Avsikten med de två tester jag genomfört var inte att bevisa om man skall stålsickla sina skidor eller ej. Bakgrunden är att det hävdats på Skidforum i många år att man får lika bra eller tom bättre glid genom att inte glidvalla sina skidor.
Jag hade medvetet valt bort sådan faktorer som struktur o rillning för att minimera andra faktorer som kunde påverka resultatet. På detta testet började jag med en ren slätsicklad skida utan valla i första testet,avbröt och torrtorkade strök på ett lager Swix gul glidvalla, korkade ut och borstade med tagel som förra gången och fortsatte sen testet. Genom att valla den slätsicklade skidan minimerade jag risken att gammal struktur kunde gynnat den vallade skidan i testet i torsdags. Avsikten var heller inte att kontrollera smutsupptaget, ty då skulle jag använt en hård glidvalla typ Maraton och åkt en mycket längre sträcka med resp metod på vardera skida med transparent belag.
Vädret var sol och varierad temperatur i sol och skugga, bättre glid i skuggan och sämre i solbackar, lite mer smuts i snön än i torsdags. Både spår och skejtbädd var uppkörda, då en skidåkare åkt där före mig, så förhålladena var likartade i båda testen, iaf ingen nackdel att starta först.
Jag utförde testet exakt likadant som förra gången; glidtest i lilla backen med låg fart i både spår och skejtbädd före och efter 5x1 km, i stora backen 5 ggr med hög fart och längre glidsträcka.
Resultatet blev ännu tydligare denna gång: glidvallat gled mycket bättre i alla test ! I stora backen skilde det drygt 20 meter mellan ovallats bästa resultat och vallats bästa resultat och vallats sämsta resultat var var ca 15 m bättre än ovallats bästa resultat. Resultatet i lilla backen var detsamma om än inte lika stora i meter både före och efter 5 km.
Min slutsats efter de här två testen är att glidvallade skidor glider mycket bättre än skidor med rensicklat färskt belag och min Personliga åsikt är att det inte räcker med att STÅLSICKLA sina skidor utan man måste även GLIDVALLA sina skidor.