Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Diskbråck


oxberg

Recommended Posts

Kan ju finnas skäl att diskutera ämnet men just den länkade artikeln kändes som om den var skriven av en Bot. Vet inte hur många gånger formuleringen "böjer på ländryggen" användes....det var definitivt för många. Tjatigt att läsa och spred en bild av en nyfrälst som vill rädda världen.

Letade runt på websidan men hittade ingen kontaktinformation som kan antyda vem som skriver texterna. Artiklar som var skrivna i jag-form saknade precis som allt annat underskrift eller signatur. Oseriöst intryck.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju finnas skäl att diskutera ämnet men just den länkade artikeln kändes som om den var skriven av en Bot. Vet inte hur många gånger formuleringen "böjer på ländryggen" användes....det var definitivt för många. Tjatigt att läsa och spred en bild av en nyfrälst som vill rädda världen.

 

Letade runt på websidan men hittade ingen kontaktinformation som kan antyda vem som skriver texterna. Artiklar som var skrivna i jag-form saknade precis som allt annat underskrift eller signatur. Oseriöst intryck.

Håller med!

Redan i första meningen efter inledningen drog jag öronen åt mig "Idag vet vi genom..."

Om vi inte skulle kunna böja ländryggen, varför har vi då kotor??

Link to comment
Share on other sites

Här är en video som förklarar varför jag har rätt och alla andra här har fel. Håll till godo!

 

https://youtu.be/Vn6gzyBEQfw

Den filmen är inte bra, tycker jag. Det som många sjukgymnaster gör på dina ryggmodeller är just att ta bort den där röda "pluppen" som sticker ut (som ska visa diskbråck) då den inte är någe bra ur pedagogisk synvinkel.

Diskarna finns där för att vi ska kunna böja på ryggen.

Jag vet inte hur många(%) av skidåkarna som får diskbråck, men det jag vet är att ca 25 % av alla "ryggfriska" 20-30 åringar har så kallade asymtomatiska diskbråck (de har alltså inga besvär av sina diskbråck) Så innan vi beskyller en specifik idrott för att orsaka massor med diskbråck så bör vi kolla så att de är en större risk för dessa kontra "vanliga svensson".

Link to comment
Share on other sites

Filmen handlar om teknik och ett korrekt utförande för att undvika skadeproblem, inte att anklaga skidåkning för någonting. Det behöver både äldre och yngre.

 

Sen att 50% av elitutövarna i längdskidor tidvis är borta pga ryggproblem är ingen hemlighet. Precis som löpare ofta har problem med benen. Däremot är löpningen mer utvecklad med prehab, rehab, styrke och rörlighetsövningar etc än vad skidåkningen är.

Link to comment
Share on other sites

Fast om filmen ska visa en teknik som ska undvika skadeproblem, så måste vi ju veta om just detta med att böja ryggen är en risk för skada inom ex längdskidåkningen. De nämner i filmen att belastningen i flexion är det som är skadligt om vi gör det för mkt. De tar upp att om vi sitter med flexion, kör bil i flexion, cyklar i flexion och dessutom åker skidor i flexion så skulle detta kunna vara för mkt. Men varför då inte justera det vi kanske gör mer under en dag, sittandet? Kanske det är det som är boven?

 

Det kanske kan vara så att iom att skidåkning är relativt skonsam mot kroppen så tränar/belastar man mer jämfört med löpning som är mer belastande och därför blir det kanske inte lika stor mängd?

Sen vet jag inte riktigt om jag håller med om att prehab, rehab, styrke och rörlighet är mer utvecklad inom löpningen, kanske mer att utövarna inte riktigt gör jobbet inom längdskidåkningen?

 

50% låter som en klar överdrift

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på ett poddavsnitt för några månader sedan då Vegard Ulvang berättade om sitt liv under ca 1 timma. Mycket intressant! På slutet så nämnde helt kort något om den "nya" staktekniken som han upplevde i slutet på sin karriär(var det slutet 90-tal, början 00-tal?) och hur inte alla tålde att staka på det viset med den träningsbakgrund de hade sen tidigare.

Om jag minns rätt så dömde han inte ut den nya staktekniken men tryckte på att det behövdes lite annorlunda träning. Låter inte konstigt alls men intressant att höra tankar från någon som varit med om den gamla tiden och den åkstil som gällde då.

Länk till avsnitt:
https://poddtoppen.se/podcast/1586958155/skidnytt-med-emilie-elin/8-vegard-ulvang

Link to comment
Share on other sites

Klart det blev lite andra belastningar när man fick instruktionen att händerna ska passera mellan knä och fot i samband med stakrörelsen ;-)

Sen var det inte lika mkt kraft i varje tag då, dels pga av tekniken och dels pga spårprepp och material i stavar. Nu var inte jag i någon världselit så mina erfarenheter kanske inte säger så mkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...