Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vem har flest skador/operationer/proteser men åker ändå?


Maria Snö

Recommended Posts

Kollade nyligen på “100 år med Vasaloppet” på svt-play och den innehåller ett avsnitt med Staffan Larsson och när han stakade VL på 90-talet pga benbrott. Ser ut som att stavarna sviktar rejält i första backen. Hade han haft 2022-års toppstavar och DP-skidor hade han säkerligen vunnit (om övriga eliten åkt på bästa utrustning för tradd á 2022 för rättvis jämförelse) så man inser vilken föregångare han varit.

Innovation inom sport pga kroppslig defekt finns det fler exempel på. Tex inom släggkastning snurrar elit-kastarna vanligen 4 varv men längre tillbaka var det 3 varv. Föregångare avs 4-varv lär ha varit Hal Connolly som hade en medfödd nervskada som gjorde ena armen väsentligt kortare. Han behövde då fler rotationer för att accelerera släggan. Han var först i världen över 70 meter och tog OS-guld 1956.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hal_Connolly

Link to comment
Share on other sites

Mitt guldvärde är något högre även om jag har få guldmedaljer från skidlopp. Först skickade min yngre bror iväg en klädhängare, som träffade vänster framtand och slog bort en bit. (60-talet) Sen skickade samma bror upp en puck och han var klok nog att sikta på samma tand, så den blev blåfärgad. Den hade jag i många år och i skolan var det några som kallade mig "Blåtand". !980 fick vi vårt första barn och då tyckte jag att som pappa inte kan  gå omkring med en blå tand, så min tandläkare satt in en ny tand med guldkrona och därmed höjdes mitt guldvärde. Är dock osäker om guldet påverkat min prestationsförmåga även om en naturläkare påstod att metall kan läcka ut i blodet och öka risken för besvär av el, tror dock att det epoxilim jag limmade fast en stortånagel med kan ha gett mer skador.   :wacko:  (när man är ung tänker man inte sig för utan handlar bara för stunden)

Link to comment
Share on other sites

En rullskidåkare påminner ganska mycket om Gismo-kvack som hade ganska omfattande kirurgi genomförd. Personligen tror jag mer på den ganska nya regenerativa medicinen, baserad på bl a stamcellsbehandlingar. Räknar man in den har jag

- nya knän

- Nya höfter

- ny axel

- ny käke

 

Utöver det får man väl anse att mina plastlagningar i tänderna är nån form av proteser.

 

Om du vill ha mer konventoiella proteser som svar maria snö kanske du ska posta frågan på piratebay.org där både träben och krokhänder är legio.

Link to comment
Share on other sites

Anl vet att jag vinner... :).

 

Ländryggen, tre nedersta nivåern, en steloperation och två diskproteser, två större operationer.

I nacken tvärt om, två nivåer stelopererade och en diskprotes, två större operationer.

Höfterna, båda utbytta till ytersättningsmodeller, två större operationer. 

 

Så sex stora operationer och en del skrot i kroppen, har åkt samtliga Nordenskiöldslopp i modern tid med detta och lyckats komma typ 450 på Vasaloppet som bäst.

 

Sedan lite smått och gått, axeln, AC-leden operation. Dragit av hälsenan och opererat, Sniper finger operation, säkert glömt något. 

 

Ingen av ovanstående grejer är något som stör mig idag när jag stakar. Det enda som stör är egentligen min Wing Scapula på höger sida som jag dragits med sedan nacken pajade, vilket gör mig svag i chins och kan göra min stakning lite sne, bör nog rehabas kontinuerligt. Fast mitt största handikapp är egentligen mina pingislungor!

 

Tänk om den moderna läkarvetenskapen inte funnits, då hade jag nog inte kunnat gå med mina höfter och haft ständig värk! Glad att jag lever idag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Anl vet att jag vinner... :).

 

Ländryggen, tre nedersta nivåern, en steloperation och två diskproteser, två större operationer.

I nacken tvärt om, två nivåer stelopererade och en diskprotes, två större operationer.

Höfterna, båda utbytta till ytersättningsmodeller, två större operationer. 

 

Så sex stora operationer och en del skrot i kroppen, har åkt samtliga Nordenskiöldslopp i modern tid med detta och lyckats komma typ 450 på Vasaloppet som bäst.

 

Sedan lite smått och gått, axeln, AC-leden operation. Dragit av hälsenan och opererat, Sniper finger operation, säkert glömt något. 

 

Ingen av ovanstående grejer är något som stör mig idag när jag stakar. Det enda som stör är egentligen min Wing Scapula på höger sida som jag dragits med sedan nacken pajade, vilket gör mig svag i chins och kan göra min stakning lite sne, bör nog rehabas kontinuerligt. Fast mitt största handikapp är egentligen mina pingislungor!

 

Tänk om den moderna läkarvetenskapen inte funnits, då hade jag nog inte kunnat gå med mina höfter och haft ständig värk! Glad att jag lever idag.

Min gode vän Rotebrostakaren är absolut en bra kandidat på titeln. And annan stark kandidat är nog en annan vän,Anders Olsson, Stålmannen från Hagfors, som inte har några ben att att åka med men ändå klarar Vasaloppet på bra tider : https://www.facebook.com/watch/?v=1371034452960996. Jag hoppas själv på att kandidera på någon fin placering i detta fina sammanhang. De "meriter" jag vill framhålla är följande.

a) tidigt stukade foten vid hockey-bockey match att jag måste använda kryckor just före Vasaloppet. Jag minns inte  att jag hade iden att ställa in utan funderade bara hur det skulle vara möjligt att trots detta åka. Jag hade en god vän som var läkare och vi kom på lösningen att helt enkelt gipsa foten. Det gjorde vi och jag åkte Vasaloppet mestadels stakande och utnyttjande bara av ena benet. Det gick förvånansvärt bra eftersom jag var rätt så vältränad på den tiden. Efter loppet tog vi bort gipset och jag fortsatte att hoppa på kryckorna

B) 2018 (vid 74 års ålder) hade jag iden att åter åka båda öppna spåren och Vasaloppet. MEN redan första öppna spåret kände jag nästan direkt att något var fel och jag hade tryck över bröstet och det gick fruktansvärt tungt. Jag tog mig dock i mål men var så slut så jag hade absolut inte någon fundering på att åka dagen därpå. Efter ytterligare en tid fick jag ordentliga bröstsmärtor men jag kopplade inte samman det med hjärtat. Men till slut "tvingade" damen jag bodde hos (McHammer känner henne) att åka till akuten där de snabbt konstaterade hjårtinfarkt och skjutsade mig i ambulans till Falun för akutoperation. Den lyckades bra men i samband med ingreppet upptäckte de två andra förträngningar som behövde åtgärdas så dagen därpå opererade de igen. så jag lever nu med tre stents i hjärtat. Jag brukar skoja med att det är därför jag är så öppenhjärtig numera, bland annat här på skidforum :D  Problemet är att detta betyder att en del av mitt hjärta under förträngningarna är delvis förstört och det förvärrades av att jag väntade för länge att åka till akuten.

c) 2020 körde jag omkull med rullskidorna och fick staven i magen så jag kissade blod och fick igen åka till akuten. Där konstaterade de direkt att jag hade allvarliga inre blödningar och satte in katet i PS. Jag fick ligga på observation 14 dagar och fick sen åka hem men med restriktionen att inte ens få gå ett varv runt kvarteret närmaste månaden... Jag var mycket trött denna period men kunde så småningom börja träna upp mig så pass att jag kunde genomföra både öppet spår och Vasalopp 2021.

Och, för att bevisa att jag åtminstone är "hangaround" i denna prestigefyllda tävling, vill jag framhålla: Jag deltar fortfarande i Vasalopp , mer bestämt åkte jag 2019, 2021 och 2022 både Vasalopp och öppet spår (pandemiåret 2019 blev det bara en hemmaVasa). Och till 2023 (nu vid 79 års ålder) , är jag åter anmäld till båda öppna spåren och Vasaloppet (i så fall mina fulllängslopp nummer 76, 77 och 78). :wub:

Link to comment
Share on other sites

På ett annat forum (numera nedlagt) var det en tjej som berättade att hon åkt helt 90k-lopp utan stavar för några år sedan. Kommer ej ihåg om det var VL eller ÖS. Det var pga arm eller axelskada som hon inte kunde använda ena armen och hon ville inte åka obalanserat (en stav) och valde då att skippa båda stavarna. Erik Wickström hörde talas om detta och ville intervjua henne i sin podd. Jag försökte förmedla kontakten genom att skicka DM till henne men hon svarade inte. Om någon känner denna tjej (jag vet inte namnet) så kan hon gärna kontakta Erik W:
https://erikwickstrom.se/about/

Link to comment
Share on other sites

På ett annat forum (numera nedlagt) var det en tjej som berättade att hon åkt helt 90k-lopp utan stavar för några år sedan. Kommer ej ihåg om det var VL eller ÖS. Det var pga arm eller axelskada som hon inte kunde använda ena armen och hon ville inte åka obalanserat (en stav) och valde då att skippa båda stavarna. Erik Wickström hörde talas om detta och ville intervjua henne i sin podd. Jag försökte förmedla kontakten genom att skicka DM till henne men hon svarade inte. Om någon känner denna tjej (jag vet inte namnet) så kan hon gärna kontakta Erik W:

https://erikwickstrom.se/about/

Jag undrar vad Nils van der Poel skulle klara vasaloppet på för tid med skejting utan stavar ?

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde några saker jag vill lägga till (dra ifrån). Opererat fotleden (tagit bort knölar), tagit bort blindtarmen, tagit bort halva axeln, tagit bort 1453 leverfläckar, …mina operationer har inte adderat vikt, utan tvärtom gjort mig 10kg lättare. Bra för VO2max!

 

Kanske därför jag är ett större rövhål nuförtiden. Procentuellt sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag glömde några saker jag vill lägga till (dra ifrån). Opererat fotleden (tagit bort knölar), tagit bort blindtarmen, tagit bort halva axeln, tagit bort 1453 leverfläckar, …mina operationer har inte adderat vikt, utan tvärtom gjort mig 10kg lättare. Bra för VO2max!

 

Kanske därför jag är ett större rövhål nuförtiden. Procentuellt sett.

Och här har vi fokuserat på rent fysiska tillkortakommanden! Och helt missat ev psykiska men eller negativa personlighetsdrag… Åka skidor som ett rövhål kan inte vara lätt…. :-)

Link to comment
Share on other sites

Två äldre män var ute och promenerade och pratade minnen från ungdomsåren.

A. Jag har börjat åka skidor på äldre dar.

B. Men hur tar du dig till skidspåret du som inte skulle skaffa bil ?

A  Jo, jag har köpt en bil nu

B. Vadå för märke ?

A, Volvo

De fortsatte sin promenad och om så småningom fram till A,s  villa

B. Men det där är ju ingen Volvo, det är ju en Mitsubishi

A, Ska du säga som inte har protes i munnen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...