Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Summering av skidsäsongen


Volevodin

Recommended Posts

Jag avslutade skidsäsongen igår med 15 km skejt på konstsnöspåret, där delar fortfarande var åkbara. Denna säsongen har träningsmässigt varit den bästa på många år, då vi haft snötillgång i omgångar ända från början av december. Totalt blev det 83,8 mil varav klassiskt 22,9 och skejt 60,9, har aldrig åkt så mycket skejt någon vinter. Förra säsongen blev det 57,4 totalt varav skejt 23,8 mot 28,4 varav skejt endast 5.9 år 2020. Tävlingsmässigt har det blivit tre förlorade säsonger; 2020 snöbrist och start pandemin, 2021 corona stoppade alla tävlingar, 2022 bättre utbud av tävlingar, men jag hade omikron vid de två tävlingar jag tänkt delta i, så endast Vasaloppet Hemma genomfördes.

Positivt dock att jag fått tag i pjäxor för skejt och även bindningar, som har gått att skruva i de gamla hålen.

Återstår att se om de två sista säsongerna varit ett trendbrott mot lite kallare och snörikare vintrar efter 2020,s minst sagt bedrövliga vinter.

Link to comment
Share on other sites

Har ännu inte avslutat säsongen, Det blir påskskidåkning i Grönklitt och några pass till hemma i konstsnöspåret. En bra vinter hemma med fina förhållanden i vår 2,85 km konstsnöslinga. Har ägnat en del tid åt att köra skidkurser för vuxna. Kul.

Blev inget lopp i vasaloppsveckan eftersom jag inte var återhämtad från sjukdom. Körde däremot Idre Särnaloppet i helgen. Ett fint lopp som jag kommer att köra igen, Blev lite skicross över loppet eftersom värmen tagit hårt på snön och skotrar som kört i delar av spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte vinterns sista skidpass i Borås idag, exakt fyra månader efter säsongspremiären 3/12. Det är inte illa att ha en 4 månader lång skidsäsong så långt söderut! Totalt har jag fått ihop 130 mil klassiskt och 90 mil skejt.

 

I januari åkte jag mitt första långlopp på fyra år, när jag stakade mig igenom Ulricehamnsloppet. Oj, vad kul att vara tillbaka i tävling igen! Det blev två seedningslopp till hemmavid bara för att det var så roligt. På Stafettvasan körde jag min egen variant, och stakade hela vägen från Sälen till Mora i riktigt fina förhållanden. I Birken hade jag precis som många andra vallat fel, och fick i princip staka mig igenom hela det loppet också. Det gick, även om det blev en del saxning i branterna.

 

Mycket stakning blev det den här vintern, men även en hel del skejt. De senaste veckorna har det varit fin vårskidåkning på mornarna med många fina skejtpass. Nu lägger jag undan skidorna och laddar upp inför nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

En mycket annorlunda säsong för mig. Jag hade grundat ovanligt bra (ett rullpass i veckan sedan maj månad om 6km skejt/4km stakning).

Träningsmil på snö:

10 klassiska träskidor

5 skejt

1,5 klassiska plastskidor

Tävlingsmil:

9 klassiska träskidor

9+9 skejt

9+4,5+9+20 klassiska plastskidor

Nöjd med: att ha fullföljt Jubileumsvasan, att ha varit jämn under Vasaloppsveckan, att ha fullföljt Nordenskiöldsloppet sprint trots lite trögt före och kunnat gå 500m på egen hand efteråt, att ha tävlat hela säsongen i tweedknickers.

 

Blir lite turskidor veckan efter påsk om vädergudarna är nådiga. De smala skidorna är invaxade och ligger på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

En mycket annorlunda säsong för mig. Jag hade grundat ovanligt bra (ett rullpass i veckan sedan maj månad om 6km skejt/4km stakning).

Träningsmil på snö:

10 klassiska träskidor

5 skejt

1,5 klassiska plastskidor

Tävlingsmil:

9 klassiska träskidor

9+9 skejt

9+4,5+9+20 klassiska plastskidor

Nöjd med: att ha fullföljt Jubileumsvasan, att ha varit jämn under Vasaloppsveckan, att ha fullföljt Nordenskiöldsloppet sprint trots lite trögt före och kunnat gå 500m på egen hand efteråt, att ha tävlat hela säsongen i tweedknickers.

 

Blir lite turskidor veckan efter påsk om vädergudarna är nådiga. De smala skidorna är invaxade och ligger på hyllan.

Du behöver inte valla skidorna för vinterförvaring. Men äsch det är en annan tråd..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jag kommer att minnas mest från denna skidsäsong är nog följande_

a) Att jag kom med (tom först) i Henrik Lenngrens nya Vasaloppsbok "Vasaloppet. 90 kvinnor och män i fäders spår."  Otroligt att en så medioker motionär som jag uppmärksammas på detta vis.

b) Att jag åter trots alla problem klarade av att åka både Vasalopp och ett öppet spår på för mig hyggliga tider  Och GIVETVIS utan att använda glidvalla. Jag har således åkt totalt 75 Vasalopp/öppna spår (enligt uppgift torde jag därmed ligga på topp fem med detta sä'tt att mäta) och majoriteten av dem utan glidvalla.

c) Volevodins fortsatta uppfinningsrikedom för att stoppa stålsicklingseländet och intresset för "min" motsvarande tråd. 

Jag föreslår att min käre Vasaloppsveteranbroder ger följande nyårslöfte: Är 2023 lovar jag att äntligen själv våga mig på att stålsickla mina skidor och se om jag upplever samma som Lars-Erik, t.ex i b) ovan.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av sociala media är att om det är någon vars stil man inte gillar så brukar det lösa sej naturligt om man bara ignorerar den personen, om det inte är en extrem psykopat man har att göra med men det kan vi i alla falla konstatera att LE inte är. Du volevodin verkar inte riktigt kunna ignorera L-E eftersom du ganska ofta är inne och skriver i “hans tråd”, men det är ju ditt eget val.

Link to comment
Share on other sites

Kunde fortfarande köra på natursnö nu på morgonen och det kommer nog gå till helgen också. Men sen får det nog räcka. Konstsnöspåret skulle nog kunna fungera ett tag till, men jag vill inte åka skidor till varje pris.

 

Just över 100 mil har jag lyckats skrapa ihop i år vilket är väldigt lite för att vara mig. Hoppas på vändning till nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...