Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vatten med koksalt i?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1
Rullskidare

Rullskidare

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Hej, en bekant föreslår vanligt kranvatten med koksalt (NaCl) i, istället för mineralvatten. Är det klokt?
Det är inte fråga om någon Resorb, men jag har haft ont i huvudet, samt även kramper i vador ibland. Särskilt om jag haft ett uppehåll och börjat springa/åka skidor.
 



#2
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 510 inlägg
Normalt sett är det för mycket salt i det vi äter. Så sällan det saknas salt.
Vatten är bra att dricka, ha koll på färgen på urin så löser den biten sig självt.

Jag har duktigt med krampproblem, tävling, träning och vid vila typ när man ska somna.
Alltid mindre vid bättre tränad och mer otränad (men kanske vedhuggning, träningspass som tillfällig hög belastning).

Så först och främst ha koll på urinfärg, sedan allsidig kost med mycket färg på grönsaker (broccoli, paprika osv).

Går bra att testa olika tillskott på apoteket men inget som har gjort skillnad för mig (absolut inte ett bevis på vad som funkar för dig).

#3
Ola på Österlen

Ola på Österlen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 286 inlägg

Hej, en bekant föreslår vanligt kranvatten med koksalt (NaCl) i, istället för mineralvatten. Är det klokt?
Det är inte fråga om någon Resorb, men jag har haft ont i huvudet, samt även kramper i vador ibland. Särskilt om jag haft ett uppehåll och börjat springa/åka skidor.

En sak är säker: det är äckligt.
Huvudvärken: kanske vanlig vätskebrist. Att du dricker för lite. Svettas du mycket är det vanligt salt (NaCl) du förlorar och då kan saltersättning vara bra.
Vadkramper kan vara saltbrist, järnbrist, magnesiumbrist eller snabb upptrappning av träningen precis som knappen skriver.

Telemedicin i all ära, medicinska frågor i allmänna forum på internet ger alla möjliga förslag som garanterat rör till alltihop.

P.S. jag ger inga garantier för att mina förslag stämmer i ditt fall. D.S.

#4
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 945 inlägg
Margarita cocktails serveras normalt med salt på kanten..

#5
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 862 inlägg

Jag är ingen doktor, men om du ofta har huvudvärk, skulle jag föreslå att du bokar tid på VC för undersökning, om det skall vara specifikt för din huvudvärk eller en hälsoundersökning kan någon mer medicinkunnig svara på ?

Själv har jag funderat i samma banor om jag skall göra en hälsoundersökning eller söka specifikt nu när pandemin lagt sig.



#6
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 842 inlägg

Att kramper vid träning eller tävling under normala förhållanden (dvs inte ultralopp i heta öknar) skulle bero på saltbrist är en vanlig och seglivad myt. En annan sådan myt är att du skulle kunna lagra vatten i kroppen genom att dricka mer många timmar i förväg. Kramper vid mineralbrist uppstår vid är ett farligt tillstånd och kan påverka hela kroppen, men är dessvärre väldigt sällsynt. Undantaget t ex dem som dricker ett antal liter rent vatten på kort tid i t ex vadslagning eller för att nån lurat i dem att man måste dricka kopiöst om man anstränger sig i hetta (nån som dog på Midnattsloppet för ett antal år sedan). https://traningslara...an-kramp-del-i/

 

Har du kramper vid träning beror det nog på muskulär ovana vid ansträngningen, och/eller att du har nån felställning i kroppen/din position under ansträngningen, eller ovan utrustning. T ex kan en stel höft eller ländrygg göra att muskler längre ner i benen får jobba extra, och kanske ligger aktiverade även vid vila. Träning i ovana skor kan ju ge trötta fötter och vader som ger kramper under vila senare, även om du i övrigt inte känner dig utmattad.  

 

Tipset om urinfärg är bra för att se om du allmänt dricker för lite. 

 

Annars ska du nog  kontakta hälsovården för medicinska tips.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar