Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtest slätsicklat vs glidvallat nr 2


Volevodin

Recommended Posts

Hva slags glider som er best i test avhenger av hastigheten. Generelt tester harde glidere best i lav hastighet. Ofte er harde glidere uten fluor gode i lav fart. I høy fart begynner det derimot å skje interessante ting under skisålen, andre glidere utmerker seg. 

 

Tilsvarende tester fin struktur best i lav fart, mens grov struktur kommer til sin rett når farten øker. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om jag förstått testet rätt så är de sicklade skidorna oborstade? Det gör ju nog testet helt orättvist. Det är helt klart att en borstad skida glider bättre än en oborstad skida oavsett om den är vallad eller inte.

 

Om testet ska vara rättvist bör skidorna borstas på samma sätt. Alternativt inte borstas alls.

Link to comment
Share on other sites

Hej, kan meddela att Skimateria  har beslut att skicka över några stålsicklar till de bakom http://www.skitestgu...ence-guide.html

 

Så förhoppningsvis får vi lite mer testdata till nästa vinter som även innehåller stålsickel vs wax glidvalla  :)

Hoppas de testar stålsicklade vallade skidor vs stenslipade vallade skidor, då det är intressant att få veta hur bra stålsickling står sig mot stenslipning som grundbehandlingsmetod.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör tävling på stenslip + fluor. Har kuzminsicklat något skidpar som jag också är ganska nöjd med.

Vill bidra med ett test jag gjorde för några år sedan på natursnö i Lappland.

Det är inte vetenskapligt eller kanske supergrundligt utfört, många kanske kommer att ha åsikter, vet inte heller om det tillför något. 

 

Grundtanken var: Jämföra stenslipat o vallat med stålsicklat. Ingen rillning vilket kan såklart ha påverkat resultatet. Men jag hade inte samma kunskap som nu.

Skidorna bestod av två par A och B.    För att  försöka få bort fördelen att ett par kanske gled bättre i grunden valde jag att stenslipa en skida från varje par. Alltså skida A1 och B1 är stenslipade hotboxade och vallade med HF för aktuell temperatur. Skida A2 och B2 är stålsicklade men Kuzmin U. ingen borstning på dem. Hade de båda A-skidorna på samma fot för att kompensera ifall jag hade mer vikt på ett av benen.

 

Sen tänkte jag att glidtest är ett test, men jag ville testa med fart och tänkte då att lättast att åka i samma intensitet är att åka max!

Så jag körde helt enkelt maxintervaller på flackt parti ca 1 km.

Uppvärmning med båda paren för att "åka in" skidorna lite.

Började sen testet med par A1 och B1. Körde 2 intervaller (fram och tillbaka) Bytte sedan till par A2 och B2, körde 4 intervaller för att sedan köra 2 intervaller till med par A1 och B1, för att undvika att det gick lättare mot slutet när det var mer åkt i spåret.

Gjorde en vecka senare samma test fast började då med par A2 och B2.

 

Ett av testen utfördes vid ca -3° och det andra vid -20°.

Vid -20° så skilde totaltiden men också intervallerna bara några sekunder, så där tycker jag det var dött lopp.

Vid -3° skilde det ca 20 sek på totaltiden med fördel för de stålsicklade. 

Total åktid per par och test var ca 12 min. Sträcka 4km

 

Det var ett amatörtest och det finns faktorer att påverka eller testa mer, tex ifall LF har bättre glid än HF vid -20°, olika slipar på stenslipade vid -3° och -20° etc.

Rill hade kunnat användas. Även om man tror att samma rill på alla skidor borde gett samma resultat är det kanske inte så, eftersom de stenslipade hade grövre mönster än de stålsicklade från början.

 

Vill inte hävda att något är bättre än det andra. 

Link to comment
Share on other sites

Två skidor i ett par är inte likadana så du körde fortfarande på två olika par skidor med olika egenskaper.

 

Glidvallafritt brukar ju gå bäst när det är riktigt kallt och man behöver mer friktion för att slippa ”torrglid”. Dessutom grövre struktur på de stenslipade vilket kan vara katastrof när det är riktigt kallt. Ditt test säger ju tvärtom så jag tror inte ditt test är särskilt representativt.

 

Du har jämfört en grej med en annan grej. En grej var snabbare. Oklart vad grejen är? Kanske att du har hittat ett nytt par skidor som går riktigt bra?

Link to comment
Share on other sites

Bra med många test, vill inte betygsätta, det får andra göra. I mina test ville jag ta bort så mycket som möjligt som skulle kunna påverka tex min egen prestationsförmåga. Jag hoppas verkligen att det görs test hur stålsicklat står sig som vallningsunderlag, givet finns det begränsat med strukturer jfr med stenslipat, men ändå intressant då kostnaden/ "behandling" blir lägre.

Link to comment
Share on other sites

Två skidor i ett par är inte likadana så du körde fortfarande på två olika par skidor med olika egenskaper.

 

Glidvallafritt brukar ju gå bäst när det är riktigt kallt och man behöver mer friktion för att slippa ”torrglid”. Dessutom grövre struktur på de stenslipade vilket kan vara katastrof när det är riktigt kallt. Ditt test säger ju tvärtom så jag tror inte ditt test är särskilt representativt.

 

Du har jämfört en grej med en annan grej. En grej var snabbare. Oklart vad grejen är? Kanske att du har hittat ett nytt par skidor som går riktigt bra?

Precis. Ett test är bara ett test. Ändå så gick ju de mindre struktur stålsicklade bättre vid det mildare vädret.

 

Men hur gör man tester vetenskapligt? Antingen så måste man väl använda sig av bara ett skidpar, eller kalibrera 2 par mot varandra med samma struktur och eventuell valla innan testet påbörjas?

Link to comment
Share on other sites

Precis. Ett test är bara ett test. Ändå så gick ju de mindre struktur stålsicklade bättre vid det mildare vädret.

 

Men hur gör man tester vetenskapligt? Antingen så måste man väl använda sig av bara ett skidpar, eller kalibrera 2 par mot varandra med samma struktur och eventuell valla innan testet påbörjas?

Jag tror att det är svårt att åka med samma kraftinsats i alla test, vilket innebär att en tidsdifferens kan bero på andra orsaker än skidornas glid. Skulle tro att man vid vetenskapliga glidtester använder sig  av både mätinstrument för hastighetsmätning och traditionell glidtest i backar. Hur gör ni i Norge, Skitester ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...