Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu har IBU och FIS beslutat om ett totalt fluorförbud från 2022/2023


Magnus1969

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håriga öron är ett problem som förtjänar en egen tråd, om den inte redan finns. MC Hammer brukar ju inte vara rädd för att puffa upp gamla eller dra igång nya trådar kring viktiga ämnen?

jag förstår inte relevansen. Detta forum är för att diskutera längdskidåkning och sådant som har direkt tydlig koppling till längdskidor. Marina däggdjur t.ex.

Link to comment
Share on other sites

jag förstår inte relevansen. Detta forum är för att diskutera längdskidåkning och sådant som har direkt tydlig koppling till längdskidor. Marina däggdjur t.ex.

ok jag fattar. Jag tar upp problemet i tråden ”Så kan skidforum bli bättre” istället, så kommer det lösas innan nån hinner blinka.

Link to comment
Share on other sites

Det tog tiotals miljoner år för valarnas näsöppning att evolvera bakåt några centimeter på huvudet vilket ändå är kortare tid än det tar för Volevodins träningsvallor att brytas ned i naturen:)

 

https://evolution.berkeley.edu/wp-content/uploads/2021/04/nostril_migration2-1536x1101.jpg

https://evolution.berkeley.edu/what-are-evograms/the-evolution-of-whales/

Link to comment
Share on other sites

Om man inte är absolut "Toppelit" så tror jag inte man behöver lägga så mycket energi på detta, och är man det så har man vallare som löser det.

 

Alla stora märken lär anpassa sina produkter så att dom är godkända och då är det dom som kommer att finnas till försäljning. Många reade ut sina HF-grejer i panik för flera år sedan.

 

Dom kontroller som kommer att göras lär va på prispallen i VC, Skiclassic och mästerskap.

 

Jag lägger min energi på träningen  ;)

Link to comment
Share on other sites

Testapparatet er fra Bruker og heter Alpha II. Google så finnes det mye info.

Målet er at alle ski måles før start ifm brikkekontroll på store nasjonale og internasjonale renn.

Største utfordring med Alpha II er at apparatet er dyrt. 

Ett önskemål är att det inköps en apparat, dit man gå och testa sina gamla skidor för att se om det finns flour kvar i glidsulan, som är högre än gränsvärdet.

Det kanske är ett önskemål att föra fram till Pölders sport, apparaten kunde nog locka till sig en del kunder extra.

Link to comment
Share on other sites

Det tog tiotals miljoner år för valarnas näsöppning att evolvera bakåt några centimeter på huvudet vilket ändå är kortare tid än det tar för Volevodins träningsvallor att brytas ned i naturen:)

 

https://evolution.berkeley.edu/wp-content/uploads/2021/04/nostril_migration2-1536x1101.jpg

https://evolution.berkeley.edu/what-are-evograms/the-evolution-of-whales/

Valarnas evolution illustrerar Jörgen Brinks karriär riktigt bra.

 

Det var traditionella marina djur (fisk e dyl) som sedan blev amfibier och gick upp på land för att sedan hitta tillbaka till havet och dominera detta som top predator (kaskelott/späckhuggare)

 

Brinks period som skidskytt motsvarar alltså perioden som amfibier/landdjur i valarnas evolutionslinje bakåt. 

Hammaren han fick i stafetten kanske kan sägas motsvara det där meteoritnedslaget.

 

Link to comment
Share on other sites

Valarnas evolution illustrerar Jörgen Brinks karriär riktigt bra.

 

Det var traditionella marina djur (fisk e dyl) som sedan blev amfibier och gick upp på land för att sedan hitta tillbaka till havet och dominera detta som top predator (kaskelott/späckhuggare)

 

Brinks period som skidskytt motsvarar alltså perioden som amfibier/landdjur i valarnas evolutionslinje bakåt. 

Hammaren han fick i stafetten kanske kan sägas motsvara det där meteoritnedslaget.

 

Intressant att du jämför en av våra trefaldiga vasaloppsvinnare med en val. Undrar om han har ett blåshål under hatten?

Link to comment
Share on other sites

Valarnas evolution illustrerar Jörgen Brinks karriär riktigt bra.

 

Det var traditionella marina djur (fisk e dyl) som sedan blev amfibier och gick upp på land för att sedan hitta tillbaka till havet och dominera detta som top predator (kaskelott/späckhuggare)

 

Brinks period som skidskytt motsvarar alltså perioden som amfibier/landdjur i valarnas evolutionslinje bakåt. 

Hammaren han fick i stafetten kanske kan sägas motsvara det där meteoritnedslaget.

 

Det är en rimlig liknelse om stakningsbeteendet  motsvarar däggdjurens återgång till havet. I havet försvann däggdjurens ben i evolutionen och troligtvis kommer benen även att minska kraftigt hos framtidens stakare, kanske försvinna helt.

Link to comment
Share on other sites

Det är en rimlig liknelse om stakningsbeteendet  motsvarar däggdjurens återgång till havet. I havet försvann däggdjurens ben i evolutionen och troligtvis kommer benen även att minska kraftigt hos framtidens stakare, kanske försvinna helt.

Klokt och framsynt. Rimligtvis kommer framtidens storstakare vara enbenta, samt ha utvecklat en form av benutskott mellan tummen och pekfingret som passar i Swix snabbfäste. Benutskottet kan även användas till att klia blåshålet under hatten med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kan erbjuda mig att slutförvara era högfluorvallor för en mindre slant. Min bästa affärside hittills! Jag blir både snabb och rik när FIS skjuter upp beslutet igen i höst.

Av testerna i Sjusjöen och Bruksvallarna på testmaskinen Alfa ser det ut som Oxbergs slutsats slår in - beslutet om flourförbud skjuts upp ännu en säsong - lika säkert som uppskjutningarna på Cape Canaveral. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Av testerna i Sjusjöen och Bruksvallarna på testmaskinen Alfa ser det ut som Oxbergs slutsats slår in - beslutet om flourförbud skjuts upp ännu en säsong - lika säkert som uppskjutningarna på Cape Canaveral. :rolleyes:

Nänä, dom kommer nog att göra som med dopingproverna och sparar en belagsbit i 10 år för att kunna återtesta med bättre metoder...;) Så att vi om 7-8 år får veta vem som egentligen vann...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...