Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bättre skidåkare

• Vänligen logga in för att kunna svara
47 svar till detta ämne

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Personlig erfarenhet:

Jag har tidigare tränat enligt teorin att eftersom jag inte tränar så många timmar (runt 200 per år), så måste jag åka fort när jag väl tränar. Mycket tröskel/intervaller och få pass med snittpuls under 80% av max. Har stått i led 2 på Vasan och åkt bra på kortare seedningslopp men alltid gått helt tom efter typ 2.5/3 timmar. Jag tänkte därför i år ge det en chans att polarisera mycket mer och köra mest lugna pass med några få pass med riktigt hög intensitet, ett mer "klassiskt" träningsupplägg.

Är faktiskt väldigt förvånad över vilken effekt det fått för mig, aldrig varit i bättre form och nära att kvala till led 1 på Vasan. Tidigare har jag inte ens lyckats försvara led 2. Åker även bättre på kortare lopp. Och då har jag inte ökat träningsmängd, tvärtom tränade jag mindre 2021 (160 h) än 2020 (200 h).

Med N=1 kanske det inte behöver betyda någonting alls, men det visar möjligen att man inte behöver träna 1000 timmar per år för att få effekt av ett polariserat träningsupplägg.

Däremot förstår jag fortfarande inte rent fysiologiskt varför jag blir snabbare på skidor av att träna långsamt på skidor, men jag lär i alla fall fortsätta. Synd bara att man kom på det vid 37 års ålder... 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Mer tid för återhämtning?
200 timmar hårt och eventuellt ett civilt liv som pressar utöver det?

Jag tror ju också på en hel del lugnt, relativt lugnt, och desto hårdare när man kör hårt.
Men det beror mycket på att jag kommer från en beskedlig träningsbakgrund.
Ökningen i volym mer på lugnt så att man bygger hållfasthet för hårt (bygga, inte enbart bryta ner = träning).

Återigen kanske inte optimalt för trådskaparen men för mig

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Jo, möjligt att det är återhämtningen som är nyckeln, även om jag inte tycker att mitt tidigare upplägg borde slitit ut mig.. Jag har som sagt tidigare varit skeptisk till mycket lugn träning, men för mig har det ju gett ett klart lyft. Kommer inte predika för trådskaparen att han ska kopiera mitt upplägg, men det visar nog, som många redan sagt, att det är rätt komplext och finns inget "one size fits all"-upplägg.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Helt rätt, mycket personligt men man hör ju om Maffetone inspirerad träning då och då.
Själv lyckades jag få rejäl prestandaökning från att ha tränat med långsammare löpare under ett år än vad motsvarande träningsmängd gett som utdelning vid mer intensivt pulsintervall tidigare år.

Man får inte glömma att långdistans är långt ifrån sprint…
Inte heller att variation triggar utveckling, så intensivt ett år följt av lugnare kan vara bra eller tvärtom. År förresten… eller veckoprogram? Varför är vi så bundna till vecko eller årsprogram? Varför inte 5 eller 10 dagar i programmet? Numera har jag halvårsprogram iom rullskidslopp på sommaren och skidlopp på vintern.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

På 2,5timmar i veckan seedade jag mig till led 1, endast några min från elitledet. Men då var alla mina pass halvhårda eller nära max och det kanske inte är optimalt om man ska träna med fruga? Intervaller och träning i tröskel tempo skulle jag rekommendera och gärna i stakmaskin

Har du lust att utveckla det här lite? Vi är nog många intresserade, särskilt den här perioden på året:) Annars borde du monetarisera i nåt slags träningskoncept.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Fast de som lyckas träna 2-3h/v och sen hamna i led 1 är ju en förolämpning mot oss mer mänskliga varelser. De har antingen en mycket seriös träningsbakgrund (ev av annat slag) eller är utomjordingar

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Fast de som lyckas träna 2-3h/v och sen hamna i led 1 är ju en förolämpning mot oss mer mänskliga varelser. De har antingen en mycket seriös träningsbakgrund (ev av annat slag) eller är utomjordingar

Träningsbakgrunden är väldigt relevant när man pratar om nuvarande träningsmängd. Det blir ju rätt stor skillnad på en som tränat 400+ timmar per år i många år eller en överviktig gubbe som aldrig rört på sig tidigare som båda tränar 2-3 timmar/v numera.

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

Har du lust att utveckla det här lite? Vi är nog många intresserade, särskilt den här perioden på året:) Annars borde du monetarisera i nåt slags träningskoncept.

Kan tillägga att jag har alltid har haft lätt för skidåkning, även om jag inte åkt mycket.

Så här såg det ut på våren: 2019

styrketräning 3 dagar i veckan och la in ett pass skierg på lunchen där jag alltid försökte ta nya rekord på allt jag testade. Beslöt mig att aldrig dra långsammare än 2:00/500m och att bara använda motstånd 6 då det var mest skidlikt. testade alltid att dra i samma farter som lager 157 åkarna även om jag inte orkade så länge. Cyklade även ca 1 gång i veckan det jag orkade i en timme. 

(+ca 25 timmar motocross med snittpuls på 90% av max under barmarksperioden)

1-2 konditionsträning blev det som oftast

När hösten kom så körde jag endast skierg och lite styrketräning. skierg passen var på lunchrasten ca 30 min och hårda, en favorit var hårt 500m och lätt 500m i typ 20min.

När snön kom blev några av skiergpassen utbytt mot skidpass. Utgick oftast efter att aldrig köra långsammare än 3min/km på skidor om det inte var sugande före då blev det runt 3:15min/km. förutom seedninsloppet så blev det inga längre pass. några av passen var på ca 1 timme 20 min. Inget av passen var i zon A1. träningsmängden för kondition höst/vinter hade stegrats till ca 3-4 timmar i veckan men utslaget på ett år blev det ca 2,5 timmar/vecka

på detta sett blev man bra på kortare distanser upp till seedningslopp. vid längre lopp så tröt krafterna efter 2 tim.

Sen tror jag att många har olika anledningar för att träna inför något, jag tränade inte för att jag tyckte skidåkning var roligt utan jag drevs bara utav att alltid prestera bättre än passet innan vilket inte är någon höjdare på sikt.

Tränar lite annorlunda i dag när jag ökat träningsmängden...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar