Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtest slätsicklat vs glidvallat


Volevodin

Recommended Posts

RÄTTELSE RUBRIK: GLIDTEST SLÄTSICKLAT VS GLIDVALLAT

 

I syfte att utröna skillnad i glid mellan en helt slätsicklad skida och en glidvallad skida har jag idag genomfört följande test.

Material: Elan skateskida 90-tal med vitt transparent belag, kontrollskida Madshus ultrasonic skateskida. Glassickel med skarpa kanter.

Vallning;Swix gul LF-paraffin 0-+10, ett lager ströks på, korkades ut och borstades med tagel+finborste på båda skidorna.

Väder o snö: Mulet +4-5 gr oförändrat över tid, konstsnö med varierad smutsig o ren snö, åkning i både spår o skejtbädd, som var något mjuk på ytan.                 

Testet utfördes med två glidtester i svagt sluttande backe, sen åkning 5x1 km med glidtest efter en brantare o snabbare backe varje varv, två glidtester efter åkningen och detta upprepades både med glidvallade och slätskicklade skidor.

Testet genomfördes på Alvesta konstsnöspår och skidbodens vallaprofil användes vid sicklingen.

Med fastspänd skida fungerade sicklingen med skarpa glassickeln utmärkt. Först kom smutsigt belag, sen rent vitt belag och när ytan var helt slätsicklad avbröt jag.

Testet: Först testade jag glidvallat och märkte ut i snön där skidorna stannade både före och efter åkningen och samma procedur  upprepades med slätsicklade skidor.

Jag blev överraskad över en så signifikant skillnad i glid mellan de två metoderna, hade förväntat mig mindre skillnad.

Resultat; Slätsicklat gled sämre i ALLA testen och med så stor skillnad att det inte kunde vara slumpen, i lilla backen ca 5 meter, i stora backen 20-25 meter. Smutsupptaget verkade heller inte påverka, då testen efter de 5 km gav samma otvetydiga resultat till glidvallades fördel.

Jag gjorde sen en efterkontroll med Madshusskidorna, som brukar glida likvärdigt med Elanskidorna. Resultatet blev att de stannade på samma ställe som de glidvallade Elanskidorna både före och efter 3 km åkning.

Min slutsats efter det här testet är att jag kommer att fortsätta att glidvalla mina skidor för att få bästa möjliga glid.

Link to comment
Share on other sites

Intressant käre Veterankollega Volevodin. Denna gång har jag inledningsvis följande frågor

1. I rubriken skriver du "stålsicklat" men i texten talar du om "slätsicklat". Har du nu efter 16 år verkligen skaffat professionell  stålsickel ? Eller använde du plansickel ? Om stålsickel, exakt vilken använe du ?

2, Exakt hur spände du fast skidorna när du sicklade ? (jag frågar eftersom ett huvudargumen du tidigare haft är ju att du inte har någon möjlighet att spänna fast skidorna på din vallaplats)

3. Borstade du  ordentligt efter sicklingen ?

Jag frågar eftersom du beskriver hur du vallat men INTE hur och med vad du sicklat.

 

Synd att du inte inte gjorde ditt test si så där 2006-2007- Då hade du säkert kommit med i den sammanställning av test som skidforums medlenmmar gjorde då och som sammanställdes i en rapport, skriven av mig, Niklas Grip och Stefan Sand. Och vi tog med alla som ville vara med. Se https://docplayer.se/4612536-Stalsicklat-eller-stenslipat.htmlSom synes var resultaten olika med det du kommit fram till

Link to comment
Share on other sites

Vad är en glassickel? Vem har utvecklat den? Dessutom finns det väl mycket lite som talar för att LF paraffiner gör någon nytta ?

 

De flesta som stålsicklar lägger en manuel struktur också. Sen kanske det är bra att jämföra mot någon annan åkare ocjså.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår testet som först glidvallat på struktur sedan slätsickling och glidtest igen. Är det rätt Volevodin?

I så fall missade du att berätta hur mycket struktur som fanns innan vallning och antagligen beror skillnaden mer på struktur än vallat/ovallat precis som man brukar säga?

Skida, struktur, valla påverkar glidet i den ordningen och med samma skida så blir det struktur som spelar mest roll.

Varma förhållanden ger större beroende av struktur än kalla.

 

Jag hade nog föreslagit tvärtom först slätsicklat och sedan glidvallat, gissar på minimal skillnad i det fallet (om skidan är ren)

Link to comment
Share on other sites

1. Ovallat med struktur på båda skidorna. Testa.

2. Vallat med struktur på båda skidorna. Testa.

3. Ovallat och sicklat på båda skidorna. Testa.

4. Vallat och sicklat på båda skidorna. Testa.

 

Då hade det gått att läsa ut något. Svårt att få jämna förhållanden under en så pass lång process men nåt ska det nog ge.  Kvällen lämpligast. Och steg 2 kan man i allt väsentligt hoppa över, så det hade gått att få in hela testet inom ett hyfsat tidsspann. 

 

Jag gissar ändå att ett test med struktur vs ingen struktur, alltså ingen vallning, hade gett nästan identiskt resultat som ovanstående upplägg allt övrigt lika och att man alltså kunnat hoppa över vallning helt. Gissar alltså. Man måste ju testa för att veta :)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår testet som först glidvallat på struktur sedan slätsickling och glidtest igen. Är det rätt Volevodin?

I så fall missade du att berätta hur mycket struktur som fanns innan vallning och antagligen beror skillnaden mer på struktur än vallat/ovallat precis som man brukar säga?

Skida, struktur, valla påverkar glidet i den ordningen och med samma skida så blir det struktur som spelar mest roll.

Varma förhållanden ger större beroende av struktur än kalla.

 

Jag hade nog föreslagit tvärtom först slätsicklat och sedan glidvallat, gissar på minimal skillnad i det fallet (om skidan är ren)

Skidan hade "naturstruktur" före sicklingen, men lite struktur kvar efter sicklingen, men huvudsyftet var att få fram en jämn o slät yta med "färskt" belagmaterial för att se om det gled bättre än utan valla. Om jag lagt en struktur efter sicklingen hade jag inte fått svar på hur en helt ren glidyta glider i förhållande till en vallad. obs. lägg märke till att redan innan man började lägga struktur på sicklarna ansågs det som ett bättre alternativ till glidvallat och nu när stålsicklarna är mer eller mindre strukturerande vet man inte om glidet beror på stålsicklingen eller strukturen.

 

Jag kan givetvis testa i morgon i omvänd ordning, om underlaget är tillräckligt bra för att få en bra jämförelse

 

Link to comment
Share on other sites

Skidan hade "naturstruktur" före sicklingen, men lite struktur kvar efter sicklingen, men huvudsyftet var att få fram en jämn o slät yta med "färskt" belagmaterial för att se om det gled bättre än utan valla. Om jag lagt en struktur efter sicklingen hade jag inte fått svar på hur en helt ren glidyta glider i förhållande till en vallad. obs. lägg märke till att redan innan man började lägga struktur på sicklarna ansågs det som ett bättre alternativ till glidvallat och nu när stålsicklarna är mer eller mindre strukturerande vet man inte om glidet beror på stålsicklingen eller strukturen.

 

Men du vet ju inte vad du testat. Du har ju ändrat på flera parametrar, hur kan du då dra slutsatsen att det är bättre att åka  med valla än att stålsickla skidan? Jag har inte sett någon som har sagt att en helt slät stålsicklad skida skulle glida bättre än en som har struktur. 

Om du nu ska göra om testet å valla efter att du testat med sickling, så måste du se till att borsta lika mkt båda gångerna då det ev kan skapa en vis struktur.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är att jämföra äpplen och päron när man jämför sickling och vallning. Gör test mellan olika stenslipstrukturer och olika sicklar med olika grova strukturer istället. Obs! glöm inte att också borsta ur stenslipen ordentligt med stålborste.

 

I vissa fören (beroende på snöns fuktighet) ger en hydrofob valla en ökning i glid i båda fallen enligt empirin. Det är en funktion av behovet av friktion under skidan för att skapa vattenfilm och de hydrofoba egenskaperna för att sen glida på den filmen.

 

Till exempel glider högflourvalla på torr snö ofta dåligt på de flesta skidor.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de mest märkliga test jag läst..., en slätsicklad yta utan valla glider sämre än någon annan struktur med valla när det är massa grader varmt. Med lite insikt i strukturer som du borde ha efter 100år i längdspåren, borde du  veta att när det är massa plus så ska man inte ha en slät yta för bästa glid. Känns som att du nog visste det men ville ha fram detta resultat...

 

Jag skulle kunna få fram motsatt resultat, sämre ny stenslip, sedan utan att arbeta med belaget innan värmer på ett lager mjuk valla och sedan borstar lite dåligt. Jämfört med en välpreparerad stålsicklad skida. Gärna väldigt skitig snö också så den mjuka vallan suger upp massa bös. I detta fall skulle den stålsicklade glida bättre efter någon km, troligen från start.

Link to comment
Share on other sites

Avsikten med glidtestet var att få reda på hur en helt slätsicklad skida gled i förhållande till en gammal aldrig stenslipad skida, som vallats med gult paraffin. Jag fick inte det förväntade resultatet, men ett svar som gett mig vägledning inför mitt fortsatta preparerande av mina skidor och det är jag nöjd med.

Viktigt att poängtera att det säger inget om behovet idag av stålsicklar i en skidåkares vallabox. Jag hoppas att det startas en ny tråd om grundpreparering av sina skidbelag med stenslipning och/eller stålsickling och vad de olika metoderna har för möjligheter.

Link to comment
Share on other sites

Stålsikling och stenslilp har samma funktion , att skapa struktur. Utöver den strukturen kan en lägga en manuell struktur för att på så sätt anpassa skidan efter rådande förhållanden.

Du kan väl starta en helt ny tråd om grundpreparering av skidbelag med stenslipning eller stålsickling. Jag tror det finns mycket att ta reda på tex vilka strukturer kan man välja på vid stenslipning och vilka strukturer kan man skapa med stålsicklar. Vad man sen väljer för preparering av sina skidor i fortsättningen är en smaksak, som var och en får komma fram till vad som fungerar för en själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar inse Volevodins enorma genialitet! Han har inte testat om struktur (oavsett metod) glider bra, utan om just sickling glider bra. Vilket det inte gör.

 

Slutsatsen är att man ska strukturera belaget för fint glid innan man vallar. Metod spelar nog mindre roll. En struktursickel duger bra. Eller stenslip. Eller naturrill i stockholmsspår.

 

Det är det många i vasaloppsspåret som missat innan de vallar. Alla vi med ny fin struktur glider minst lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de mest märkliga test jag läst..., en slätsicklad yta utan valla glider sämre än någon annan struktur med valla när det är massa grader varmt. Med lite insikt i strukturer som du borde ha efter 100år i längdspåren, borde du  veta att när det är massa plus så ska man inte ha en slät yta för bästa glid. Känns som att du nog visste det men ville ha fram detta resultat...

 

 

Bra sammanfattning av situationen. Så fortfarande har Volevodin inte prövat att STÅLSICKLA även om han antyder det i trådens namn. Stålsickling ger struktur.  Kära Veterankollega Volevodin: Jag erbjuder mig igen att köpa en stålsickel till dig som vän och kollega så du får pröva detta EN gång och därmed få chans att uppleva samma som vi andra som prövat. Ring bara Enklaresport så fixar han och skickar räkning till mig. Beställ gärna en plus sickel och pröva i samma före när du "sicklade"  dina skidor plana (med en plastsickel ?)

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanfattning av situationen. Så fortfarande har Volevodin inte prövat att STÅLSICKLA även om han antyder det i trådens namn. Stålsickling ger struktur.  Kära Veterankollega Volevodin: Jag erbjuder mig igen att köpa en stålsickel till dig som vän och kollega så du får pröva detta EN gång och därmed få chans att uppleva samma som vi andra som prövat. Ring bara Enklaresport så fixar han och skickar räkning till mig. Beställ gärna en plus sickel och pröva i samma före när du "sicklade"  dina skidor plana (med en plastsickel ?)

Tackar för erbjudandet, men det hänger inte på pengar att skaffa stålsicklar. Nu har jag gjort mina två test och fått svar som jag är nöjd med. NU ÄR DET DIN TUR ATT TESTA ! Åk upp till Ormberget och gör ett seriöst test med glidprov med din vanliga stålsicklade skidor, sen glidvallar du skidorna och upprepar testet. Men jag bedömer chansen att du skall genomföra testerna som mycket liten, då du har allt att förlora i och med att du lagt ner så mycket prestige i att marknadsföra stålsickling som "ett vasst alternativ till glidvallning"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...