Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickel & Riller


Mr X

Recommended Posts

Hej alla!

Är en glad mottionär som åker en del, har blivit ca 100mil efter nyår, har tänkt åka VL2023 samt några andra lopp.

Jag tänkte köpa stålsickel och riller.

Min fundering är: klarar jag mig med tex Skidpropagandas set, eller ska man satsa på ett dyrare, typ Skimateria?

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

Är en glad mottionär som åker en del, har blivit ca 100mil efter nyår, har tänkt åka VL2023 samt några andra lopp.

Jag tänkte köpa stålsickel och riller.

Min fundering är: klarar jag mig med tex Skidpropagandas set, eller ska man satsa på ett dyrare, typ Skimateria?

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Eftersom du beskriver dig som motionär så anser JAG att det räcker gott med den utrustning du förelår. Jag har själv ofta använt tom enklare utrustning vid prepareringen av mina Vasaloppsskidor. Och som du sett har jag numera åkt 38 Vasalopp/öppna spår rent stålsicklat (av mina numera totalt 75 lopp)

Link to comment
Share on other sites

Skidproppaganda är väldigt bra, enkelt att använda och det blir väldigt bra, kom på plats 714 på Vasaloppet i år med skidor fixade med skidproppaganda. Bra borstar är också viktigt att tänka på. Jag har skistarts roterande stål, tagel och nylon tycker de funkar fint.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, alla!

Då ska jag beställa från Skidpropaganda.

Jag har nära till klubbens vallabod med vägg och bordsmonterade vallaställ, så dom håller för den vikt jag klarar trycka med [emoji6]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Använde vid något tillfälle rostfri gängstång (i mitt arbete) känslan var att "eggen" var skarpare än vanlig förzinkad.

M-gänga är helt olämplig som rillverktyg, det är som en kirurg med smörkniv. 

Jag skulle göra min rill av en stor plåt eller montageskruv som har vassa gängor. Blir till att kila ner till bygghandeln i em.

 

Kolla efter #slöpropaganda #skitpropaganda på insta där jag rillbattlar mot M-gängor live!

Link to comment
Share on other sites

M-gänga är helt olämplig som rillverktyg, det är som en kirurg med smörkniv. 

Jag skulle göra min rill av en stor plåt eller montageskruv som har vassa gängor. Blir till att kila ner till bygghandeln i em.

 

Kolla efter #slöpropaganda #skitpropaganda på insta där jag rillbattlar mot M-gängor live!

Men m-gängan funkar perfekt som riller! Förutom för raka strukturer där jag tycker en traditionell riller är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Men m-gängan funkar perfekt som riller! Förutom för raka strukturer där jag tycker en traditionell riller är bättre.

 

Menar du att du rullar stången för att få "sneda" rillor? Det är väl ganska populärt för skate. Jag tror i vilket fall att det är bättre att välja en gänga som är vass i sin grunddesign istället för att välja M-gänga som är designad för att vara trubbig och därmed svår att trycka in mönster med.

 

Jag ställer in rillbattlet på obestämd tid. Återkommer när jag provat ut den perfekta rill-gängan.

Link to comment
Share on other sites

Red creek 2mm. Väldigt vass!

 

M-gängad stång i jämförelse M-gänga är normalt 1,25mm rill.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

 

Tryckande riller är svår att få att sitta särskilt länge i belaget ens med vass riller så jag gissar att den går ur på nolltid med trubbig. M-gänga som skärande rill känns svårt. Möjligen gnidande rill :)

 

https://www.researchgate.net/publication/245481341_Cross_Country_Ski_Base_Tuning_with_Structure_Imprint_Tools#pf3

 

Enligt avhandlingen ovan så tog 3 km skidåkning bort 10% av strukturen och 4 km skidåkning tog bort 28% av strukturen med RC 1mm (som ändå var den bästa rillern i testet). 

 

Min slutsats är att tryckande riller är värdelöst till långlopp, man ska inte köpa precisionsverktyg i klädaffärer.

Link to comment
Share on other sites

Red creek 2mm. Väldigt vass!

 

M-gängad stång i jämförelse M-gänga är normalt 1,25mm rill.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

 

Tryckande riller är svår att få att sitta särskilt länge i belaget ens med vass riller så jag gissar att den går ur på nolltid med trubbig. M-gänga som skärande rill känns svårt. Möjligen gnidande rill :)

 

https://www.researchgate.net/publication/245481341_Cross_Country_Ski_Base_Tuning_with_Structure_Imprint_Tools#pf3

 

Enligt avhandlingen ovan så tog 3 km skidåkning bort 10% av strukturen och 4 km skidåkning tog bort 28% av strukturen med RC 1mm (som ändå var den bästa rillern i testet). 

 

Min slutsats är att tryckande riller är värdelöst till långlopp, man ska inte köpa precisionsverktyg i klädaffärer.

Jag har en Red Creek 2 mm riller och min subjektiva upplevelse har varit att effekten har avtagit ganska snabbt, ovanstående stödjer min uppfattning. Jag har trott att det berodde på att jag inte kunde rilla, men jag förstår nu att tryckande rillning har begränsad hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Gängor (vi pratar maskinskruv, inte plåtskruv) är inte helt vassa, då skulle det bli svårt att skruva i dem i muttern/gängade hålet.

Gängstångsriller behöver inte alltid vara 1,25 mm. Beror på vilken dimension det är på gängstången. M8 blir 1,25 (gängstigningen) M6=1mm M10=1,5mm osv.

Jag tror inte heller att en gängstång är optimalt för rillning, den är för ”slö”.

Link to comment
Share on other sites

Även med rillstopp blir det minimala spår av RC riller men svårt att hitta alternativ förutom stålsickling .

Åtminstone om man vill styra själv per lopp/tillfälle. Stenslipning är inte ett alternativ per lopp.

 

Men rillstopp är nödvändigt för att få minimala spår, utan rillstopp så borstar jag bort spåren (RC är vassare än Skigo i min erfarenhet).

Link to comment
Share on other sites

Även med rillstopp blir det minimala spår av RC riller men svårt att hitta alternativ förutom stålsickling .

Åtminstone om man vill styra själv per lopp/tillfälle. Stenslipning är inte ett alternativ per lopp.

 

Men rillstopp är nödvändigt för att få minimala spår, utan rillstopp så borstar jag bort spåren (RC är vassare än Skigo i min erfarenhet).

Mitt tips är växlade rillers som ger en heeelt annan kvalitet i strukturen. Det är i princip en skärande typ av rill som klarar av olika typer av mönster, inte bara raka spår. Skapar mönster enligt samma princip som en stenslip!

 

Exempel:

https://www.skistart.com/p-59125-finite-skitools-finish-structure-tool.aspx

 

https://www.skistart.com/p-59132-finite-skitools-struktur-kugghjul-passar-swix.aspx

Link to comment
Share on other sites

Kan intyga att M gänga går utmärkt att använda för att skapa struktur. Jag använder det som skärande, dvs i låst läge. Lång skruv eller gängstång funkar bra. Det är bara att hålla i, trycka och dra.

Jajamen! Man kan rilla med en stålkam också. Note to self: skölj av brylcremen från kammen först.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...