Personlig erfarenhet:
Jag har tidigare tränat enligt teorin att eftersom jag inte tränar så många timmar (runt 200 per år), så måste jag åka fort när jag väl tränar. Mycket tröskel/intervaller och få pass med snittpuls under 80% av max. Har stått i led 2 på Vasan och åkt bra på kortare seedningslopp men alltid gått helt tom efter typ 2.5/3 timmar. Jag tänkte därför i år ge det en chans att polarisera mycket mer och köra mest lugna pass med några få pass med riktigt hög intensitet, ett mer "klassiskt" träningsupplägg.
Är faktiskt väldigt förvånad över vilken effekt det fått för mig, aldrig varit i bättre form och nära att kvala till led 1 på Vasan. Tidigare har jag inte ens lyckats försvara led 2. Åker även bättre på kortare lopp. Och då har jag inte ökat träningsmängd, tvärtom tränade jag mindre 2021 (160 h) än 2020 (200 h).
Med N=1 kanske det inte behöver betyda någonting alls, men det visar möjligen att man inte behöver träna 1000 timmar per år för att få effekt av ett polariserat träningsupplägg.
Däremot förstår jag fortfarande inte rent fysiologiskt varför jag blir snabbare på skidor av att träna långsamt på skidor, men jag lär i alla fall fortsätta. Synd bara att man kom på det vid 37 års ålder...