Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Svårt med vettig träningsmängd

• Vänligen logga in för att kunna svara
28 svar till detta ämne

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 159 inlägg

Har samma, och kan hålla med om att dom är tunga för diagonal åkning, även om det funkar, men suveräna till stakning på ojämnt underlag. Sedan gillar jag funktionen med "speed reducer" så man kan ställa om motståndet beroende på hur tungt pass man vill ha.

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Har under många kört Jenex, ca 1000 mil, även om jag mestadels kör "vanliga" traditionella. För ren stakning - speciellt vid sämre underlag - är Jenex otroligt bra, stadiga och riktningsstabila, blir lite som att åka på fina klassiska rälsspår vintertid. För den lite äldre åkaren som känner att balansen inte längre är på topp är dom ett mycket bra alternativ.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 739 inlägg

Variation är alltid bra. Träna på diagonalen också så har du fler kroppsdelar att slita på och får mer varierade pass. Balansen och stabiliteten som krävs för att få till diagonalen har du nytta av även i stakningen. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Tack för alla svar, ska titta på vad som behöver shoppas tills sopningen kommer igång.

Ingen aning om hjulen är tröga, men jag har varit lite missnöjd med farten, det går ungefär lika snabbt på rullskidor som på ett medelföre på snö (liknande kupering) och jag har fått uppfattningen att andra är snabbare. 

Jag brukar annars träna i princip varje dag under barmarksträningen, så det blir mer än rullskidor. Efter semestern kan det bli fler vilodagar då passen blir längre. Men skulle absolut vilja köra 2 h stakning på rullskidor innan snösäsongen

Viktigast är att man utgår från sig själv och vad man gillar för träning. Jag har aldrig kört långpass på rullskidor, under min "storhetstid" blev det max 15 km och har alltid föredragit kortare träning nästan varje dag. Att asfalten slår sönder muskelfibrer i armarna blir man varse efter första rullskidpasset på våren trots många skidmil på snö på vintern. En anledning till att man blir trött i fötterna är att de vid stakning ofta är i samma position hela tiden, speciellt om pjäxorna låser fast foten. Stakning med frånskjut omväxlande höger o vänster ben och ett alt två staktag emellan tycker jag funkar bra på slätmark för att få omväxling, numera blir det "gådiagonal" i uppförsbackar fö bara stakning.

Bra alternativ till rullskidåkning är backträning med stavar, men då är 140 cm alldeles för långa, jag har tom lite kortare stavar än snöstavarna. Ger bra styrketräning och även bra för "flåset"

Stina

Stina

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Tack för fler svar. 

Jag brukar staka ganska mycket på vintern också, för mig är stakning en bättre växel än diagonal. 

Jag har annars svårt för träning som kör ordentligt slut på mig, gör ont eller är tävlingsinriktad. Så helst kör jag distanspass, ensam i skogen/fina vägar, som inte är alltför långa (sommartid, få pass över 2 h och vintertid få över 3h).  Men det skulle inte vara något problem att köra stakpass på rullskidor på 2 mil om det inte vore för armbågarna i första hand, men även fötter. Tyvärr är det rätt platt där jag bor, för att hitta fina uppförsbackar måste jag åka minst 3-4 mil, annars hade jag garanterat gått upp och ned i någon backe med stavar. Det skulle vara träning jag gillar.

Annars kör jag hyfsat varierat, tycker jag. På 3 månader under vintern blir det bara längdskidor. Men resten av året så blir det orientering/löpning, cykel (inomhus, landsväg och MTB), rullskidor och styrketräning för överkroppen inomhus. Tyvärr var den klart minsta posten förra året rullskidor och det vill jag ändra på. Ska också försöka få in simning iår, det har inte varit så bra i bassängen där jag bor nu (trångt), men med coronan och mer flexibel arbetstid så kan jag nog hitta bättre tider. Jag kan simma frisim och har simmat tidigare, det var bra för stakningen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Får jag skoja lite; + skytteträning, ha,ha :)

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Jag har problem med både armbågar och en snedställd fot som gör vanliga rullskidor omöjliga. Jag funderar på att prova Skike, kanske kan vara något för dig med när det gäller fötterna. De har ju större luftfyllda hjul då det blir mer skonsamt. För armbågarna är det nog två råd jag har, dels som flera nämnt Staffanstaven (eller exels dämpade rullskidsholk som är billigare men inte lika bra tror jag) alt. Riktigt mjuka stavar men det förtar ju känslan lite. Sen skulle jag tipsa dig om excentriska tricepsövningar för att öka motståndskraften i triceps. Ex falla mot en dörrpost och sakta bromsa fallet med en arm, brukar göra 3x10 sådana per arm och det stärker verkligen tricepssenan (om det nu finns en sån men nederdelen av triceps i alla fall).

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

falla från dörrpost.. är det Frida Karlsson-träning du tänker på??

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 559 inlägg

Om dina armbågsproblem är tennisarmbåge så har det med handens och handledens rörelser att göra. Det bästa för att förebygga tennisarmbåge är styrketräning för underarmarna.

Annars rekommenderar jag, precis som många andra, fjädrande handtag på stavarna. 

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

falla från dörrpost.. är det Frida Karlsson-träning du tänker på??

Ha,ha… Den verkar ju i alla fall effektiv om man vill slippa åka Tour de Ski…Mer oklar effekt mot armbågssmärtor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar