Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Anmälan Vasaloppet 2023

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

Öppnar väl snart om man har förtur.. 

"Förtur gäller om man åkt tre Vasalopp de senaste sex åren eller om man var anmäld till något lopp under Vasaloppsveckan 2022 (oavsett om man startade, bröt eller kom i mål). " ***

Det pågår ett visst kampanjande på sociala media om att öka andelen kvinnor i VL 2023 bla motiverat av att det då är 100 år sedan Margit Nordin åkte:

https://www.facebook...070114933101739

och #vasanförmargit på instagram

*** jag har saxat ovanstående från sekundär källa, har inte sett det själv direkt från VL.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

en annan grej.. hur snabbt tror ni att VL blir fulltecknat när ordinarie anmälan öppnar på söndag????

Hur är det med stafettvasan ?? brukar den också bli fulltecknad snabbt??

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

en annan grej.. hur snabbt tror ni att VL blir fulltecknat när ordinarie anmälan öppnar på söndag????

Har aldrig förstått stressen. Jag köper bara en begagnad plats någon vecka innan start. Har aldrig varit ett problem

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Anmäld nu! Men 2000:- svider ju lite alltså..

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Anmäld nu! Men 2000:- svider ju lite alltså..

Får hoppas det blir dusch nästa år iaf

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 345 inlägg

Anmäld till Tjejvasan... 945 spänn, rätt saftigt. Hoppas som sagt att dusch ingår nästa år. 

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 345 inlägg

I år var den typ halvfull. Eventuellt har värsta hypen med företagslag lagt sig? 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
Även jag anmäld, till VL då alltså… priset går upp som vanligt. Hoppas det går med vinst trots dusch och mat…

Visst går det bra att vänta men ligger en hel del psykologi i att anmäla mig tidigt. Motiverande och speglar min ambition. Har dock aldrig varit med om svårighet att få tag på startplats och är såklart oftast billigare att handla relativt sent.

Extremstress saknas nog numera så gissar mer än 24 timmar innan fullt.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

Har aldrig förstått stressen. Jag köper bara en begagnad plats någon vecka innan start. Har aldrig varit ett problem

Jag förstår precis varför många tycker att det är viktigt att vara anmäld trots att det flesta vet (eller lätt kan ta reda på) att det alltid är gott om billiga startbiljetter i februari. 

Jag slängde in en anmälan i mars 2020 då alla trodde att pandemin skulle blåsa över ganska snabbt. Sedan var det ett kort tidsfönster då man kunde flytta anmälan VL21 till VL22 vilket jag gjorde. Sedan kom detta med fri stil VÅ fredagar så då blev jag nyfiken på att testa skejt. Körde VÅ90 skejt (genom en ny anmälan då jag behöll VL-biljetten) och har sedan dess nästan inte tränat nåt klassiskt alls. 

Hade garanterat inte åkt VL 2022 om det inte var för att jag hade en startbiljett sedan långt innan. Och VL 2022 blev en superhärlig upplevelse både under loppet samt före/efter. Bl a tack vare Lars-Erik som jag hade sällskap av i Mora.

Mackan85

Mackan85

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

..och en ny medalj som inte är en kopia av föregående år

Sent from my SM-G986B using Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Inte aktuellt med Vasaloppet 2023, men om hälsan står bi kanske 2024 som är det 100-drade, då det förhoppningsvis blir lite mer firande än i år, då pandemin begränsade firandet i större skala.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Årets upplägg på dusch funkade bra tycker jag.

Man fick snabbt på sig överdragskläderna som låg vid målet, bytte till sköna skor och sedan var det perfekt med en kort promenad till duschen. Efter en varm dusch och 2 st korv med bröd så blev det som vanlig en skön bussresa till Sälen.

Bra att få tillgång till påsen med överdragskläder direkt efter mål så hinner man inte bli kall.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg

Årets upplägg på dusch funkade bra tycker jag.

Man fick snabbt på sig överdragskläderna som låg vid målet, bytte till sköna skor och sedan var det perfekt med en kort promenad till duschen. Efter en varm dusch och 2 st korv med bröd så blev det som vanlig en skön bussresa till Sälen.

Bra att få tillgång till påsen med överdragskläder direkt efter mål så hinner man inte bli kall.

Kanske ett förbättringsförslag? Överdraget vid målgång?
Möjligtvis en risk att folk då väljer dusch och det blir trångt vid ena anläggningen?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Kanske ett förbättringsförslag? Överdraget vid målgång?
Möjligtvis en risk att folk då väljer dusch och det blir trångt vid ena anläggningen?

Maten efteråt kan jag vara utan, dels för att det är svårt att äta så nära efter målgång och maten brukar inte vara någon höjdare. I stället gör jag som i år efter Vasaloppet Hemma tillagar omelett ett par timmar efter målgång, lättätet med mycket protein för muskelrestaurering.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
VL maten hamnar nog inte i Michelinguiden på gamla meriter åtminstone .
Men jag har ätit sämre… och bättre…

Personligen äter jag både VL mat och kvällsmat.. mycket kolhydrater och mycket protein, framförallt har väl glykogen förrådet tömts så kolhydrater viktigt?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 924 inlägg
Anmäld till Vasaloppet 45. Anmäler mig tidigt för att få stå i startgrupp 1.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

Anmäld till Vasaloppet 45. Anmäler mig tidigt för att få stå i startgrupp 1.

Anmäl dej till Vasaloppet också så får du grupp noll

Pepeystad

Pepeystad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Någon som vet varför prisskillnaden mellan öppet spår söndag och måndag är 400 kr dyrare på söndagen än måndagen? I min värld samma lopp eller är det något jag missat?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 050 inlägg

Någon som vet varför prisskillnaden mellan öppet spår söndag och måndag är 400 kr dyrare på söndagen än måndagen? I min värld samma lopp eller är det något jag missat?

Tyvärr verkar ÖSM tappat i popularitet för att många vaniljåkare inte vill dela loppet med skejtare av olika skäl.

Jag har varit rädd för att arrangören kanske skulle ta intryck av det och skrota fristils-ÖS.

Nu verkar det som att de testar en annan grej dvs att differentiera startavgiften. 

Man skulle kunna säga att de som vill åka klassiskt får mer valuta på söndagen pga dubbelt så många spår.

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Aldrig åkt men funderar på om det nu är dags. Måste nog bearbeta omgivningen lite mer först så jag slipper resa dit själv isåfall.

Ett alternativ kan förstås vara ÖSM. Skulle kunna kombinera det med en liten familjesemester under sportlovet. Kanske lättare att skaffa boende i närheten då. Lite billigare också, lite mer avslappnat.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar