Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning när vi var barn - nostalgitripp


Maria Snö

Recommended Posts

Själv åkte jag på Edsbyn träskidor med kabelbindning och gamla pjäxor med sån där sick-sack-snörning med metallpiggar (som skridskor). Frös alltid om tårna, var alltid för varm om händerna pga mörkblå Helly Hansen-vantar med vitt luddigt syntetfoder som blev bollar som fastnade i de svettiga handflatorna. 

Åkte mest på golfbanan och i skogen hemmavid, eller på isen. Någon enstaka gång var det en skoter som hade dragit en spårkälke men annars var det bara människospåret. Många spänstiga skidåkare var det, men spåren gled längre och längre isär tills det var alldeles för brett för ett barn. 

Inte bara glada minnen märker jag...

 

Just de där vantarna vet jag inte varför vi åkte i. Det fanns kanske inte bättre? Eller så var det av praktisk sparsamhet, en vante skulle funka till allt på vintern. Lovikkavantar hade vi också förstås men det fastnade så mycket snö i dem.

Link to comment
Share on other sites

Själv åkte jag på Edsbyn träskidor med kabelbindning och gamla pjäxor med sån där sick-sack-snörning med metallpiggar (som skridskor). Frös alltid om tårna, var alltid för varm om händerna pga mörkblå Helly Hansen-vantar med vitt luddigt syntetfoder som blev bollar som fastnade i de svettiga handflatorna. 

Åkte mest på golfbanan och i skogen hemmavid, eller på isen. Någon enstaka gång var det en skoter som hade dragit en spårkälke men annars var det bara människospåret. Många spänstiga skidåkare var det, men spåren gled längre och längre isär tills det var alldeles för brett för ett barn. 

Inte bara glada minnen märker jag...

 

Just de där vantarna vet jag inte varför vi åkte i. Det fanns kanske inte bättre? Eller så var det av praktisk sparsamhet, en vante skulle funka till allt på vintern. Lovikkavantar hade vi också förstås men det fastnade så mycket snö i dem.

Edsbyn träskidor - Check

Kabelbindning - Check

Gamla pjäxor med sån där sick-sack-snörning med metallpiggar - Check

Helly hansenvantar - Check (fast mina vara röda)

 

Pappa skottade upp en snöhög på gården med ca 1,5m fallhöjd och sen satte jag en slalombana med hjälp av två skidstavar och sen lekte jag Ingemar Stenmark, Klaus Heigrgeger (utttalas ungefär som det stavas) eller Frans Klanter (Frans Klammers klantigare bror). Nånstans här är jag 5-6 år tror jag. Några år senare brukade jag lura ut bröderna och en granne att köra stafett runt huset. Det slutade som regel alltid med att en av mina yngre bröder gick in och grät. Så jag fick träna själv istället. Personliga rekordet i långdistans var 100 varv runt huset (torde vara 5-6 km totalt) som 8-åring men säsongen efter så började träna skidor med en klubb istället på det 2km långa elljusspåret.

Link to comment
Share on other sites

Mina första skidor var alldeles för långa och jag fick sticka i stövlarna under band, vilket inte höll fast skidorna så bra. Sen fick jag ärva min brors Mora Nisse träskidor och de var lätta och smidiga att åka på, speciellt en vinter då det var skare som höll så bra att det gick att åka överallt. Sen byggde min storebror ett hopp på en gammal kaninbur och vi hade backhoppning nedför vedbodbacken, det var kul vill jag minnas. Vi körde även slalomtävling nerför samma backe, det blev tre portar då vi lekte Bengt-Erik Grahn, I vedboden konstruerade jag en brättböjare och efter att ha doppat ner det raka brättet i hett vatten stack jag ner det i springan min böjare, lade på några vedträd som tyngd och sen fick skidorna sitta där till nästa dag och då hade de en fin böj i brättet.

En vinter hittade min storebror ett stup i "Änga" som var perfekt för backhoppning, men det fanns ett "men", efter nedslaget fick man slänga sig ner på marken för att inte åka in i ett taggtrådsstängsel. Det blev ingen tävling i den backen, då ingen mer än min storebror vågade hoppa där...

Link to comment
Share on other sites

Har några svaga minnen från 5-7 årsåldern där jag och min bor åkte för att erövra snöstjärnan. Stort med sin första skidutmärkelse. Sedan blev det bara alpinåkning och jag/ vi tyckte att alla "Jernbergare" var rätt löjliga i sina trikåer. Först vid 36 års ålder insåg jag att den stora tjusningen med längdåkning och på den vägen är det......

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag började åka när jag var 2,5 år gammal och har inte slutat sen dess...

Jag började också med träskidor (född tidigt 70-tal) 

Minns en tävling när jag kanske var 10-11 år. Jag åker med bygelbindningen 75 mm nordic norm och råkar i toppen av en utförsbacke trycka till bindningen med ena staven så att bygeln åker upp. jag inser väl att detta inte kommer att gå så bra i kurvan längst ner i backen. Jag försöker nog att trycka till bindningen, men ni som minns så var man tvungen att trycka riktigt hårt för att få den att fastna. Det blir såklart en vurpa i kurvan. 

Ett annat minne är när min lillasyster kommer på upploppet och tappar foten ur pjäxan som sitter kvar på skidan :-) 

En annan sak jag på senare år funderat på är varför man serverade varm mjölk och skorpor efter man gått i mål? Min upplevelse är att inte blir man mindre slemmig i halsen av varm mjölk direkt...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag började åka när jag var 2,5 år gammal och har inte slutat sen dess...

Jag började också med träskidor (född tidigt 70-tal) 

Minns en tävling när jag kanske var 10-11 år. Jag åker med bygelbindningen 75 mm nordic norm och råkar i toppen av en utförsbacke trycka till bindningen med ena staven så att bygeln åker upp. jag inser väl att detta inte kommer att gå så bra i kurvan längst ner i backen. Jag försöker nog att trycka till bindningen, men ni som minns så var man tvungen att trycka riktigt hårt för att få den att fastna. Det blir såklart en vurpa i kurvan. 

Ett annat minne är när min lillasyster kommer på upploppet och tappar foten ur pjäxan som sitter kvar på skidan :-) 

En annan sak jag på senare år funderat på är varför man serverade varm mjölk och skorpor efter man gått i mål? Min upplevelse är att inte blir man mindre slemmig i halsen av varm mjölk direkt...

Varm mjölk och skorpor måste varit nåt lokalt robban-påfund. Vi körde alltid varm apelsinsaft:)

Link to comment
Share on other sites

Min analys av cool-hierarkin nu är att de ocoolaste är de som åker alpint för eget nöje (men såklart helt ok att göra det för husfridens skull.. om man har barn). Mediumcoola är traddare. Coolast är att åka skejt och det har inte just nåt med snabbhet att göra.. coolt också att skejta långsamt.

DP är bordeline.

Killar som stakar på motionärs- och semi-elitmotionärsnivå känns 2017.

DP-tjejer är fortfarande hyfsat coola.

 

Allra allra coolast är de som fixar en snygg vxl 3 vid lugn kontrollerad skejtåkning.

(jag är inte där än tyvärr)

 

Allra allra ocoolast är att ha ett par klassiska skidor med etiketter från Nattvasan 45.

 

Sorry att detta är off-topic.. jag får återkomma till ämnet i annat inlägg. Kul tråd!

Link to comment
Share on other sites

Min analys av cool-hierarkin nu är att de ocoolaste är de som åker alpint för eget nöje (men såklart helt ok att göra det för husfridens skull.. om man har barn). Mediumcoola är traddare. Coolast är att åka skejt och det har inte just nåt med snabbhet att göra.. coolt också att skejta långsamt.

DP är bordeline.

Killar som stakar på motionärs- och semi-elitmotionärsnivå känns 2017.

DP-tjejer är fortfarande hyfsat coola.

 

Allra allra coolast är de som fixar en snygg vxl 3 vid lugn kontrollerad skejtåkning.

(jag är inte där än tyvärr)

 

Allra allra ocoolast är att ha ett par klassiska skidor med etiketter från Nattvasan 45.

 

Sorry att detta är off-topic.. jag får återkomma till ämnet i annat inlägg. Kul tråd

Men hallå MC Hammer, det där kan vi ju göra en separat tråd om. Bra ämne!. Jag gör en så kan du väl kopiera över ditt inlägg dit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...