
Glidtest slätsicklat vs glidvallat nr 2
#21
Postad 22 mars 2022 - 15:03

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
#22
Postad 22 mars 2022 - 15:44

Först: Jag är helt neutral här i princip. Mitt tävlingspar är stenslipat medan några träningspar underhålls med en Kuzmin universal. Jag har några Vasalopp på tazarrislip och högflour + topping med bra resultat, men har även åkt ett par stycken med Kuzmin universal med rill och flourtopping med minst lika bra släpp. Enda gången jag bommat glidet lite var (råkade vara) stenslipat med lite för grov struktur en dag då det aldrig tinade.
Sen:
Svajig tes. Svajigt test. Givet vem som utförde det, läs Volevodin, får man ju ett intryck av att det på nåt sätt är ett inlägg i slip+vallning vs stålsicklat. Men det är ju, får man anta, slipade skidor som körs ovallade, och sen vallade. Det är ju begränsat nyhetsvärde i och egentligen inte en del av "debatten" här.
- Hel och ren? -
#23
Postad 22 mars 2022 - 15:49

Betviler veldig sterkt at en nyslipt ski med varmslip og gul LF glir likt med en siklet ski på våt snø, uansett sikling.
Dersom skia ikke har struktur og gul LF kan det vel stemme.
Dersom skia har gul LF som topplag og det er 15 minus glir den skikkelig dårlig. Er det kanskje det han sammenlikner med?
#24
Postad 23 mars 2022 - 11:26

Disse har kjørt skisleden sin 2000 ganger over 3 år og målt med forskjellig voks. Dessverre ikke uten voks. Så der er testen til Volevodin nyttig
http://www.skitestgu...ence-guide.html
Det er mye fahrenheit på x aksen.
0.001 i coeficient of friction tilsvarer 1 høydemeter på 1 km.
@Volevodin. Hvis det kommer skikkelig kalt til neste sesong, så ville det vært interessant å se samme testen med og uten grønn voks
Den här var ett guldkorn!
Intressant sida
Väldigt bra uppsättning de har med testsläden
Det fanns ett kontaktformulär på sidan och jag skickade iväg en fråga om de hade några planer på att testa stålsicklade skidor. En av de bakom svarade direkt.
Det verkar dock finnas ett kunskapsglapp och då de verkar vara i USA så behöver man få dit en stålsickel eller vet någon om de säljs där också?
Ska bli kul att se vad de svarar på att jag kunde ordna fram en stål sickel och instruktioner om de är intresserade av att testa
#25
Postad 23 mars 2022 - 13:59

Disse har kjørt skisleden sin 2000 ganger over 3 år og målt med forskjellig voks. Dessverre ikke uten voks. Så der er testen til Volevodin nyttig
http://www.skitestgu...ence-guide.html
Det er mye fahrenheit på x aksen.
0.001 i coeficient of friction tilsvarer 1 høydemeter på 1 km.
@Volevodin. Hvis det kommer skikkelig kalt til neste sesong, så ville det vært interessant å se samme testen med og uten grønn voks
Disse har kjørt skisleden sin 2000 ganger over 3 år og målt med forskjellig voks. Dessverre ikke uten voks. Så der er testen til Volevodin nyttig
http://www.skitestgu...ence-guide.html
Det er mye fahrenheit på x aksen.
0.001 i coeficient of friction tilsvarer 1 høydemeter på 1 km.
@Volevodin. Hvis det kommer skikkelig kalt til neste sesong, så ville det vært interessant å se samme testen med og uten grønn voks
Mycket intressant, om jag inte läser fel så på gammal snö är Rex blå vinnare, men även Start grön tappar heller inte så mycket glid, vilket stödjer vad jag kom fram till långt innan de hårda hf-vallorna för långlopp kom fram.
#26
Postad 23 mars 2022 - 15:09

Hva slags glider som er best i test avhenger av hastigheten. Generelt tester harde glidere best i lav hastighet. Ofte er harde glidere uten fluor gode i lav fart. I høy fart begynner det derimot å skje interessante ting under skisålen, andre glidere utmerker seg.
Tilsvarende tester fin struktur best i lav fart, mens grov struktur kommer til sin rett når farten øker.
#27
Postad 07 april 2022 - 06:22

Om jag förstått testet rätt så är de sicklade skidorna oborstade? Det gör ju nog testet helt orättvist. Det är helt klart att en borstad skida glider bättre än en oborstad skida oavsett om den är vallad eller inte.
Om testet ska vara rättvist bör skidorna borstas på samma sätt. Alternativt inte borstas alls.
#28
Postad 07 april 2022 - 08:14

Hej, kan meddela att Skimateria har beslut att skicka över några stålsicklar till de bakom http://www.skitestgu...ence-guide.html
Så förhoppningsvis får vi lite mer testdata till nästa vinter som även innehåller stålsickel vs wax glidvalla
#29
Postad 07 april 2022 - 13:09

Hej, kan meddela att Skimateria har beslut att skicka över några stålsicklar till de bakom http://www.skitestgu...ence-guide.html
Så förhoppningsvis får vi lite mer testdata till nästa vinter som även innehåller stålsickel vs wax glidvalla
Hoppas de testar stålsicklade vallade skidor vs stenslipade vallade skidor, då det är intressant att få veta hur bra stålsickling står sig mot stenslipning som grundbehandlingsmetod.
#30
Postad 08 april 2022 - 08:54

Jag kör tävling på stenslip + fluor. Har kuzminsicklat något skidpar som jag också är ganska nöjd med.
Vill bidra med ett test jag gjorde för några år sedan på natursnö i Lappland.
Det är inte vetenskapligt eller kanske supergrundligt utfört, många kanske kommer att ha åsikter, vet inte heller om det tillför något.
Grundtanken var: Jämföra stenslipat o vallat med stålsicklat. Ingen rillning vilket kan såklart ha påverkat resultatet. Men jag hade inte samma kunskap som nu.
Skidorna bestod av två par A och B. För att försöka få bort fördelen att ett par kanske gled bättre i grunden valde jag att stenslipa en skida från varje par. Alltså skida A1 och B1 är stenslipade hotboxade och vallade med HF för aktuell temperatur. Skida A2 och B2 är stålsicklade men Kuzmin U. ingen borstning på dem. Hade de båda A-skidorna på samma fot för att kompensera ifall jag hade mer vikt på ett av benen.
Sen tänkte jag att glidtest är ett test, men jag ville testa med fart och tänkte då att lättast att åka i samma intensitet är att åka max!
Så jag körde helt enkelt maxintervaller på flackt parti ca 1 km.
Uppvärmning med båda paren för att "åka in" skidorna lite.
Började sen testet med par A1 och B1. Körde 2 intervaller (fram och tillbaka) Bytte sedan till par A2 och B2, körde 4 intervaller för att sedan köra 2 intervaller till med par A1 och B1, för att undvika att det gick lättare mot slutet när det var mer åkt i spåret.
Gjorde en vecka senare samma test fast började då med par A2 och B2.
Ett av testen utfördes vid ca -3° och det andra vid -20°.
Vid -20° så skilde totaltiden men också intervallerna bara några sekunder, så där tycker jag det var dött lopp.
Vid -3° skilde det ca 20 sek på totaltiden med fördel för de stålsicklade.
Total åktid per par och test var ca 12 min. Sträcka 4km
Det var ett amatörtest och det finns faktorer att påverka eller testa mer, tex ifall LF har bättre glid än HF vid -20°, olika slipar på stenslipade vid -3° och -20° etc.
Rill hade kunnat användas. Även om man tror att samma rill på alla skidor borde gett samma resultat är det kanske inte så, eftersom de stenslipade hade grövre mönster än de stålsicklade från början.
Vill inte hävda att något är bättre än det andra.
#31
Postad 08 april 2022 - 09:41

#32
Postad 08 april 2022 - 10:32

Hade du borstat även dom stålsicklade kanske dom glidit ännu bättre.
#33
Postad 08 april 2022 - 11:18

Även 12 minuter .20 sec på 1 km är ju galet mkt även för oss motionärer
Total åktid ca 12 minuter på ca 4 km och delta 20 sekunder läser jag… ca 3%? Också mycket…
#34
Postad 08 april 2022 - 11:27

20 sec på 1 km är ju galet mkt även för oss motionärer
Ja tyvärr var det 20sek på totaltiden. Har redigerat inlägget nu.
Men det är ju vid maxinsats också.
Och vid ett genomfört test på totalt 12 min.
#35
Postad 08 april 2022 - 11:29

Hade du borstat även dom stålsicklade kanske dom glidit ännu bättre.
Absolut.
Finns nog massor mer man har kunnat testa och göra olika.
#36
Postad 08 april 2022 - 11:31

Även 12 minuter .
Total åktid ca 12 minuter på ca 4 km och delta 20 sekunder läser jag… ca 3%? Också mycket…
Precis, men det är ju vid maxinsats och ett genomfört test. Hade kanske sett annorlunda ut vid flera likadana test. Bättre eller sämre.
#37
Postad 08 april 2022 - 13:03

Glidvallafritt brukar ju gå bäst när det är riktigt kallt och man behöver mer friktion för att slippa ”torrglid”. Dessutom grövre struktur på de stenslipade vilket kan vara katastrof när det är riktigt kallt. Ditt test säger ju tvärtom så jag tror inte ditt test är särskilt representativt.
Du har jämfört en grej med en annan grej. En grej var snabbare. Oklart vad grejen är? Kanske att du har hittat ett nytt par skidor som går riktigt bra?
#38
Postad 08 april 2022 - 13:08

Bra med många test, vill inte betygsätta, det får andra göra. I mina test ville jag ta bort så mycket som möjligt som skulle kunna påverka tex min egen prestationsförmåga. Jag hoppas verkligen att det görs test hur stålsicklat står sig som vallningsunderlag, givet finns det begränsat med strukturer jfr med stenslipat, men ändå intressant då kostnaden/ "behandling" blir lägre.
#39
Postad 08 april 2022 - 21:19

Två skidor i ett par är inte likadana så du körde fortfarande på två olika par skidor med olika egenskaper.
Glidvallafritt brukar ju gå bäst när det är riktigt kallt och man behöver mer friktion för att slippa ”torrglid”. Dessutom grövre struktur på de stenslipade vilket kan vara katastrof när det är riktigt kallt. Ditt test säger ju tvärtom så jag tror inte ditt test är särskilt representativt.
Du har jämfört en grej med en annan grej. En grej var snabbare. Oklart vad grejen är? Kanske att du har hittat ett nytt par skidor som går riktigt bra?
Precis. Ett test är bara ett test. Ändå så gick ju de mindre struktur stålsicklade bättre vid det mildare vädret.
Men hur gör man tester vetenskapligt? Antingen så måste man väl använda sig av bara ett skidpar, eller kalibrera 2 par mot varandra med samma struktur och eventuell valla innan testet påbörjas?
#40
Postad 09 april 2022 - 00:30

Precis. Ett test är bara ett test. Ändå så gick ju de mindre struktur stålsicklade bättre vid det mildare vädret.
Men hur gör man tester vetenskapligt? Antingen så måste man väl använda sig av bara ett skidpar, eller kalibrera 2 par mot varandra med samma struktur och eventuell valla innan testet påbörjas?
Jag tror att det är svårt att åka med samma kraftinsats i alla test, vilket innebär att en tidsdifferens kan bero på andra orsaker än skidornas glid. Skulle tro att man vid vetenskapliga glidtester använder sig av både mätinstrument för hastighetsmätning och traditionell glidtest i backar. Hur gör ni i Norge, Skitester ?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar