet/

Så en grov jämförelse med den tidigare blir det 2x60m stigning extra (botten till topp), och kortare platt-parti t.o.r sågudden. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar