Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2022


Johaaan

Recommended Posts

Inte sett någon tråd... snart dags!

Ska själv göra premiär. 

 

Så, dags för nojja, funderingar, tips och race-reports. 

 

Ni som stakar VL, stakar ni NSL? Är själv i dessa funderingar - är väl ganska god klassiker men nu inte åkt med fäste på ett år.  :lol: (Just under led-1 förmåga just nu på VL och seedningslopp) 

 

Do's and don'ts, tips och råd?  B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du som är så snabb och stark funderar säkert på var du skall ha pannlampan i för säck.

Ha två: en vid vändningen ifall du gör ett långsamt lopp och en vid ca 150km som bör vara din premiumlampa. Snön är vit så superstarka lampor behövs inte men mörker och ingen lampa är en dålig kombo.

 

Har faktiskt funderat på det! Tanken var 150 km, men en till går nog fixa. 

Link to comment
Share on other sites

Ni som stakar VL, stakar ni NSL? Är själv i dessa funderingar - är väl ganska god klassiker men nu inte åkt med fäste på ett år.  :lol: (Just under led-1 förmåga just nu på VL och seedningslopp) 

 

Da staker du NSL!!! Ingen ting annet å tenke på siden du er godt trent i staking og har såpass høyt nivå, det kommer til å gå helt fint. Nordenskiöld er magisk, bare å glede seg. Har du noen ambisjoner for tid? Jeg håper å gå på +/- 14 timer og helst i mål uten bruk av pannelampe. Men har med en i drikkesekken og en plassert i sekk på 150km. Gikk med to kompiser i -19 på 15:47 og da bare med fokus på å gjennomføre/ overleve (kan være tøft nok....).

Link to comment
Share on other sites

Da staker du NSL!!! Ingen ting annet å tenke på siden du er godt trent i staking og har såpass høyt nivå, det kommer til å gå helt fint. Nordenskiöld er magisk, bare å glede seg. Har du noen ambisjoner for tid? Jeg håper å gå på +/- 14 timer og helst i mål uten bruk av pannelampe. Men har med en i drikkesekken og en plassert i sekk på 150km. Gikk med to kompiser i -19 på 15:47 og da bare med fokus på å gjennomføre/ overleve (kan være tøft nok....).

 

Ok  ;)  Nej inga direkta ambitioner mer än att genomföra gärna utan större kollaps. Men förstås finns något kring 15 tim i tankarna. Har inte riktigt blivit dom förberedelser jag tänkt.

Link to comment
Share on other sites

ja jag är ju långsam så har väl inte mycket att ge som input. Men beroende på väder så kan det vara väldigt bra att lägga lite förstärkningsplagg i säckarna. 2018 var det många snabba som fick problem i kylan. Vet ngn som fick låna en tunn dunjacka av någn i en kontroll att skida hem i. var nog vid Granudden. Hade inte gått annars.

Då vart det även många som inte hade lampa och som var ute flera timmar längre än planerat.

2019 fanns inga spår så mina knän tyckte det var jobbigt. lite sent att träna på att staka i skatespåret nu kanske.

Det är ju bara 2 lite brantare backar egentligen men långa sugande finns det ju fler av.

Link to comment
Share on other sites

Fast banprofilen ger en liten missvisande bild. ser ut som rena stupen. Det är bara det att loppet är så sjukt långt. 

Börjar platt över isen och det kan vara vindpinad is, inga spår. Sedan kommer skogen och en evighets slakmota, sedan går det utför men det kan vara hårt och fint eller mjuksnö elelr något annat. Efter det komemr det lite platt innan det som ser ut som ätterstupa men som är mindre än Vasaloppsstarten kommer. lite upp å ner sedan utför, en lååååååååång bit på sjön utan minsta skydd mot ev motvind. Ja å sedan är det omvänt hem, fast med lite backe efter turen på sjön förbi starten.

Typ så.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska också göra min första start i loppet. Det är skräckblandad förtjusning! Ni som har åkt loppet tidigare, vad har ni för kommentarer om banan? Några speciellt tunga/branta/tekniska/tråkiga delar att vara förberedd på?

Loppet är så långt att du minst en gång kommer ha en mental svacka. Kroppen kan hållas i form av de täta, fina kontrollerna. Men var beredd på att svackor kommer ...och går över igen. Jag hade en vid 40, kompisen en vid 150.

Banan är som helhet ganska snäll men väderberoende.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner ju Pers(s)onligen ett 20 tal av er som skall åka detta tuffa lopp i år och var och en vet vilken Pers(s)onlig support jag fötsöker ge var och en av er. Men även till er andra: känn detsamma, jag tycker att ni är verkliga hjältar värda all beundran och support. Speciellt känner jag givetvis för Nina Lintzén som doktorerade för mig på en en snö- och skidrelaterad avhandling. Hon är ente bara en fantastisk skidåkare utan en stor förebild som människa och vän. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

En mina jag själv var nära att gå på var att inte dra på extra kläder vid 15 mil. Jag har bara t-shirt under tävlingsdräkten, men efter några timmar i sol och vinden i ryggen så började jag tänka att "jag är i mål vid 10-tiden och det ska bara bli några grader kallare under kvällen". Trots att jag tog understället var jag rejält frusen sista timmarna.

 

Poängen är denna: Gör en, eller ännu hellre flera beroende på hur det går, planer innan och håller er till dem! Hjärnan är inte bra på att tänka 10+ timmar in i loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur snön är där uppe nu men verkar inte vara jättemycket (snödjup)? Nu plusgrader på dagarna och några minus på nätterna. I helgen både snö men kanske mer regn, i alla fall närmare fjällen (kvikkjokk). 

 

Klarts 14-dagars prognos visar nu en kall natt inför loppet och som varmast 0 grader (Randijaur). I Jokkmokk visas risk för lite snöfall, minusgrader. Lär hinna ändras!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...