Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Nu har IBU och FIS beslutat om ett totalt fluorförbud från 2022/2023

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg

Totalt fluorförbud införs av IBU och Fis nästa säsong | SVT Sport

Nu skall det väl vara klart ändå?

Måste säga att jag blev lite förvånad, hade nog inte gissat att det var färdigtestat i år.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 681 inlägg

Man får väl säga lycka till med testningen! 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Blir intressant att se testapparaten och var gränsvärdet kommer att ligga.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Jag undrar vad som händer med de fluorprodukter som nu kommer slängas. Bränns de blir det väl samma utsläpp som om vi skulle göra det?
Gissar att de inte kapslar in någonstans. Eller är det det som släpper från skidorna i naturen som är boven?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jag undrar vad som händer med de fluorprodukter som nu kommer slängas. Bränns de blir det väl samma utsläpp som om vi skulle göra det?
Gissar att de inte kapslar in någonstans. Eller är det det som släpper från skidorna i naturen som är boven?

Jag kan erbjuda mig att slutförvara era högfluorvallor för en mindre slant. Min bästa affärside hittills! Jag blir både snabb och rik när FIS skjuter upp beslutet igen i höst.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 059 inlägg

Hur många båtägare har lämnat tillbaka halvfulla burkar bottenfärg av de typer som blivit förbjudna??
(jag vet inte svaret man jag kan ana)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 685 inlägg

Fast om de bränns tex en fjärrvärmeanläggning så renas ju rökgaserna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Jag kan erbjuda mig att slutförvara era högfluorvallor för en mindre slant. Min bästa affärside hittills! Jag blir både snabb och rik när FIS skjuter upp beslutet igen i höst.

:) Jag kommer inte att förvara mina hf-vallor utan använda upp dem, egentligen ett litet problem för vasaloppsåkare som kanske åker en eller max två skidtävlingar per år. Nu när det finns många bra munskydd på marknaden, kan man ju ta på ett sådant de få gånger man "pulvrar" sina skidor, vi har ju vant oss med munskydd under pandemin, så det väcker inget uppseende.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

Swix Norge hade en kampanj i vintras där man fick ett presentkort på 500 när man lämnade in sina gamla fluorvallor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Swix Norge hade en kampanj förra året där man fick ett presentkort på 500 när man lämnade in sina gamla fluorvallor.

Jag har en liten bit kvar av Swix Maraton - byter gärna mot en ny Swix Maraton utan flour.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 059 inlägg

Vad ska jag göra med de nylonstrumpor jag inte längre behöver??

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

Trä dom över TV:n?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg

Vad ska jag göra med de nylonstrumpor jag inte längre behöver??

Vad, har du fegat när du strösslat guldpulvret?!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Nylonstrumpbyxor är bra ersättare till spandex tights i varma lopp så dom kommer komma till användning. Speciellt hoppskejt i brant backe  kommer till sin rätt i strumpbyxor. 

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

:) Jag kommer inte att förvara mina hf-vallor utan använda upp dem, egentligen ett litet problem för vasaloppsåkare som kanske åker en eller max två skidtävlingar per år. Nu när det finns många bra munskydd på marknaden, kan man ju ta på ett sådant de få gånger man "pulvrar" sina skidor, vi har ju vant oss med munskydd under pandemin, så det väcker inget uppseende.

Man också välja att inte använda upp dem och respektera beslutet. Men det är helt valfritt. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 059 inlägg

Sprang faktiskt min första mara i nylonstrumpbyxor. Den vanliga hudfärgade dammodellen men jag klippte av fötterna på dem.

Det var pga att jag ville springa i ett par gamla Sub-4 splitshorts med död resår. Så syftet med nylonplagget var att hålla shortsen på plats (genom att jag säkerhetsnålade ihop plaggen) och att inte få skav på låren.

Fortfarande mitt PB: 3:23

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Man också välja att inte använda upp dem och respektera beslutet. Men det är helt valfritt. 

fast inte helt vallafritt..

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Eller så använder man det man har kvar och vallar slalomskidor och topptursskidorna med. Gnugga på stighudarna vid topptur är flourvalla bra till med. Det kommer jag göra. Och flourfritt på längdskidorna.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 059 inlägg

Trä dom över TV:n?

bytte till färg-TV förra året så det föreligger inget behov

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Har inte sett några valar i spåren. :ph34r:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar